Nekromanti Så in i norden mycke rollspel...

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
... I Sverige alltså, även många som spelas.

Men hos våra (mindre) kära grannar, exempelvis då norrmän, danskar och finnar, vilka inhemska spel har dom? Och spelar dom kanske svenska rollspel?

Det låter dumt, eftersom vi inte spelar deras spel, som iofs kanske inte ens finns... Jag vet faktiskt inte, just därför denna tråd.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Nu ska vi se !
Har inte våra kära norrmän rollspelet Draug ? Om jag inte missminner mig så är det ett rollsepl som utspelar sig i norskt 1800-tal med en hel massa norsk mytoligi ??
 

Torbjörn

Swordsman
Joined
6 Nov 2003
Messages
402
Location
Göteborg
Intressant! Hade varit roligt att veta hur stora är spelen är också (upplaga m.m), så att man kan få lite perspektiv på det.

Här i Sverige känns det som att de svenskspråkiga rollspelen har en given plats på banan. Jämför man antalet svenska rollspel med antalet norska så är det 24 mot 6, en enorm skillnad! Kan det vara så att norrmännen föredrar engelska rollspel eller är inte rollspelshobbyn lika stor där (eller ännu mindre)?

Kan också konstatera att det på listan fanns långt fler franska rpg än tyska, trots att tyskarna är en sisådär 30 miljoner fler! Men eftersom tyskarna är så bra på att dubba engelska filmer kan de väl spela engelska spel också?! Eller beror det på att fransmännen hellre skriver egna spel än översätter den transatlantiske antagonistens?

Han som såg att det fanns grymt många fler finska spel än vad han trodde
Instämmer.

Torbjörn
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
"Här i Sverige känns det som att de svenskspråkiga rollspelen har en given plats på banan. Jämför man antalet svenska rollspel med antalet norska så är det 24 mot 6, en enorm skillnad! Kan det vara så att norrmännen föredrar engelska rollspel eller är inte rollspelshobbyn lika stor där (eller ännu mindre)?"
Det kan också vara för att Sverige var först med rollspel och därför så har norrmännen och danskarna spelat med svenska rollspel (jag har ingen aning om det är så).. Drakar och Demoner finns exempelvis översatt till danska.. Annars har vi Tomas HV Mörkrid som ledande profil för norskt rollspel, där han reser runt och håller föredrag och tar betalt för att spelleda.. Han har skrivit motioner till norska riksdagen och fått bidrag för rollspelandet, har jag för mig.. Kommer inte ihåg så noga så lätt på mina ord i den här frågan..

"Men eftersom tyskarna är så bra på att dubba engelska filmer kan de väl spela engelska spel också?!"
Jag har fått för mig att de översätter spel (eller så blandar jag ihop dem med polackerna, för de översätter allting).. Sedan är det brädspel som är det stora i Tyskland och inte rollspel..

/Han som mest skrev vad han trodde och inte vad han visste
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
/Han som såg att det fanns grymt många fler finska spel än vad han trodde

Notera dock att minst hälften av dem är beskrivna som "small-press games" - samma omdöme som används om Tomtar & Troll på den svenska listan...

Och angående norska spel så finns ju även den här sidan.

--
Åke, som även noterar att Efter Thule som vanligt inte är med, men nog fasen såldes det fler av den än ett par av de andra på listan. Ja, och Parabellum saknas också.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Men eftersom tyskarna är så bra på att dubba engelska filmer kan de väl spela engelska spel också?!
Det borde väl vara tvärt om, att de vill ha spel på tyska eftersom de är vana att höra Eddie Murphey prata som en bayrare och inte lärt sig engelska av honom som svenskar gjort? :gremconfused:
 

Umi Ryozaki

Veteran
Joined
14 Feb 2001
Messages
151
Location
Tokyo, Japan
Jag kan säga att rollspelet Shadowrun är störtst i Tyskland än någon annan stans i Europa. Tror tillockmed att de böckerna finns på Engelska och Tyska, men det kanske inte är sant. I vilket fall så är det mycket populärt där.
 
Top