Nekromanti Så, hur gick det?

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Bilder:

Okej, skarpa, klara färger som inte flyter ihop men ändå inte ger skarpa kanter och ffula skarvar?

Jo, jag har åxå letat ett tag efter det där... Mitt tips blir faktiskt så trist som ; använd datorn!

Själv har jag provat hela paketet, jag har målat med vattenfärger, vilket blir väldigt torrt och trist, och i princip allting från det till sån där färg som man målar på stenar och sträljustakar med. Märkte dock att oljebaserade färger har ett pluss i detta, om man är bra på att använda dem. Det är dock svårt att bli det, och själv har jag för lite pengar och för lite rum. Dessutom får man inte glömma att scanning förstör ALLA bilder, med undantag för möjligen svartvita... iaf för min del.

Sen ser man folk som i Photoshop lyckats med att åtsadkomma den där skarpheten man är ute efter bara sådär! Sheeit vad sur jag blir för att jag inte har photoshop då...

Ett tips kan dock vara att du gör delar av bilden(kanske karaktärerna) med den sorts färgmedia du gillar bäst, och sedan använder datorn för att förbättra bilden, göra färgerna skarpare, och kanske måla flygande löv och bakgrund direkt på datorn...

Eller så kan du bli bäst i tiden på olja... eller prova nåt nytt...

/Mask
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Ang. dinosaurieboken

Jag kanske har boken med grabben som fantiserar fram dinosaurier. Hur mycket minns du av den? Kan det vara så att dinosaurierna stack iväg i ett rymdskepp i slutet? I så fall kan det mycket väl vara boken jag har någonstans här hemma. Jag kan leta lite efter den och se om den kommer fram så jag kan ge dig titel och författarnamn.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Bilder:

"Ett tips kan dock vara att du gör delar av bilden(kanske karaktärerna) med den sorts färgmedia du gillar bäst, och sedan använder datorn för att förbättra bilden, göra färgerna skarpare, och kanske måla flygande löv och bakgrund direkt på datorn..."

Jo, datorn blandar jag nog in hur jag än gör, eftersom jag är så van vid det. (Jag har manipulerat nästan alla bilder jag någonsin visat här på wrnu) Grejen är att jag inte vill att det ska synas att det är en dator inblandad. Jag vill se pennföringen och papperets kornighet i bilden. Kunna följa linjerna och så. Teckningar blir alltid ärligare än fotografier/datorbilder på det sättet. Ibland ser man på Dave McKeans bilder att en dator varit inblandad, och då ser det alltid fult ut.

Problemet är att när jag försöker måla barnboksbilder så blir det bara... seriefigurer av allting. Det syns verkligen att det är serietecknare jag är först och främst, så allt ser verkligen plastigt ut. Men jag tror jag måste köpa någon sorts kritor, sådana där vaxkritor som var trekantiga i genomskärning som man hade i skolan och som man tyckte var värdelösa på den tiden. De skulle vara toppen. Eller något. Jag önskar jag var estet och inte reklamare.

På framsidan skall det iaf vara en bild på en lite töntig tjej med tjocka glasögon och lite lökiga kläder som står framför ett skåp med texten "Freak" skriven på skåpsdörren i stora, kladdiga svarta bokstäver.

Men vänder man på boken så står tjejen plötsligt i en glänsande helrustning och håller en hjälm under armen. Skåpsdörren är öppen och där inne sitter en glad skrikapa i harlequinkostym och överraskar henne med en bukett blommor i armarna.

Typ.

/Rising
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Äh...vi gör så här istället

[bild]http://www.allbookstores.com/covers/6/0/big0899194060[/bild]

Jag har lite svårt själv för att komma ihåg exakt vad den handlade om så jag postar helt enkelt framsidan så får du säga om du känner igen den. Jag tror handlingen går ut på att han fantiserar om att människor och dinosaurier en gång i tiden levde tillsammans men att dinosaurierna lämnade människorna av någon anledning och stack iväg i en rymdkapsel.

Känns detta igen?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jaaa!!!

"Hur mycket minns du av den? Kan det vara så att dinosaurierna stack iväg i ett rymdskepp i slutet?"

Ja! Han gjorde två böcker (åtminstone, det kanske var fler). I den andra så stack de iväg i ett rymdskepp. Huvudpersonen fantiserade om att människor och dinosaurier en gång levde tillsammans. Den första boken var kanske lite läskigare, men de var båda jättefina, har jag för mig. Jag skulle vara supertacksam om jag kunde få något namn så jag kunde börja söka på nätet (eller kolla på bibliotek och liknande).

När jag försökt leta på nätet så hamnar jag bara hos den där Dinotopia-snubben Gurney hela tiden, och hans alster är oftast lite för utstuderade och realistiska för min smak. (Även om han är tekniskt mycket skicklig)

Men den där med dinosaurierna som drog iväg i ett rymdskepp. Yes! Det är honom jag är ute efter.

/Rising
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Re: Jaaa!!!

Perfa!
Då har du framsidan i mitt inlägg nedan skulle jag tro. Boken heter alltså "What happened to Patrick's dinosaurs?" på engelska och är skriven av Carol Carrick och illustrerad av Donald Carrick. På svenska heter den "Vad hände med Peters dinosaurier?" och är utgiven på förlaget Opal. Boken har ISBN 91-7270-458-6. Att det fanns två böcker kände jag faktiskt inte till men det kan mycket väl stämma.
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Låter som dator-manga...

....tycker jag. Det är det intryck jag får iaf...

Men jag vill att du ska veta en sak bara;

Kladdkritor brukar inte gå väl ihop med att vilja scanna bilder :gremtongue: Ganska uppenbart, men skaffa några overhead-paper innan du ska scanna, det brukar fungera...

Ett tips; om du vill ha flytande, snygga bakgrunder som man inte har folkus på men som ger en skön stämmning, gör så här; gör en skiss på din bild, förgund och bagrund, som en vanlig bild. rita förgrunden på det sätt du vill. rita sedan bagrunden med blåspenna. Mixa sedan ihop dem på datorn. Om du gör det bra kan det verkligen bli skitsnyggt, blåspennor är bäst på att göra saker som små ljusa molnpuffar och vackra solnedgångar med magiska färger.

Tar någa försök att få tag om(själv har jag inte datorutrustningen för att fixa ihop dem, så jag har inte fördjupat mej i det hela), menjag har sett så snygga amatörverka tt jag stört mej grovt på det...

/Mask
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Tack, asmycket.

Det här borde jag ha tagit i privat mess istället, men... Jaja, tack, det var länge sedan jag såg de där. Jag mindes dem som lite mer murriga och mustiga, men det är ändå bra känsla i målningarna.

Den här texempel, och den här (från första boken).

Hmm, väldigt snyggt. Jag skulle vilja ha mer drag i färgerna, lite mörkare och lite mindre sentimentalt tecknade personer, men det är ändå en bra utgångspunkt. Framförallt ser jag nu att jag inte vill färglägga med akvareller utan måste använda färgpennor/kritor, något man kan lavera med och som blir fetare.

Tack för inspirationen, iaf.

Och nu; ett försök att få det här inlägget att verka on topic:
Hur många av er andra känner att projektet stannar upp om man inte får färdigt några stämningsgrejer som bilder, stämningstexter och liknande? Jag känner ofta att det är det viktigaste. En stämningsgrej kan få en inspirerad till att skriva en världsbeskrivningstext och denna kan i sin tur driva en att skriva regler, men det funkar nästan aldrig åt andra hållet för mig. Jag måste alltid åtminstone ha en bild i huvudet för att jag ska komma igång. Inget projekt rinner ut i sanden för att jag inte klarar att skriva en viss regel, men det finns många som väntar på att jag ska få till en stämningstext/bild att fungera.

/Rising
som dock anser att världsbeskrivningar till viss del också är stämningstexter.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Andra medium. (Redigerad)

Dåligt förklarat?

Prova så här.

Lyssnade också på den medans jag kollade upp Peter och Dinosaurierna-bilden, och visst passar den bra? Tack för att du påminnde mig om den mysiga boken.. :gremsmile:

Jag har förresten inte läst ordentligt här eller på rollspelsforumet på några dagar, så nu ska jag ta tag i dom intressanta trådarna igen, det kanske bumpas upp en eller två..

Edit: Åh, och gillade idén med tjejen vid sitt skåp. Vad mysigt att man inte vet om den andra versionen förrän man faktiskt öppnar boken.. Helt rätt. :gremsmile:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Vila i frid.

Ögjl är för närvarande nedlagt. Jag ämnar inte göra klart det.

omg. Det är ju stora nyheter.
Detta är en minnespost.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Låter som dator-manga...

"blåspennor är bäst på att göra saker som små ljusa molnpuffar och vackra solnedgångar med magiska färger"

Problemet med airbrush är väl mest att den inte gör något som man inte redan kan göra på datorn. Min airbrush står mer eller mindre oanvänd, eftersom det är så omständigt att pilla med den. Jag använder den mest till konstnärliga saker, alltså begår medvetet fel för att få spännande effekter. Om man blandar färgen dåligt eller håller pennan för nära papperet så kan det komma klumpar och liknande som blåses ut över papperet och bildar "trådar". Det tycker jag är himla snyggt.

Så... använder jag pennan så är det för att jag vill göra det "fulare", inte "snyggare", om man så säger... Fast visst, jag håller med om att man kan få till snygga effekter om man leker med oskärpa vid avstånd och liknande. Det ger djup åt bilden.

Men vi får se, jag har ju inte riktigt kommit någon vart ännu. Å så är det lite oartigt att blubba i Krilles tråd.

När jag ritat färdigt något så lovar jag att visa det här på forumet.

/Rising
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Staden will always be here.

"Skillnaden mellan Staden och andra rollspel är att staden ALLTID är klart."

Men du har rätt, inspirationen känns inte närvarande.
Men när jag har klurat klart Staden vid Berget-regler så blir det Staden-regler, (Jag gillar städer) och då kommer jag faktiskt kunna spela lite också.. :gremwink: En intelligent och sprudlande regelmekanism är nog precis det som saknas för inspirationen nu.

Annars så skrev du ju ungefär det samma som jag tänkte, kul att ha någon att dela sin Balladen-fandom med. :gremsmile:
Samma sak hände lite i din fantasyspeltråd, det var ju då jag insåg att det var SÅNT jag ville ha i min egen fantasyvärld.

Mitt eget rollspel jag har postat om då och då kommer inte att bli klart i sin traditionella form. Antingen gör jag något nyskapande av världen, eller så går jag till mina andra rollspelsidéer: Den Afrika-inspirerade spelvärlden eller rollspelet Synk.

Just nu skriver jag ett regelsystem för Staden vid Berget, och jag känner att jag har grundidén klar för mig.. Du får välja mellan att slå många tärningar eller slå tärningar där fler utfall räknas - En tärning som kan falla på 1-6 eller tre tärningar där du plockar bort alla tärningar som föll på 1-3, osv.. På så vis blir det "allt eller inget" och snäva svängar när man tar i rejält. Utvecklandet går långsamt, men då och då kommer jag fram till saker som jag VET är bra, och som ska behållas.. Jag har typ fyra nu, så förr eller senare, så.. :gremwink:
 

TheGoblin

Veteran
Joined
13 Aug 2001
Messages
91
Location
Norrrrrland!
Det gick såhär:

Jag har nämnt en massa projekt som jag funderat på att göra, och här är dess status:

Crios: Jag kallar hela projektet för Crios. Projektet består av flera rollspel i samma värld, men i olika tidsåldrar. Demontider, utspelar sig under medeltiden. Demontider 00 under nutiden. Bittra Tider utspelar sig i en apokalyptisk framtid. Allt är klart sedan lääänge, förutom Bittra Tider.

T.E.I.F.T.A.P.O.D: The Evil Invaders From The Amazing Planet Of Doom. Är också klart. Har inte speltestats så mycket dock.

Och det är så det ligger till! Några av mina andra projekt dyker kanske upp här senare, om det blir något vettigt av dom det vill säga. Skriver ju upp några idéer lite då och då, men det blir aldrig något av dom. Mestadels. Därmed kan jag hjälpa till med någon annans projekt tills vidare. Är nämligen en lysande skribent :gremsmirk:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Inte det som du pratar om..

Men jag är noga med att erkänna antydningens kraft.
Jag tror att miljö och antydningar gör väldigt stor skillnad: Är det stökigt i rummet så känns det lättare att stöka ner själv, osv. Därför tycker jag att det är väldigt viktigt att vara mycket noggrann med den bild man faktiskt målar upp när man väljer vad man skriver och inte skriver, hur mycket man skriver, (För många frivilliga regler kan ta fokus bort från det viktiga, och för många element i en värld kan också få den att tappa fokus, ifall man gör det fel) osv.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: Så, hur gick det? [OT]

Jag har åtminstone tänkt sätta igång igen så fort jag har tid, men just nu kan vi väl säga att vi befinner oss i det där stadiet då vissa auktoriteter rekommenderar att man låser in datorn och ordbehandlaren...
Efter att ha följt den länken och konstaterat att den så kallade auktoriteten slaggar CygnEd så ger jag inte så mycket för hans auktoritet. CygnEd är ju en bra editor, speciellt med tanke på hur gammal den är. Ingen UltraEdit, men helt klart bra.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Jag har ett avslutat spel som jag gjorde för övet tio år sedan och inte riktigt står för längre.

Numera gör jag i första hand spel för mig själv, mestadels för att jag är för lat för att göra en seriös produktion när jag kan klara mig med några sidor och ett karaktärsblad.

Kanhända kommer jag att göra mitt nuvarande system tillgängligt som fritt nedladdningsbart så småningom, men inte mer.

Fler som är lika o-altruistiska?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Gammal mjukvara

"Efter att ha följt den länken och konstaterat att den så kallade auktoriteten slaggar CygnEd så ger jag inte så mycket för hans auktoritet."

Tja, inte ens jag är en sån amigabög att jag ämnar dra igång en emulator, eller gräva fram den oanvända gamla häcken ur garderoben, enbart för att köra CygnusEd så att jag kan skriva rollspel i det. Då är Blyertspenna 0,5 mycket enklare att köra.

Dessutom kör jag faktiskt UltraEdit i de fall jag behöver knacka ren oformatterad text.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,215
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag arbetar så smått på mitt projekt "Efter Istiden/Sånger från kalla hav", men det är fortfarande mest på spåningsstadiet. Konceptstadiet har det nog lämnat, emellertid. I många fall har jag en väldigt klar bild av hur jag vill att saker och ting ska vara, och arbetet med alvernas och människornas historia är påbörjat sedan länge, liksom alvernas språk (där MrChina bär den stora badbollen). Ett smakprov på det fanns för övrigt i sång-tråden nyligen. Också världens geografi har börjat ta form...får väl se mig om efter en möjlighet att scanna in kartan så småningom.

Den största frågan rör fortfarande vad projektet (ännu osäkert om jag applicerar något regelsystem på det hela) ska heta. Velar väldigt hårt mellan 'Efter istiden' och 'Sånger från kalla hav', som synes.

...och plötsligt slår det mig att förmodligen ingen av er (undantaget Morgoth, Foggmock och någon mera) har en aning om vad jag babblar om. Har jag alls pratat om det här på forumet tidigare? Well...antar att det är dags att presentera projektet så småningom, och att 'så småningom' drar allt närmare.

- Ymir, inser sitt inläggs meningslöshet
 
Top