Nekromanti Särskilda förmågor

jeca

Veteran
Joined
7 Sep 2000
Messages
29
Location
Malmö
Många spel tillåter spelarna att ha särskilda förmågor eller något liknande (superpowers, diceplines, osv). Jag är ute efter något spel (eller ide) där spelarna får hitta på sina egna förmågor, i stället för att välja från "färdiga". Det ska finnas regler för hur mycket en förmåga ska "kosta".
 

Dizzy

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
162
Location
växjö
Det är svårt att lägga upp en kostnadsmall om det inte finns något att gå på...Du får se upp till exempel med förmågor som gör att folk alltid träffar där de siktar, gör maxskada allar liknande och begränsa dem till t.ex. psy/10 ggr per dag. Gör en grov mall med egna förmågor som behandlar olika områden, allt från mekanik till övernaturligt manipulerande av krafter. Sätt en skala och gå efter detta då dina spelare hittar på sina förmågor. Visa inte din mall för dem utan låt dem komma med förslag som du sedan poängbestämmer utifrån din mall.

...att leva är att rollspela sig själv med ödet som sl...
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,015
Location
Umeå
mall och analys

Precis, jag håller med, en mall är mycket lämplig.
Det effektivaste är om du gör en analys på de förmågor som du överhuvudtaget kan finna (analys=dela upp någonting i mindre enheter).
Varav det blir mycket enklare att se vad som finns och vad som faktiskt gäller för förmågorna. Dessutom kan man mycket lättare bedöma hur bra en förmåga är (och ska kosta) genom att jämföra varje enhet.
Jag vet inte om du blev nått klokare, men det blir lite jobbigt att ge exempel (det blir för långt).

- Zire, 1.planering 2.utförande 3.fakta 4.analys 5.sammanställning 6.uppföljning
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Tycker ni?

Är det inte bara för SL att avgöra? Det kan ju vara olika värt för olika individer också.. Såå svårt är det väl inte att avgöra det?

Ondska är svaghet -Var stark.
Krigaren Arvidos' motto.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,015
Location
Umeå
Kanske

Det beror på om det ska vara teoretiskt allt eller praktisk allt.
Eller, ja, hur exakt man vill vara....

- Zire
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,063
Location
Linköping
Re: Jo, lite...

...svårt kan det nog vara. Jag har en mängd attribut i Terra Draconis som innehåller både vanliga saker (t. ex. stark) och ovanliga saker (t. ex. en droppe heroblod i ådrorna), helt lätt tycker jag det inte är att balansera dem och då sitter jag ändå och funderar ut dem innan någon får prova dem.
Å andra sidan så om man kör med modellen att man gör karaktärerna i god tid innan första spelmötet så kan ju SL få tid på sig att fundera på förmågan och sätta poäng på/balansera den.

[color:green]Putoris Vulgaris Astrabo, legionär med eklövskrona
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: Hero Systems

Hero Systems har ett IMHO väldigt flexibelt och balanserat system för att konstruera superkrafter och annat ovanligt. Jag skulle rekomendera att du tar dig en flukt på det.


/Bjorn
 

jeca

Veteran
Joined
7 Sep 2000
Messages
29
Location
Malmö
Re: Hero Systems

Jag skulle uppskatta en kort beskrivning först, om någon har tid och lust...
 

jeca

Veteran
Joined
7 Sep 2000
Messages
29
Location
Malmö
Re: mall och analys

Ni har nog rätt. Det skulle dock underlätta med något att utgå ifrån. Det tycks mig inte helt enkelt att tänka igenom alla särklida förmågor en spelare kan hitta på. Sen kanske man även ska ge rebatt på "kostnaden" om det medför vissa krav. T ex att den superstarke måste äta spenat eller dunderhonung innan han blir superstark...
Finns det några spel som använder den föreslagna modellen?
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: Hero Systems

Tja en kort beskriving kan du väl få :)

Spelet har ett helt poängbaserat karaktärsgeneringssystem där man själv får fördela poäng på de olika områdena Characteristics, skills, Perks (saker som kontakter etc), Talents (Ovanliga men inte direkt övernaturliga förmågor så som fotografiskt minne etc) och Powers (superkrafter/magi/whatever). Sedan kan man även få fler poäng att köpa för genom att ta disadvantages av olika slag.

Vad gäller powers så kan man väl säga att de kostar efter vilken verkan de gör, oavsett hur medlen/special effekterna ser ut. Så att t.ex. eldboll som gör 12d6 i skada och en blixt som gör 12d6 i skada köps på samma sätt och kostar lika mycket. Rent generellt kan man säga att det finns väldigt många olika powers och dessa kan i sin tur modifieras med diverse "advantages" som ökar kostnaden för powern (i exemplet ovan kan t.ex. skadan köras pansarbrytande) eller "limitations" som minskar kostnaden.

Jag kan väl säga som så att jag har spelat och spellett åtskilliga kampanjer med detta system och det är väldigt sällsynt att man kommer på nån "kraft" man ej kan konstruera. Enda nackdelarna med systemet (som jag ser det) är att det krävs en del "numberkrunching" (inget svårare än + - * och / men en miniräknare är att rekomendera) kanska många d6:or och att det kan ta en rätt hyffsad stund att göra karaktärer. Å andra sidan så kan man ju i och med att karaktärsgenereringen är helt poängbaserad låta var och en sitta hemma i lugn och ro och göra sin karaktär.


/Bjorn
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,063
Location
Linköping
Re: mall och analys

Sen kanske man även ska ge rebatt på "kostnaden" om det medför vissa krav. T ex att den superstarke måste äta spenat eller dunderhonung innan han blir superstark...

Det är väl en bra idé som säkerligen kan främja rollspelandet.

[color:green]Putoris Vulgaris Astrabo, legionär med eklövskrona
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 
Top