Nekromanti Så jag skrev ett "nybörjarrollspel" med ett äventyr

Dr. Acula

Veteran
Joined
19 Mar 2002
Messages
176
För ett tag sen blev jag ombedd att spelleda ett gäng som aldrig hade spelat förut. Jag pratade med dem och skrev ihop ett äventyr som stämde överens med vad de ville spela.
Det blev klassisk fantasy med klasser och specialförmågor, väldigt inspirerat av DnD eftersom det var det som spelarna ville ha.
Till det skrev jag lite enkla regler och ett rollformulär. Slå 1t12+egenskap=10 eller över för att lyckas. Svårare än så är det inte.
Spelreglerna är på 1 sida, karaktärsklasser och förmågor är 2 sidor långt.

Äventyret handlade om att rädda en by från de härjande vättarna i skogen vilket skulle leda äventyrarna till en övergiven tempelruin. Mycket grottkräl med strider, lite fällor och pussel.
Vi spelade igenom det och de blev sugna på att spela mer så det får ju ses som ett gott betyg.
Äventyret är på 14 sidor inklusive monsterstats och kartor.

Såhär i efterhand tycker jag att äventyret blev lite väl mycket grottkräl och för lite interaktion med SLPs. Vi spelade igenom det på ca 6-7 timmar.
Men jag lägger upp det här ifall nån vill titta på det. Jag är framför allt nöjd med Tempelruinen, mindre strid och mer upptäckande och pussel.

Rollformulär:
https://docs.google.com/document/d/1...it?usp=sharing

Regler:
https://docs.google.com/document/d/1...it?usp=sharing

Äventyret:
https://docs.google.com/document/d/1...it?usp=sharing
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Reglerna för Nackdelar och Fördelar är ju så briljanta. Stör mig på att jag aldrig ens tänkt tanken förut.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,986
Location
Göteborg
Mundo;n260373 said:
Reglerna för Nackdelar och Fördelar är ju så briljanta. Stör mig på att jag aldrig ens tänkt tanken förut.
Lånat från D&D5 antar jag?
(Om du var ironisk missade jag det)
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Caligo;n260375 said:
Lånat från D&D5 antar jag?
(Om du var ironisk missade jag det)
Har aldrig lirat D&D. Tyckte bara det var så simpelt och ett så mycket smidigare system än att ge X poäng minus etc etc.
 

Dunderklumpen

Veteran
Joined
1 Jan 2017
Messages
178
Alltid kul att se hemmabyggen! Verkar vara ett tillräckligt stabilt system tycker jag! :)

Hur gick det med att introducera nyingar då? Och hur gick du till väga? Hurra för lite återväxt inom hobbyn!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,638
Utmärkt! Fin avvägning av mängden regler. Verkar vara ett bra introäventyr!
 

Dr. Acula

Veteran
Joined
19 Mar 2002
Messages
176
Stämmer bra att för- och nackdelsregeln är från DnD 5. Den är ju alldeles för enkel och bra för att inte lånas!

Dunderklumpen;n260388 said:
Alltid kul att se hemmabyggen! Verkar vara ett tillräckligt stabilt system tycker jag! :)

Hur gick det med att introducera nyingar då? Och hur gick du till väga? Hurra för lite återväxt inom hobbyn!
Inför mötet så snackade jag med dem vad de tyckte verkade kul med rollspel. De hade alla fått sin bild av rollspel från amerikanska serier och filmer där de spelade DnD och sprang i grottor och slogs mot monster så jag såg till att ge dem det. Reglerna överlag är väldigt inspirerat av DnD om jag får säga det själv.

Tyvär borde jag väl kanske ha tänkt på att visa andra delar som också är rollspel. Som jag sa blev det inte så mycket socialt rollspelande då de fick uppdraget direkt i byn och sen var det bara grottröj resten av äventyret. Så det var väldigt rälsat och gav inga större val för dem att göra vilket jag i efterhand ångrar.

Jag imponerades faktiskt av dem, de hade riktigt bra idéer om hur de skulle lösa vissa problem och hur de tog sig an grottorna. Den lilla sociala interaktion de hade med folket i byn skötte de också väldigt bra.
Klart bra grogrund för riktiga rollspelare :)

I början hjälpte jag dem mycket med idéer och tips men ju längre vi spelade desto mindre behövde de min hjälp och blev mer drivande själva, vilket var kul.
Jag ska erkänna att jag var lite snäll i vissa situationer och fuskade med tärningarna men jag kände att det var roligare att alla fick spela från början till slut än att någon skulle dö och hamna utanför spelet.

De har redan frågat om vi ska spela igen så nu ska jag bara få tid till det så ska vi försöka spela något nytt.

Jag funderar på att spela Lost mines of Phandelver med dem härnäst, tror det skulle vara riktigt kul.
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Dr. Acula;n260707 said:
Tyvär borde jag väl kanske ha tänkt på att visa andra delar som också är rollspel. Som jag sa blev det inte så mycket socialt rollspelande då de fick uppdraget direkt i byn och sen var det bara grottröj resten av äventyret. Så det var väldigt rälsat och gav inga större val för dem att göra vilket jag i efterhand ångrar.
Jag tycker du gjorde helt rätt i att visa dem ett riktigt grottkräl som första äventyr, just för att deras bild av rollspel snarare stämde överens med det än med sociala encounters. De fick vad de ville, och nu kan du införa lite mer socialt spel allt eftersom och se om det är något de gillar :)
 
Top