Så den lataste lösningen rörande en fantasy karta…

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Kan jag inte bara använda en blank världskarta? Dragon Quest 3 och Drakengard gör det! Är det bra nog för tv-spel är det väll bra nog för mig? Finns det några nackdelar jag missar? Är det något jag borde tänka på när jag gör den här grejen?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag ser inga problem.
Det som kan bli problem är att många förknippar vår världskarta med vår historia och har därför svårt med en fantasyvärld.

De flesta LotFP-äventyren utspelas t.ex. i England/Frankrike/Tyskland under 1600-talet och vi har aldrig haft problem med att det är fantasy när vi spelat dem.

Om problemet är att du inte orkar göra en egen världskarta så fanns det förut i programmet Google Earth att man kunde utforska både månen och mars.
Och till marskartan kunde man ställa in en fiktiv vattennivå, så halva mars täcktes av vatten.
Sedan hade ambitiösa användare populerat den nya marskartan med fiktiva städer.
Jag hittade det inte nu, men jag googlade bokstavligen bara i 30 sekunder.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
Det funkar väl om världen ska se ut och fungera ungefär som vår värld gjorde vid någon specifik tidpunkt. Om du bara vill använda geografin och inte länderna, kulturerna och miljön som finns på de olika platserna är det nog bättre att rita en egen karta. Annars kommer spelarna antagligen få svårt att hålla reda på vad som finns var och de kommer att förvänta sig att det bor greker i Grekland och japaner i Japan.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Kör en Missy Elliot: “Ti esrever dna ti pilf nwod gnaht ym tup i”.

View attachment 7965
Jag tänker att man kan obfuskera rätt mycket genom att bara typ… flytta den horisontellt 50% också, så att nord- och sydamerika hamnar till höger. Eller väljer någon annan "mittpunkt", så att säga. Det är ju verkligen bara konventioner som gör att våra platta kartor delar in som de gör…
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Fast när man lagt ner en så stor mängd jobb på att göra en karta, varför inte rita den helt fritt istället, Jag skulle inte vilja distrahera spelarna med tankar som "vänta lite, det där är ju Afrika".
Jag skulle nog se det som en bonus. Å andra sidan är det nog mest för att jag inte skulle kunna låta bli att göra en grej av det, typ att metaplotten är att det visar sig vara en alternativ jord, eller en postapokalyptisk jord, eller något. Jag har ju i allmänhet svårt att bara låta fantasy vara fantasy… =)
 
Top