Nekromanti Sätt pris på din tid.

Magnum_UBBT

Warrior
Joined
21 Dec 2000
Messages
258
Location
Norrköping (Jämte i hjärtat)
Vad kostar din tid?

Med anledning av en intressant diskussion på ett annat forum samt en grundidé till ett äventyr ev kampanj så undrar jag följande.

Skulle du kunna tänka dig att gå miste om en viss tid i ditt liv mot en ersättning?

Låt oss tillexempel säga att du får tex 10 miljoner svenska kronor för att tappa ett levnadsår?
Pengarna är skattade och rena och du kan få dom kontant i handen eller insatt på valfritt konto, det är upp till dig. Inget fiffel och inga olagligheter.
Tidsperioden är egentligen inte så viktig initialt och beloppet som du får är förhandlingsbart.

Det viktiga är att under denna tid som du "avsätter" så kommer du inte att minnas någonting. Tiden skulle kunna jämföras med en koma eller dvala. Tiden som du är borta kommer allting runt dig att flyta på som vanligt och du kommer att vakna frisk och kry utan biverkningar, dock ett år äldre (eller motsvarande) och utan något som helst minne av den förlorade tiden.
För enkelhetens skull kan vi säga att saker som du behöver göra löses på annat sätt. Du får tjänstledigt från jobbet, katten matas och din avbetalning på TV´n annulleras eller fryses osv.

Vad kommer då att hända med din kropp, ja det får du bestämma. tex utsättas för medicinska experiment eller stå som skyltdocka hos en rik excentrisk miljonär.

Men för att återgå till min huvudfråga så undrar jag , vad är din tid värd?
Skulle du kunna tänka dig att byta din tid mot pengar och i så fall, hur lång tid kan du avvara?

/Magnum, nyfiken.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ska väll mycket till för att sälja min tid..

Alltså, min tid är för dt mesta dyrbar. Så det ska väll ganska mycket till för att jag ska sälja den. Är väll inte inte alls sugen på att sälja ett år av mitt liv, då är jag hällre lite mer fattig & gör vad jag vill med min tid istället för att tappa ett år av mitt liv.

/ Johan K, som har köppt en mp3-spelare idag.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Det där har jag redan tvingats göra. För det fick jag ca 16 000 kronor.

För resterande 9 984 000 kr skulle jag göra det igen.

Dewil
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Min tid är fan knappt värd ett piss. Jag skulle nästan betala för att slippa leva ett år. Jag är förvisso en väldigt levnadsglad kille, men ledan, ledan, ledan.... Den tär på en. Jag är inte pretentiös, så det är inget särskilt jag vill få ut av livet. Däremot har jag varit riktigt fattig (jag är det nu), och att leva fattig är inte att leva alls. Inte för mig. Jag ligger mycket hellre i koma än att ha inkassokrav och elaka brev från kronofogden hängandes på ens axlar.

Låt oss tillexempel säga att du får tex 10 miljoner svenska kronor för att tappa ett levnadsår?
Jag tar det för en miljon. Jag tar det nog t.o.m för en halv miljon. Året som har gått värderar jag nog inte mer än sju tusen. Det har varit ett riktigt pissknull-år.

Vad kommer då att hända med din kropp, ja det får du bestämma. tex utsättas för medicinska experiment eller stå som skyltdocka hos en rik excentrisk miljonär.
Om jag får utsättas för sexuella experiment på en flickskola så kan jag avstå från miljonen. Fast bara om jag inte har någon bajssmak i munnen när jag vaknar. Eller jo förresten, det går det också, fast för halva priset.

Skulle du kunna tänka dig att byta din tid mot pengar och i så fall, hur lång tid kan du avvara?
En dag = 100 kronor. Då är jag riktigt nöjd. Förmodligen kan jag sänka mig till det halva, om det är riktigt knapert. Men som sagt, det är om behoven är betalda (och framförallt, om jag är riktigt utvilad när jag vaknar). Jag skulle gärna byta bort idag och igår mot en CD-skiva.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Hmm, egentligen skulle jag säga att jag skulle göra det för en halv miljon, men vafan, jag har jävligt roligt med mitt liv för det mesta, och det här är en bra ålder. Just året 22-23 var mycket bra för mig, och jag tror att det kommer hålla i sig nåt år till. Så... runt 3 miljoner skulle jag nog kräva i alla fall. Det räcker till en bra lägenhet och studielånet. Det skulle jag kunna offra ett bra år för.
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Varierande taxa

Just nu skulle jag inte sälja min tid alls, jag har småbarn och varje minut med dem är ovärdelig - att missa ett år av deras utveckling skulle vara tragiskt. Mina två timmar per dygn då jag kan göra vad jag vill är supervärdefulla, tyvärr är jag just nu för trött för att göra något värdefullt av dem.

Tiden mellan 13 och 14 års ålder skulle jag glatt ha sålt bort för säg en mille. Jag skulle inte ha saknat den ett dugg, skönt att slippa tandställning, finnar och sjuan - årskursen från helvetet.
 
G

Guest

Guest
Me 2 (ant)

Jag skulle gärna byta bort idag och igår mot en CD-skiva.
Detta är det enda jag inte håller med om, senare tid har varit rätt okej, men större delen av året skulle jag sälja alla mina ägodelar för att bli av med.
 
Top