Nekromanti Så kallade superhjältar

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Jag blev sugen på att spela superhjältar i en inte alltför avlägsen framtid (kanske ca år 2045) där samhället är svårt plågat av extremism, terrorism och miljöförstöring som får både ekonomiska och politiska system att knaka ordentligt i fogarna. Kanske har Europeiska unionen kollapsat. Kanske plågas Afrika av ett muterat ebola. Kanske har USA drabbats av en svår miljökatastrof. Kanske är det inbördeskrig i Kina. I detta kaos tar spelarna roller som superhjältar, men de behöver inte vara särskilt super och hjältebiten är också tveksam. Klart mer Rorschach än Stålmannen. Rollpersonerna utgör i alla fall en grupp som i någon mån försöker göra världen till en bättre plats. Eventuellt är det något lands regering eller en stor organisation som satt ihop gruppen. Jag vill ha tre huvudingredienser: en spelvärld som känns hyggligt trovärdig och mörk, schysst superhjälteaction samt drama inom gruppen. X-Men och Watchmen finns förstås med som inspiration, men jag vill lyfta ut det mest storslagna. Regelmässigt tänker jag mig något ganska avskalat. Absolut inte 100 färdigheter och 200 specialförmågor. Frågan är, låter det intressant för någon annan att spela? Verkar bitarna passa ihop? Finns det ett färdigt spel som kan göra detta, eller delar ur olika spel som skulle gå att bygga ihop? Finns det bra filmer, böcker eller serier som är lämpliga inspirationskällor? Alla bidrag uppskattas.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,998
Location
Ett häxkräl
1), Jag är inge stor fan av superhjältegenren, men det här tycker jag låter jättespännande. Jag gillar low fantasy och det här låter som low superhero.
2), Jag har förvisso aldrig spelat Fate Core, men tycker det här låter som något som du skulle kunna göra i Fate med ganska lite ansträngning.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Tv-serien Jericho slår mig som en inspirationskälla, eftersom den utspelar sig i ett USA som splittrats av katastrofer.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Kranks More than Human? Finns ju att tanka gratis om inte annat.
 

Dyslexius

Veteran
Joined
31 Jul 2002
Messages
32
Location
Stockholm
Det upplägget är helt klart intressant, funderar själv i de banorna. Berätta gärna hur det gick.

Inspiration - du säger det själv, Watchmen. I prequelserierna som kom för några år sen är väl Minutemen, Rorschach och Silk Spectre mest diskbänk (Silk Spectre-storyn är skumt skön och rekryteringsscenen i Minutemen som tagen ur ett RPG, att inte spela upp den vore tjänstefel!). Nu kommer även en Watchmenserie i höst tror jag framflyttat till 80-talet så det kan komma mer mtrl och ökat spelintresse.

System? Beror lite på fokus - Rorschachnivån är ju så Noir man kan bli, tänker själv kring en avskalad Noirmotor (utan talanger) med "växellåda" i form av AGE-systemet (agerande kan utifrån tärningsslagen generera stuntpoäng med vilka man kan köpa extraeffekter, även annat än i strid). Till extra hjälp kom en modern AGE-variant nyligt som täcker eldvapen och det finns en helt ok Firefly-mod online.

Är det nivån över Rorschach skulle jag titta på Narrative dice-systemet från Fantasy Flight (Genesys och senaste StarWars) men då är det lite mer talangfest. Ska finnas nån eller några online-mods med superhjältegrejer som kan täcka typ Ozymandias balanskonster. Vill man åt mutant/X-menkrafter kan man nog inspireras av antingen modden baserad på Shadowrun eller Whr 40K (se FFG:s rollspelsforum för Genesys).
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Paal;n326567 said:
Jag kan rekommendera serietidningen Lazarus som inspiration.

Världen har drabbats av en rad katastrofer och leds av en handfull familjer/företag i ett nästan feodalt system.
en Lazarus är en familjs förkämpe, typ en superhjälte/cyborg/genmodifierad supersoldat.

Väldigt bra serie med ypperligt världsbygge.

https://imagecomics.com/comics/series/lazarus

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lazarus_(comics)
Och det har blivit en rollspelssetting av det! Inte helt oväntat.

https://greenroninstore.com/products/the-world-of-lazarus
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,998
Location
Ett häxkräl
En tanke som slår mig är att det hade kunnat bli coolt om superkrafterna har någon koppling till den pågående miljökollapsen. Man kan gå full Werewolf och säga att moder Gaia har muterat fram sina egna superkrigare eller koppla det till mikroplaster/radioaktivt nedfall/600 ppm koldioxid, något åt det hållet.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Skarpskytten;n326570 said:
En tanke som slår mig är att det hade kunnat bli coolt om superkrafterna har någon koppling till den pågående miljökollapsen. Man kan gå full Werewolf och säga att moder Gaia har muterat fram sina egna superkrigare eller koppla det till mikroplaster/radioaktivt nedfall/600 ppm koldioxid, något åt det hållet.
Helt klart en kul idé!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Tack för er input så här långt. Nu har jag mycket att kolla upp. Genesys faller dock på att jag inte gillar symboltärningarna och jag gissar, baserat på att Kranks preferenser, att More Than Human kan vara för regellätt för min smak.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Jag har för mig att More Than Human är ett av hans tyngre spel regelmässigt. Tror att det bygger på spelmotorn Volt, som någon annan gjort(?). Värt att kolla på, hur som helst.
 
Top