Nekromanti Så dog de allihop (+fråga om äventyr)

Watchman

Warrior
Joined
11 Dec 2000
Messages
213
Location
Uppsala
i kvällens spelmöte dog hela min spelgrupp när de flydde från sin fångenskap hos gråavlerna. /images/icons/hairy.gif

Jag körde slut på all inspiration och fantasy under denkampanjen så för att det inte skall ta äckligt lång tid innan vi spelar igen tänkte jag fråga er om tips på köp-kampanjer.

Kan någon som spelat hela serien äventyr som tar en mellan lvl 1 till lvl 20, alltså den som börjar med Sunless Citadel och slutar med Bastion of Broken Souls berätta vad man kan vänta sig av den äventyrsserien, om den är värd att spela och innehåller i alla fall lite mer än dungeons?

Kan någon som spelat genom Return to the Temple of Elemental Evil berätta om vad de tyckte om det äventyret?

Kan någon som spelat Freeport-serien berätta om era upplevelser och synpunkter om den serien?

Har ni några andra tips om köpäventyr som är värda att spela?
 

Zawoud

Veteran
Joined
16 Apr 2002
Messages
131
Location
Stockholm
Vi började på Return to the Temple of Elemental Evil, men av olika skäl dog kampanjen innan de ens hunnit ge sig på huvudtemplet. Mitt intryck av äventyret är att det är välgjort, spännande och varierat, men att det ändå huvudsakligen är en enda stor grotta, visserligen med hyfsat utrymme för rollspelande i själva grottan.

Just nu håller vi på att avsluta sista delen i Freeport-trilogin. Den är ganska trevlig (roliga miljöer och SLPer) men lite linjär. Dessutom är den rätt Lovecraftinspirerad här och där vilket jag inte fattade innan jag körde den/images/icons/frown.gif eftersom det inte är uttalat. Om man däremot är Lovecraft-fan kan man göra mycket mer av den aspekten. De två första äventyren är också en aning lätta enligt min mening.

Äventyren räcker inte till för att putta upp rollpersonerna till rätt nivå, men det finns ganska mycket bonusmaterial att hämta från Green Ronins site, inklusive två miniäventyr som också är rätt roliga (vi använde dem som mellanspel).

Det som är huvudstyrkan med Freeport är att kampanjboken (Freeport, City of Adventure) är otroligt bra och full av roliga personer och äventyrsuppslag. Med den och Hell in Freeport (som jag bara läst, inte spelat, men som verkar rätt kul) kan man bygga upp en hel kampanj (1-15) med ganska liten insats.
 

Clas

Veteran
Joined
11 Jan 2001
Messages
71
Location
Göteborg
Naturligtvis har jag inte spelat [color:ff8c00]alla</font color=ff8c00> färdiga äventyr som gjorts.
Trots det så tycker jag nog att Temple of Elemental Evil är det mest välgjoda jag sett.
Visst - det är ett "bånka och slå" och det är linjärt coh det är grotta men...
Det finns utrymme för politik och förräderi. Grottan vimlar av maktgrupper och en del ligger i luven på varandra.
Man kan klara av den på mängder av olika vis.

Enda probelemet är egentligen storleken. Jag hade hunnit tröttna på den när spelarna nådde slutet.

Och visst kan jag rekommendera det... om man vill spela länge, mycket länge och gå upp i nivå.
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Vad gäller Adventure Path-serien (Sunless Citadel & co) är min åsikt att den i grunden är bra, men alltför ojämn. Vissa av äventyren (t.ex. Forge of Fury) känns genomarbetade och hyfsat trovärdiga, medan andra (t.ex. Deep Horizon) bara känns fruktansvärt onödiga. Mitt tips är att välja ut de bästa i serien och bara spela dem.

Något som jag också tycker skulle vara trevligt är lite anvisningar från WotC på hur man använder bakgrundsplotten (draken Ashardalon) på ett effektivt sätt genom hela serien.

-R
 

stoned

Veteran
Joined
8 Jan 2002
Messages
33
Location
Göteborg, Västra Götaland
Temple of Elemental Evil är ju ingen höjdare om man inte är Hack & Slash-kåt förstås :gremwink: Inte så mkt tänka i det, mest en massa tärningar å brutaliteter

Tänkte själv börja leda en lång kampanj som heter Northern Journey, finns på nätet gratis (http://www.steigerwaldedv.via.t-online.de/nj/njstart.htm)... Den värkar mkt lovande, vi har inte börjat spela än, men jag har läst en del.
 

Zawoud

Veteran
Joined
16 Apr 2002
Messages
131
Location
Stockholm
Visst är ToEE liksom RTToEE hack&slash-äventyr i grunden, men båda lämnar gott om öppningar för att infiltrera och intrigera för den som vill det. Det är en fråga om hur man spelar det.
 

Watchman

Warrior
Joined
11 Dec 2000
Messages
213
Location
Uppsala
Return to temple of elemental evil utgår lite från att dungeon mastern är erfaren och ser alla ställen som lämpar sig till intrigskapande och lustgheter som kräver mycket rollspelande och saker kan se så olika beroende på hur rollpersonerna sköter sig så det skulle vara lit eomöjligt att beskriva ett visst sätt att sköta det myllrande livet man finner i de underbara dungeonsen. Man skall inte bara springa omkring och döda alla encounters i det här äventyret.

Det är i alla fall det intryck jag har fått av att bläddra i modulen.


Jag skall kika på Northern Journey.
 

Hunden

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
110
Location
Borlänge
Jag skulle rekommendera följande äventyr: The root of all evil(L1), Forging Darkness(L2-4) samt Coins End(L5+). Dessa äventyr är alla delar i en triologi som jag tror kallas Coin of Power. Är i första hand gjorda för Kingdoms of Kalamar, men det är nog inga problem att använda dom till någon annan värld, då KoK är en rätt så standard fantasy värld.
 
Top