Nekromanti sämsta och bästa scenen i epII

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Droidstöld

Han hade väl utvecklat en mental blockering. Det skulle jag göra.

-JPS- undrar om det faktiskt var meningen från början (dvs då de ursprungliga filmerna gjordes) att 3PO skulle vara med i ep. 1-3
 

Fodde

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
85
Location
Karlskrona
Snarare: Skulle förvåna mig om det inte blev det

Hela scenen var ju faktiskt utformat som ett klassiskt plattformsspel. Det var ju det enda man satt och tänkte på under hela scenen förrutom då hur lång tid det var kvar av scenen -eftersom det var så uppenbart att R2 skulle komma och rädda dagen.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,481
Location
Stockholm
Re: Droidstöld

undrar om det faktiskt var meningen från början (dvs då de ursprungliga filmerna gjordes) att 3PO skulle vara med i ep. 1-3

Har svårt att tänka mig det. Speciellt som både han och r2 var tänkta att vara mänskliga diplomater från början - tycker jag mig minnas ha läst.

En grej som slår mig när jag ser ep1 och 2 är känslan av "världen är allt bra liten". Det verkar lite grand som att alla känner alla. Samma planeter förekommer ... Bobba Fetts farsa ger upphov till Stormtroopers ... c3po byggdes av Lukes farsa ... etc. Nästan som i en såpopera.

Fast å andra sidan är det ju inte så konstigt att personer som är i händelsernas centrum på något sätt kommer i kontakt med varandra.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Slakt på sandfolk...

"Dessutom så måste jag påpeka att iaf detta citat utpekar ett starkt rashat, och rashat är, åtminstone sett ur mina ögon, ondska i allra högsta grad. Sedan kan han ju mena att han tycker att kidnappare, rövare eller liknande är djur, men citatet framhäver inte detta."

I serien är den scenen lite längre (kommer kanske till DVDn?). Där tillägger Anakin att han inte vill hata dem:

"Jag hatar dem! Varför hatar jag dem? Jag... jag kunde inte behärska mig. Jag vill inte hata dem, men jag kan bara inte förlåta dem."
"Att vara arg är mänskligt." <small>(plötsligt är Padmé väldigt villig att förlåta slakt på oskyldiga infödingar, min anm)</small>
"Att kontrollera sin ilska är att vara jedi."
"Sschhh! Du är mänsklig."
"Nej. Jag är jedi. Jag vet att jag är bättre än så här. Jag är ledsen. Jag är så ledsen!"
"Du är som alla andra."

Så nej, det är inte rashat. Det är den Mörka sidan.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag kan lätt tänka mig robotfabriken som en bana i ett datorspel..."

Eller i ett brädspel.

Kan vi säga... Roborally?
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jo, Roborally var min första tanke. Den andra tanken var "Det här kommer de att göra datorspel på."

Jag tror tyvärr inte att Wizards tillverkar Roborally längre :gremfrown:
 

Maggan

Swordsman
Joined
7 Feb 2001
Messages
746
Location
Ekshärad i Värmland
Aha!

OK, nu känns den scenen lite bättre ändå. För i filmens version så verkar inte Anakin känna någon ånger alls. Istället är han arg att han inte är mäktigare än vad han är. Dessutom lägger han all skuld på sin läromästare Obi-Wan på köpet.

Quote:
Padmé: You are not all-powerful.
Anakin: Well, I should be!

Nåja, jag ska nog kanske kila iväg och köpa serien imorrn. Det kanske är nått mer som är annorlunda än filmen däri.

//Magnus
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Desperata nördar

Om folk nu är så desperata kunde de väl haft med en sexscen eller nåt, men snäääääälla - inte en dålig, krystad klädavslitningsscen a'la Anime. Skona mig, liksom - sådana simpla ingrepp av fan-service bevisar bara hur mediokert Star Wars egentligen är.

- Ymir, fortsätter klaga.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Re: Droidstöld

Lättare att återvinna gamla karaktärer än att skapa nya, och det tillfredställer fansen mer, så slipper man hatkulter ala den mot stackars Jar Jar.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Aha!

"Nåja, jag ska nog kanske kila iväg och köpa serien imorrn. Det kanske är nått mer som är annorlunda än filmen däri."

Det är det. Småpill mest, och en del saker som gör ståryn sämre, men på det stora hela småsaker som gör att man tydligare ser hur Lucas har tänkt.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Desperata nördar

Om folk nu är så desperata kunde de väl haft med en sexscen eller nåt

I SW tror du inte folk skulle bli galna i sådana fall?
sex finns väl inte i SW universumet? /images/icons/crazy.gif
 

Watchman

Warrior
Joined
11 Dec 2000
Messages
213
Location
Uppsala
Bäst: Från starten till robotofrabriken, från robotfabriken försvinner till slutet. Filmen var bra. En del datorgjorda grejer blev lite misslyckade men det kan man tåla, och de romantiska scenerna störde inte så mycket som jag trodde att de skulle göra. Hmm... En scen som jag gillade extra mycket var när Yoda mediterade samtidigt som Anakin röjde bland sandfolket och man fick höra Qui Gon ropa "Anakin, Anakin!". En föregångare till sättet som Yoda och Obi Wan tar skepnad efter deras död på?

Sämst: Robotfabriken. Allt annat kan ju förklaras med att det är Star Wars och Star Wars är ju bra /images/icons/wink.gif
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Re: Droidstöld

"Nästan som i en såpopera."
Försök förklara allt som har hänt i mitten av EP5 för en oinvigd.. Jag försökte och det lät precis lika komplicerat som i en såpa..

/[color:448800]Han</font color=448800> som tycker det är lite löjligt att alla är så sammankopplade
 

Flash Back

Warrior
Joined
13 Aug 2000
Messages
364
Location
Borås
Sämst och Bäst: John Williams

Som vanligt lyckas han göra fantastisk musik, och bidrar till halva filmupplevelsen.

Men hur har mage att använda Imperial March i filmen. Visserligen är den mörka sidan på frammarsch, men temat är ju för bövelen Empire Strikes Back. Vårdslöst användande av musikstycke, någon?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Men hur har mage att använda Imperial March i filmen. Visserligen är den mörka sidan på frammarsch, men temat är ju för bövelen Empire Strikes Back. Vårdslöst användande av musikstycke, någon?"

...om du inte har märkt det så förekommer den lite här och var i Return of the Jedi och The Phantom Menace också. Ta till exempel scenen där Kejsaren anländer till den nya Dödsstjärnan - där brassas det igång med den tryckigaste versionen hittills.

Enligt vissa rykten så har George Lucas bett John Williams att göra om musiken till A New Hope så att Imperial March är med där med, och i så fall lär den vara med i alla filmerna.

Glöm inte att musiken är skrivet så att personer och platser har sina egna teman, lite som Wagner byggt sina operor. Yoda har sitt tema, Luke har sitt, Obi-Wan har sitt, Kejsaren har sitt, och till och med Kraften har ett eget tema. Imperial March är temat till den Mörka Sidan i största allmänhet, inte till filmen The Empire Strikes Back.
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
Gooo Williams

<blockquote><hr>Glöm inte att musiken är skrivet så att personer och platser har sina egna teman, lite som Wagner byggt sina operor. Yoda har sitt tema, Luke har sitt, Obi-Wan har sitt, Kejsaren har sitt, och till och med Kraften har ett eget tema.<hr></blockquote>I och med SE-släppen av den gamla trilogin kom ju filmmusiken ut i små fina pappboxar med en tillhörande bilderbok (eller ja... vad man nu ska kalla det... man kan ju inte ha en sleeve till SW-Scoren utan att ha med en massa bilder, ju), som tog upp just alla teman och hur musiken byggs upp för att beskriva scenerna. Den kan vara värd att köpa, inte bara för att musiken är kul att ha...

Vad man främst märker när man läser genomgångarna är att Williams styrka faktiskt ligger i just användningen av teman, kanske mer än i just tonsättningen. Man märker även i filmer som Jaws, hur han (och Spielberg, som ju hade sista ordet, trots allt) använde musiken för att beskriva handlingen, och vid ett tillfälle - när man för först gången får se hajskrället - avsiktligt låter bli att använda haj-temat, bara för att lura publiken att tro att det inte finns någon haj i närheten, och på så sätt förstärka överraskningsmomentet.<blockquote><hr>Imperial March är temat till den Mörka Sidan i största allmänhet, inte till filmen The Empire Strikes Back.<hr></blockquote>Nja... det är vad det heter... "The Imperial March" - temat för den fysiska boven som Imperiets militärmakt, med Darthan i spetsen, utgör. Att de använder temat i klonerna är därför helt i sin ordning. Mörka sidan representeras snarare av diverse körstycken ("Emperor's Theme" i RotJ och "Duel of Fates" i fantommajonäsen), men jaja... Det är ju bara vad den därna filmvetarnurden säger /images/icons/wink.gif
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Nu har jag sett filmen!

Sämsta: När Anakin återvänder ifrån att ha slaktat öken-snubbarna och Amidala undrar var han tog vägen. Väldigt dåliga skådespelarinsatser och riktigt usel dialog. Sorgligt helt enkelt.

Bästa scen: Hmmm. Striden mellan Yoda och greven var rätt cool, även om det var uppenbart att den var till för att tillfredställa fansen. Sedan var jakten mellan Anakin, Obi och den mystiska kvinnliga lönnmördaren också rätt trevlig.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Nu har jag sett filmen!

Striden mellan Yoda och greven var rätt cool, även om det var uppenbart att den var till för att tillfredställa

skit i det
den är cool
 
Top