Så många steg som möjligt

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
Det är väl fusk att svara med GURPS, men där kan man få med alla:

Attack roll
Defense roll
Roll hit location
Roll for Critical hit/miss effect on table
Roll for damage
Knockdown/stun roll
+ effekter från traits, e.g. för Affliction med modifier Unreliable:

Roll unreliable activation
Roll to resist affliction
Ifrån tråden om separata skadeslag.

Låt oss säga att jag vill ha ett spel med så många separata steg som möjligt i varje attack.
Är gurps värsta exemplet eller finns det något spel med fler steg?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Ifrån tråden om separata skadeslag.

Låt oss säga att jag vill ha ett spel med så många separata steg som möjligt i varje attack.
Är gurps värsta exemplet eller finns det något spel med fler steg?
På svenska ligger väl första utgåvan av Western och tidigare utgåvor av EON väldigt bra till. Men jag har inte kvar någon av dem i samlingen så någon annan får gärna lista stegen.


Jag tänkte att Rolemaster kanske skulle kunna vara en stark kandidat. Det har ju mycket tabeller. Men skadetabellerna sväljer en del, tex träffområden, som man slipper eller "får på köpet". Så det kanske inte är så hemskt ändå.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Jag tänkte att Rolemaster kanske skulle kunna vara en stark kandidat. Det har ju mycket tabeller. Men skadetabellerna sväljer en del, tex träffområden, som man slipper eller "får på köpet". Så det kanske inte är så hemskt ändå.
Rolemaster är krångligt men inte så mycket pga antalet steg. De är egentligen inte så många. Man slår tärningarna, lägger till sin attackbonus och läser av resultatet. Problemet är snarare att hitta rätt tabell och, även, att hitta rätt i tabellen. Det är därför RM känns som att spela pingis med en enkilos gråsten.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,035
Location
Stockholm
Jag vill minnas att gamla Neotech kunde kräva massor av steg, men jag kan minnas fel. Får kolla upp när jag gör en rollperson till utmaningen!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Är gurps värsta exemplet eller finns det något spel med fler steg?
I GURPS är ju dock alla delar optional, så det blir ett lite märkligt exempel. Om du använder alla optional grejer från DMG:n i 5E blir det nog också rätt maffigt.

Tror att Phoenix Command kan ligga bra till för att ha flest steg, med tanke på att Aliens Adventure Game skall vara en lightversion av det. Men har ingen koll på det. :)
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,035
Location
Stockholm
I GURPS är ju dock alla delar optional, så det blir ett lite märkligt exempel. Om du använder alla optional grejer från DMG:n i 5E blir det nog också rätt maffigt.

Tror att Phoenix Command kan ligga bra till för att ha flest steg, med tanke på att Aliens Adventure Game skall vara en lightversion av det. Men har ingen koll på det. :)
För trådens skull kan vi nog räkna på att så många optional regler som möjligt används!
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
507
Med tanke på hur slagrik karaktärsgenereringen i FATAL är så kan det nog vara en kandidat, jag vet dock inte.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
Ja det var i högsta grad tillrättalagt för att få till ett extremfall, och inte ens då sker alla slagen varje runda.
Det är jag med på.
Men låt oss säga att vi vill ha så många steg som möjligt och väljer alla optional val som ger oss fler.
Kan gurps då ger oss ännu fler steg?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
På svenska ligger väl första utgåvan av Western och tidigare utgåvor av EON väldigt bra till. Men jag har inte kvar någon av dem i samlingen så någon annan får gärna lista stegen.


Jag tänkte att Rolemaster kanske skulle kunna vara en stark kandidat. Det har ju mycket tabeller. Men skadetabellerna sväljer en del, tex träffområden, som man slipper eller "får på köpet". Så det kanske inte är så hemskt ändå.
Organ skrev bra om rolemaster.
Men få se om jag minns saken rätt.
1. när du gör din attack handling för du det med en procentenhet av din runda och får således samma procentenhet av ditt attack värde.
2.du väljer hur mycket av värdet du vill avsätta till parrering.
3.du slår tärningarna och läser av resultat i en tabell.
4. Du slår potentiellt crit på en annan tabell.
5.då får kanske slå en sekundär crit på en annan tabell.

Jag tror det är alla steg så "bara" fem.
Men tre olika tabeller gör att det förmodligen är spelet med flest tabeller per attackslag.
 

Mikl

Veteran
Joined
11 May 2023
Messages
197
Delvis off topic men om Rolemaster hade uppfunnits idag hade det kanske haft några kortlekar istället för tabeller och i så fall tror jag att stegen för att träffa och skada hade upplevts som mycket enklare.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,317
En attack i Mythras kan gå till såhär.

1. Annika anfaller Jens med sitt svärd. Hon slår för attacken och får en kritisk framgång.
2. Jens vill parera med sitt svärd. Han slår men slaget misslyckas.
3. Eftersom Annikas resultat är två nivåer över Jens (kritisk > lyckat > misslyckat) så kan hon välja två specialeffekter. Först väljer hon "Circumvent Parry" eftersom Jens har en sköld som passivt blockerar hans huvud, sköldarm och bröst.
4. Hon slår träfftabell och träffar Jens i hans högra ben.
5. Hon rullar skada och får 7.
6. Jens har rustning på benen som reducerar skadan till 5 men det är ändå tillräckligt för att benet ska få 0 i KP.
7. Jens måste slå Endurance och få bättre resultat än attackslaget för att inte falla omkull och tappa kontrollen över benet. Han slår och lyckas, men eftersom attacken var en kritisk framgång förlorar han det motsatta slaget ändå och faller omkull.
8. Den kritiska skadan gör Jens omtöcknad och han kan därför inte göra attacker på T3 rundor. Han slår och får 2.
9. Annika får välja en till specialeffekt och nu, med Jens på marken framför sig, väljer hon "Compel Surrender". Hon riktar svärdet mot honom och morrar att han ska ge upp.
10. Jens slår Willpower mot Annikas ursprungliga attackslag. Slaget misslyckas och han inser att han inte har en chans. Han släpper svärdet och accepterar sitt nederlag.

Allt detta kan alltså hända i en enda attack i Mythras!
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Matiné har följande:

Turordning
1. Titta på initiativbrädet och avgör vem som ska agera.​
Agerande
2. Den som ska agera deklarerar vem denna vill anfalla eller ut​
föra någon annan manöver. Stridsmanövrarna satsning, fint, pla​
cering och utmanövrering används för att modifiera anfallet.​
3. Vid anfall får försvararen välja om denna vill försöka avvärja​
anfallet. Endast stridsmanövern utmanövrering kan användas​
tillsammans med en avvärjning.​
4. De parter som ska utföra handlingar gör sina tärningsslag.​
Skador
5. Lyckas anfallet medan försvaret misslyckas får försvararen​
lika mycket i Skada som anfallarens Resultat. Misslyckas anfallet​
eller försvaret lyckas utdelas ingen Skada.​
6. Vid kritisk skada (i regel 10 eller mer i Resultat) slår försvararen​
ett Fysikslag, för att se om denna strider vidare. Namnlösa blir​
direkt utslagna och får inte ens avvärja kritiska skador.​
Turordning
7. Flytta markörerna för de agerande fem eller tio steg, beroende​
på vad de gjort. Misslyckas anfallet medan försvaret lyckas går inte​
försvararen några steg alls för sin handling.går tillväga.​
Börja sedan om med punkt 1.​

...och detta är i princip vanlig BRP (T20 mot värde) med traumatröskel, men inriktad på snabb action. Initiativbrädet är en turordning utan initiativslag och skadeslaget är borttaget.

Jag tror folk är lite hemmablinda för hur många moment strid tenderar att bli.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Deadlands 1ED, som jag slutade spela för att en handling var alltför seg. Då var jag ändå runt 20 och hade rejäl hög tröskel för komplicerade system.
  1. Slå slag för att dra initiativkort.
  2. Spelledaren räknar upp korten i fallande ordning (Ess till 2).
  3. Den vars kort spelledaren säger, slår XdY mot 5. X är 1-5 och Y är allt emellan d4-d12.
    • Tärningarna exploderar dessutom.
  4. Försvararen får slänga ett initiativkort för att slå för undvika.
  5. Differens räknas ut.
  6. Slå träfftabell (T20).
  7. Var femte steg som differensen har får anfallaren modifiera träffslaget med.
  8. Slå vapenskada. Från 3d6 till 5d10.
    • Träff i huvudet eller inre organ ger extra tärningar.
  9. Var femte steg ger en skada på kroppsdelen.
  10. För varje skada, slå 1d6 i smärta.
  11. Om försvararen misslyckas med ett tålighetsslag mot smärtvärdet förlorar den sitt nästa initiativkort.
    • Försvararen måste under sin nästa tur fortsätta slå tills dess att den lyckats.
 
Last edited:

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,035
Location
Stockholm
Eftersom Annikas resultat är två nivåer över Jens (kritisk > lyckat > misslyckat) så kan hon välja två specialeffekter. Först väljer hon "Circumvent Parry" eftersom Jens har en sköld som passivt blockerar hans huvud, sköldarm och bröst.
Vad var poängen med Circumvent Parry här? Jens hade ju redan försvarat? 🤔
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,317
Vad var poängen med Circumvent Parry här? Jens hade ju redan försvarat? 🤔
En sköld kan försvara delar av kroppen passivt. Så för att snirkla förbi skölden och ha en chans att träffa huvudet, mage eller bröst.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,204
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Hmm testar

Två träter och väljer att agera på det
1. Båda parter väljer vad de använder att lösa trätan med (ger antal tärningar för vardera part).
1b. Välj om någon tärning skall användas enbart för extra skada eller skydd.
2. Båda parter rullar sina tärningar. Räknar samman sina summor. Högst värde "vinner i stunden".
3. Dra av mellanskillnaden mellan det högre och lägre värdet från den som slog lägst.
3b. Har den som slog lägst försvarsvärde dras värdet från detta
3bb. ... annars noteras skadenivåer.
4. Välj om man vill fortsätta träta.

Även detta blir många nivåer av val.
 
Top