Så, jag har köpt en hängmatta...

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Tillbakablicken i Wizards & Glass är eventuellt det mest inspirerade King skrivit, imo.

Edit: men ja, kopplingen till seriens övergripande story är tunn, minst sagt.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
Förra sommaren läste jag HARBINGER OF THE STORM av Aliette de Bodard i hängmattan och i år ska jag läsa dess två uppföljare .

Det är ingen avancerade litteratur men fantasy CSI i Aztekernas rike. Jag fann första boken väldigt mysig. Perfekt för Sommaren i hängmattan

Om du vill läsa något lite mer finkulturigt så kan jag rekoemendera SÅNG TILL DEN STORM SOM SKA KOMMA av Peter Fröberg Idling,
Som utöver en av världshistoriens bästa boktitlar är en poetisk romantisk historia med den unga mannen Sar i huvudrollen. Sar som en dag kommer bli känd som Pol Pot men här bara är en en politisk engagerad man som är förälskad i en kvinna.
 
  • Like
Reactions: Ram

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
I hängmatta skall man läsa Patrick O'Brians Aubrey-Maturinserie
 
  • Like
Reactions: Ram

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Här är några böcker jag läst på sistone som jag gillat:

Riktig litteratur
Patricia Lockwood - No-one is talking about this: Om hur drygt det är med twitter

Äventyrsberättelser
Adrian Tchaikovsky - Dogs of war: Om en hund som försöker lära sig skilja mellan rätt och fel
Adrian Tchaikovsky - Bear head: Om en björn som åker till Mars

Ursula K. LeGuin - A wizard of earthsea: Om en ung trollkarl som finner sig själv
Ursula K. LeGuin - The tombs of Atuan: Om en ung prästinna som finner sig själv
Ursula K. LeGuin - The farthest shore: Om en ung prins som finner sig själv

Nonfiction
John Peterson - The elusive shift: En historik över den tidiga rollspelshobbyn och dess spelteoretiska utveckling
 
  • Like
Reactions: Ram

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Moment 22 känns som en extremt hängmatts-kompatibel bok också, om man tänker på looken av man på hängmatta på landet som läser något smart-men-inte-för-smart.
 

Tjocken

Veteran
Joined
30 Jan 2019
Messages
89
Location
Kalmar
Silotrilogin av Hugh Howey.
Jag tror bara att den första boken är översatt till svenska så läs på engelska eller ljudbok.

"I hundratals år har de sista människorna levt djupt under jorden i en gigantisk siloformad bunker. Ordning upprätthålls genom strikta regler och lagar: varje födelse kräver en död, varje liv kräver ett syfte. De som bryter mot reglerna döms till deportering - och i den giftiga atmosfären utanför silon innebär det döden."

Jag lyssnade på serien som ljudbok medans jag var ute och promenerade och vill minnas att jag tog långa omvägar på vägen hem för att kunna lyssna mer under spännande kapitel :)
 
  • Like
Reactions: Ram

Tjocken

Veteran
Joined
30 Jan 2019
Messages
89
Location
Kalmar
Jag läste klar 1793 igår, ska gå och köpa resterande delar av serien på luchen idag.

Författaren beskriver ett otrevligt, smutsigt Stockholm och är ganska grafisk med sina beskrivningar som kan vara otrevliga att läsa.

"Gustav III är död. Mer än ett år har gått sedan skotten föll på maskeradbalen. Kronprinsen är omyndig och krigsåren har tömt statskassan. Riket styrs av egenintressen medan folket far illa. Ingen litar på någon. Överallt frodas missnöje och paranoia.

Hösten 1793 hittas ett lik i Fatburen på Södermalm, den igenslammade sjö där allt kåkstadens avskräde hamnar. Den döde saknar armar och ben, men skadorna är inte nya.

Cecil Winge har varit Stockholms poliskammare behjälplig med sitt skarpsinne förr. Nu vacklar hans hälsa, men han krävs på en gentjänst han inte kan neka. Tiden är knapp, och den vinter som ska bli den svåraste Stockholm skådat på ett decennium är i antågande.

Ur fyra berättarperspektiv klär Niklas Natt och Dag av den sengustavianska tiden dess prakt och ståtlighet, och avtäcker en era av kött och blod, nöd och förtvivlan, men också förhoppningar och den vilja till förändring som sått fröna till vårt eget samhälle.

1793 är Bellman noir, en beckmörk sentida ättling till Drottningens juvelsmycke och ett knytnävsslag mot den idylliserade bilden av svenskt 1700-tal."
 
  • Like
Reactions: Ram

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Oryx & Crake av Margret Atwood. Ruskigt välskriven historia om kärlek, genetik och världens undergång.
The Moon Is a Harsh Mistress av Robert Heinlein. I framtiden är månen är en anarkistisk fångkoloni. Följ dess väg till att bli en land och en geopolitisk storspelare genom huvudkaraktärens ögon.
The boys from Brazil av Ira Levin. En gammal israelisk nazistjägare på 1970-talet som upptäcker hemska hemligheter från tredje rikets storhetsdagar.
Toffs Bok av Kalle Dixelius. Dagboksanteckningar från en dräng i resterna av ett kärnvapenbombat Sverige.
Rules of Engagement av John Tynes och Through a Glass Darkly av Dennis Detwiller. Noveller till rollspelet Delta Green. Perfekt att avnjuta i hängmattan.
Människohamn av John Ajvide Lindqvist. Ett försvunnet barn i skärgården får en pappa att hamna i övernaturliga faror. Det förgångna kommer tillbaka för att hämnas.
 
Top