Nekromanti Sävcon XIV

Iskaral

Swordsman
Joined
15 Nov 2012
Messages
641
Location
Norrland
Sävcon
Först av allt ett stort tack till arrangörer, manusförfattare, spelledare med flera. Vilken ynnest att få leva i rollspelsbubblan på det här sättet med en ständigt puttrande kaffebryggare och tre mål mat om dagen.
Jag var med i år igen tillsammans med Björn Wärmedal, Mats, Luddwig och en Björn till bara för säkerhets skull. En ung kille vid namn Robin och forumets egen rovriddare De Bracy fyllde ut när någon inte kunde delta. Vi spelade fyra scenarion:
Nichevo:Ett äventyr till spelet Last Stand,
Starwars
Zonfarare: Ett scenario till Mutant UA samt
Den yttersta domen: Ett spel av GnomviD

Nichevo: Den första vågen av jätteinsekter tog nästan kål på oss alla. Motdraget var genialt. Vi skapade rustningar av det på något vis levande skalet av deras döda kroppar. Nackdelen är att när man väl tagit på rustningen kan man aldrig ta av den. Aldrig nånsin. I ”Nichevo” var vi ett gäng SPN-agenter som svarade på ett nödrop från forskningsfartyget Nichevo som legat för ankar i en farygskyrkogård (resterna av ryska ishavsflottan) ett stycke utanför Murmansk. Våra rustningar var av elektrisk ål, trollslända, eldfluga, pistolräka och Fjäril. Det var roligt, avslappnat och lite rörigt.

Starwars: En sattelit med ett jättefarligt Virus kraschar på en kapitalvärld i sektor H7. Vi går ned för att städa upp röran och rädda imperiets goda namn. Liksom i första scenariot var tillgången till vapen och utrustning i princip obegränsad. Mats blir för andra gången i rad vår sprängämnesexpert och som han sprängde! Lättspelat och bra.

Zonfarare: Vi var ett gäng erfarna och väl utrustade zonfarare som hört talas om en märklig kupol i en ruinstad. Det fanns ingen skatt där, men det av sjukdom och härjare hårt ansatta kupolfolket gav oss ett uppdrag ty deras orakel hade förutspått vår ankomst och vi var deras sista hopp. Vi begav oss till ett underjordiskt komplex där vi enligt profetian skulle hitta både mirakelmedicin och supervapen. Vi hackade pansardörrar och hittade en hel del bra grejer (dock inte det vi sökte efter) innan vi tvingades fly hals över huvud från en uppretad städrobot och Va? Ja ni läste rätt. En städrobot. Alltså vi hade anledning att tro att den hade städat upp en passerkort så jag måttade ett slag med min yxa, för den zonfarare är inte född som slösar ammunition på en städrobot, men Fan ja missa och Fan ja missa igen och sen, sen plockar roboten fram ett par Gyrojetkarbiner!!! som får min state-of-the-lost-art fornpuffra att framstå som en cigarettändare i jämförelse. Våra vapen gör dessutom knappt en skråma på den bepansrade fasan. Vi klarade oss, men var så hårt demoraliserade att vi snart gav upp hela grejen för om det där var städroboten, vad skulle vi då ha för chans mot väktarrobotarna? Rätt hyfsade faktiskt för SL råkade se på fel stats när vi anföll städroboten. Men det visste vi inte då. Ni vet det där supervapnet vi skulle hitta… Helt obetalbart roligt så här dagen efter :)

Den yttersta domen: De Bracy ersatte Mats i vårt sista spel för konventet och vi slog oss ned i spelsalongen som tidigare gått under namnet Indierummet. Den yttersta domen blev för mig årets upplevelse utanför komfortzonen. En riktig utmaning för ett gäng som till största delen bestod av ängsliga tradspelare. Introduktionen; etablering av karaktärer och relationer samt regelgenomgång var en upplevelse i sig. Sedan trevade vi oss fram och spelade väl inte särskilt djärvt, men några bra scener blev det och jag hoppas verkligen att vi får chansen att göra om det nästa år eller hur laget?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Trevligt att spelas med nya forumiter! Känner igen mg i beskrivningen av Den yttersta domen, även jag är vet precis vad jag ger mig in på så får jag alltid lite prestationsångest och försöker vara för "sann" mot alla mina sanningar samtidigt istället för att låta dem ryka och flyga till följd av djärvt spelande. I vilket fall så blev det som sagt ett gäng bra och coola scener så behållningen var riktigt god även denna gång.

För min del så blev det fyra spelomgångar inkluderat den oavstående. De andra tre var Saga ("Häxan i Highstone" som jag spelledde en gång med lite konventsförenklade regler), Golden Sky Stories (suuupersött med Korpa som spelledare, ett spel jag längtat efter att få prova), samt ett Mutant-äventyr omarbetat till Svärd & Svartkonst ("I väntan på ordinarie underhållspersonal" som figurerade på årets GothCon).

Ett gott men upplevt kort con, mysigt och bra som vanligt. :)
 

Iskaral

Swordsman
Joined
15 Nov 2012
Messages
641
Location
Norrland
Mon ovana med spelformen och en vana att följa reglerna (Hm får jag göra så här?) gjorde nog att det blev för mycket schackspel över Yttersta domen, det var till exempel jättesvårt för mig att följa budet om att inte planera framåt, men jag har aldrig spelat något liknande förut så jag förlåter mig själv, och det var riktigt bra ändå.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Vad kul ni verkar ha haft! Så tråkigt att jag inte kunde vara med. :( Men får sikta in mig på nästa år istället och hoppas på att konventsgudarna ler mot mig då.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,574
Jag instämmer i att Den yttersta domen var en utmaning. Hur jag kunde vinna övergår mitt förstånd. Dock ett mycket roligt spel som jag gärna återvänder till om tillfälle ges, och på det hela taget ett mycket trevligt konvent. Återstår att se om jag kan följa upp det med ett besök på Grottröj.
 

Iskaral

Swordsman
Joined
15 Nov 2012
Messages
641
Location
Norrland
Har man tur kan man på Grottröj få spela med en spelledare som heter Bjorn War-medal som är Kick-ass och Super awesome!
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
luddwig;n48618 said:
Återstår att se om jag kan följa upp det med ett besök på Grottröj.
Det vore väldigt trevligt om det blev så! :)
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Den Yttersta Domen var skitbra, verkligen. Men svårt som tusan. Och jag hade väldigt svårt att jämka "spela för storyn" med "spela för att vinna", för jag ville verkligen vinna. Blev ganska besviken när mitt briljanta drag snubblade på mållinjen, även om det vara roande att dö en neslig död :D

Cissi: hoppas verkligen du kan vara med nästa gång!

Iskaral och Luddwig: klart ni ska ta er till Grottröj! Det blir hur bra som helst :D har ni hittat till bloggen?
 

Iskaral

Swordsman
Joined
15 Nov 2012
Messages
641
Location
Norrland
Ha ha du lät verkligen desperat där på slutet och sedan tappade du huvudet alldeles :D
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Jag tycker det är jättespännande att läsa era reflektioner kring DYD-passet vi spelade. En viss mängd av svårigheterna tar jag på mig; jag var seg där på lördagskvällen och var därför inte nog på tårna för att styra spelet som jag borde ha varit. Det var intressant att se hur ni tog er an ett spel som var så främmande och jag är glad att det blev en intressant upplevelse. Själv tar jag också med mig en del reflektioner från spelpasset.
 
Top