Nekromanti Så jag köpte 5 alphasmart neo 2...

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Aningen överilat köpte jag 5 begagnade AlphaSmart Neo 2, vilket jag tvivlar på kommer att hjälpa min produktionstakt men iallafall lär vara enkel att dra runt på.

Jag har varit nyfiken på dem ett tag, men i Sverige går de på 3500, vilket är väldigt dyrt jämfört med frakt för 5.

För er som undrar är Neo 2 en typ av lättviktigt enbart-tangentbord+textskärm som är populär hos en del amerikanska journalister och egentligen menade för undervisning.

De ser ut typ så här:


Om jag inte missat något så drivs de på vanliga utbytbara (AA) batterier och ansluter till dator som USB-tangentbord där man överför skriven text (send-knappen i övre högra hörnet). Den håller ungefär 200 sidor skriven text i råform.

Jag tror, men vet inte säkert, att man borde kunna plugga in det i en android-mobil/surfplatta ladda upp det man skrivit i exempelvis google drive, typ som de gör i den här artikeln.

Är det någon annan som har erfarenhet av dem och har en åsikt? Möjligen folk som använder liknande prylar?

Om någon är intresserad och jag har fungerande ex över* så kan jag nog skiljas från några. Jag får inga batterier eller USB-kabel (A till B), men då båda är standardiserade så borde inte det vara enkelt att fixa.

*(alla ska fungera men de är använda och transporteras hit från USA)
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
$40 = 3500kr? Yay för svensk import isåfall. Men jag kan nog vara intresserad ja, tangentbor är så mycket bättre än mobiler att skriva på. ^^

/Luna Lovegood
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Luna Lovegood;n149639 said:
$40 = 3500kr? Yay för svensk import isåfall. Men jag kan nog vara intresserad ja, tangentbor är så mycket bättre än mobiler att skriva på. ^^
Jag köpte 5 begagnade för c:a 1900 spänn, inklusive frakt+import på dryga 700 SEK. 3500 spänn kostar det med ström- och USB-kabel, men det känns lite i överkant för tillbehör om man frågar mig, även om den är ny. :)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag köpte en sån med svenskt tangentbord för ett par år sedan. Toppen. Men tror inte de går att hitta längre.
Hursomhelst, en är toppen. Använder den ofta.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Arfert;n151301 said:
Jag köpte en sån med svenskt tangentbord för ett par år sedan. Toppen. Men tror inte de går att hitta längre.
Hursomhelst, en är toppen. Använder den ofta.
Visst ja. Helv-.

(Det får bli mer editing än först tänkt alltså)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Du får gärna berätta var å ä ö finns på de engelska... kanske behöver en Neo till, för backup. ;)
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Arfert;n151711 said:
Du får gärna berätta var å ä ö finns på de engelska... kanske behöver en Neo till, för backup. ;)
Ja, jag svor ju inte utan anledning. Ja ja, plan B: Mata in i okej skrivprogram, kör autorättande. :D

(Plan C: Skriv allt på engelska)
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Arfert;n151956 said:
Vad kostar en Neo om man köper av dig?
Jag tänkte en max femhundra, exklusive frakt, måste veta i vilket skick de är i först, dock.

(Plan G är att bygga en egen av typ tangentbord, raspberry pi, batteri och någon billig skärm)
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Även jag är lite nyfiken på vad den skulle kosta. Den kitlar någon teknikprylsnerv hos mig av någon anledning. :)
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Fick de igår och har inte mer än se över dem - de verkar vara i ok skick. Vad gäller svenska:
- En av mina eminenta kollegor påpekade att eftersom de läses som tangentbord så kommer de mata ut text till datorn efter datorns val. Med andra ord så får du svensk tangenttryck på svensk-inställd dator, oavsett display-text.
- Man kan skaffa tangentbords-klisterlappar och sätta över relevanta tangenter.
- Maskinens display är fortfarande på US English, men jag kan vara något på spåren - en ganska enkel lösning. Kan finnas viss risk här (inget jag oroar mig över)

Säger till när jag nått framgång. Bör inte ta alltför lång tid.

Dyker folk upp på GothCon kan jag ta med mig där om inte tidigare - ska fixa foton innan det.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Foton på maskinerna:

De ser OK ut, men bara testat en enhet. Ska kontrollera de andra.
(Håller på och flyttar in grejer i lägenheten så lite distraherad)

Vad gäller svenska tangenter så antar jag att något sådant här skulle fungera - tangenterna är lika stora som klassiska tangentbord.
http://www.ebay.co.uk/itm/SWEDISH-F...hash=item19bf0b907e:m:mdpe9EEkEM1ED4r8OVVEatw

För typsnitt så behöver jag antingen:
* Fixa fram en gammal OSX-enhet, på ett eller annat sätt, och ägna ungefär 4(?) timmar till att skapa ett svenskt typsnitt
* Gräva i AlphaSmart:ens kodbas/dokumentation/etc och dona.

Varför? Jo, för att för 9 år sedan så moddade en användare fram nya fonter till AlphaSmart Neo. Dessa var inte svenska, tyvärr, men visar på hur man kan göra det och det finns en nedladdningsbar fonteditor - till OSX vad jag kan framröna, tvyärr (för mig). Knepet är att man skapar fonten och laddar in den i Neo:n som en ny applet. Viss bricking-risk finns, men det ska gå att rädda enheten med factory reset. Tråd nedan:
https://www.flickr.com/groups/alphasmart/discuss/72157594184501348/

Dessa förbättrar enbart användarupplevelsen - plugga in Neo:n som tangentbord så kommer output vara som svenskt tangentbord* oavsett hur det ser ut på datorn (och detta har jag testat). :)

Krille said:
Jag blev faktiskt lite sugen på en, om det finns en över.
Det är tre eller max fyra andra intresserade om jag inte missat något, så det borde gå? :)

*eller ryskt eller vad du valt till systemet
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
(För övrigt tänker jag själv skippa klisterlappar, jag kollar bara skärmen ändå, men det är min personliga smak :) )
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Taget!
Skicka en Neo till mig! :)
Var landar vi på för pris?

tomasarfert at gmail punkt com
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Jag får hoppa över. Rasad bil gör att jag får prioritera lite annorlunda än jag hoppats.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Jag tar en isåfall! Tyvärr har inte jag osx heller men om ingen annan fixar det så kan jag nog tänka mig att leva med det.

/Luna Lovegood
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Liten uppdatering: Kontrollerade att alla funkade som de skulle. Upptäckte att cmd-knappen stack upp på en - det verkar som att gummiramen knappen satt i hade lossnat. Det är åtgärdat och knappen fungerar som den ska.

Har inte riktigt haft ork/möjlighet att försöka fixa hackintosh än. En mer direkt länk till editorn i fråga: http://www.tsoniq.com/software/legacy/neo-font-editor/

Om någon vill ha den postad till sig kan jag skicka dem, eller så tar vi det på GothCon eller annat tillfälle. :)

PS: Folk dissar mig för att texten ser goofy ut. Bastards. :p
 
Top