Nekromanti Sällskapsspel

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Inte för att det är direkt rollspelsanknutet, men jag kom att fundera på en sak. Hur ligger det egentligen till med spelandet av allmäna sällskapsspel egentligen? Spel av Monopol-typ och diverse andra. Risk m.fl. (krigiska, taktiska...) vet jag är populära men jag tänkte på den andra stora massan.

Är vi insnöade i våra rollspel eller finns det även hopp för det andra, kanske lite enklare spelen?
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Vi hade för ett par år sedan ett tämligen monopolsällskap som dock gick i graven på grund av dåligt engagemang. En bidragande orsak var dessutom att sällskapets ordförande (inte jag!) i ett raseriutbrott under en intensiv spelkväll plötsligt kastade iväg spelplanen all världens väg så att hus, hotell, pengar och lagfarter rök. Hamngatan återfanns inte förrän ett och ett halvt år senare, långt under en säng bland tusenåriga dammråttor.

Annars är Risk också ganska trevligt och har nog kvar en del charm även om man fallit för något mer avancerade grunkor som exempelvis Axis and Allies.

Sällskapsspel är trevligt och kommer väl till pass när vi rollspelare plötsligt måste tvingas hitta på saker och göra med våra starkt rollspelsfientliga flickvänner.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Sällskapsspel är trevligt och kommer väl till pass när vi rollspelare plötsligt måste tvingas hitta på saker och göra med våra starkt rollspelsfientliga flickvänner.

Sammanfattar det hela ganska bra skulle jag vilja säga. Förutom att det inte bara rör rollspelsfientliga flickvänner utan alla rollspelsfientliga vänner oavsett kön. På så vis kan man umgås med i princip vem som helst utan att spelmuskeln får ligga och ruttna.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jorå, jag spelar drakborgen med mig själv rätt ofta som patiens, men okej, "sällskapsspel" var det... Well, det nya Sagan om Ringen-brädspelet är väldigt nice måste jag säga, andra klassiker jag aldrig tröttnar på är Scotland Yard och -er- Madicken-spelet (!) -det har fetloads med taktiska djup och går på nolltid att spela, så man ska inte undervärdera det!

Men jag är en främst en spelkonstruktörs-nörd, så de flesta brädspel jag spelar är gjorda av mig själv eller kompisar med samma intresse. Mina bästa är kortspelen Hallick, Sumo 2000, Rymdinvasion från dimension X och Arena, samt brädspelen Snedtripp, Dödlig Dekadens, Drakjakten och Sexresan. Alla mina spel har förstås fullständigt unika regelverk och nyskapande spelmekanismer *skryt skryt* så nog tycker jag att spelhobbyn är alive n' kicking, alltid!

/Rizing
 

Widde

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
231
Location
Uppsala
Hamngatan återfanns inte förrän ett och ett halvt år senare ...

Ett efter katastrofen-brädspel, på min ära. /images/icons/smile.gif

Sällskapsspel är trevligt och kommer väl till pass när vi rollspelare plötsligt måste tvingas hitta på saker och göra med våra starkt rollspelsfientliga flickvänner.

... och kan dessutom fungera som en inkösport för de tyngre grejerna -- Civilization, Diplomacy, och till slut [color:008080]rollspel</font color=008080>. /images/icons/devil.gif

-W
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Verkar vara precis i min smak

"brädspelen Snedtripp, Dödlig Dekadens, Drakjakten och Sexresan."

Underbart att höra! Jag behöver alltså inte känna mig helt ensam i världen när jag skissar på monopolspel där man kan vara Hells Angels eller ryska maffian och slåss om att kontrollera horstråk och knarkcaféer. Drakborgen i New Yorkvariant har jag också planer på.

Frågan är bara hur man får sina polare att inse att sånt här är roligare än Nationalencyklopedispelet och Vem vill bli miljonär. När det gäller hemmagjorda sällskapsspel och strategispel verkar det finnas en ovilja hos folk att spela dem. Med hemmagjorda rollspel är det aldrig några problem utan tvärtom brukar det vara uppskattat.
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Det har mest blivit sällskapsspel på senare år, då tidsbrist gjort stadigt rollspelande sällsynt. Favoriter är Settlers of Catan, Svea Rike, Stadens nyckel, Adv Civ, History of the World, Cluedo och Formula Dé. man måste ju exercera spelmuskeln emellanåt... /images/icons/laugh.gif
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Spelförening!

Åh, mina kompisar är ganska spelvänliga, och älskar att få prova nya hemgjorda brädspel. Vi kan ha jättetöntiga diskussioner om nya spelmekaniker, stridssystem och tärningskombinationer, m.m. Hur ska du fart på dina polare? Hmm...

Ett bra tips är att hitta på ett skitbra spelsystem och bara göra en tio-tolv kort och visa upp för dina polare. Om allt som sedan behövs är lite nya kort, så skulle ni kunna ta en helg och klura, skriva + rita ner några var och en för sig och sedan allteftersom samla ihop allas kreationer och spela med det man hittils plockat ihop. Mitt spel "drakjakten" fungerade så, och man hade bl.a. en hög med monsterkort, vilka det gällde för spelarna att konfrontera och döda i strid. Ju mer kort vi gjorde, desto längre tid tog spelet att klara alltså (faktum är att ingen har lyckats döda draken ännu, så spelet håller i praktiken på tills bara en lever, och han anses ha vunnit.)

Genom att göra spelet till en social grej känns det roligare för andra att vara med och spela. Då är det inte bara "ditt" spel. (Sedan får man stå ut med att ens vänner gör oseriösa kort som "lädertomte", "magisk dildo" och "ryssfemmor"...

/Rising
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Sammanfattar det hela ganska bra skulle jag vilja säga. Förutom att det inte bara rör rollspelsfientliga flickvänner utan alla rollspelsfientliga vänner oavsett kön. På så vis kan man umgås med i princip vem som helst utan att spelmuskeln får ligga och ruttna.

Det kan ju gå fel också... en rollspelare kan känna sig litet vilse i t.ex. monopol.
"Jag är en Sko, självklart vill jag inte ha någon hyra av strykjärnet. Vi bruksföremål måste hålla ihop"
eller
"Haha, nu är jag på samma gata som hunden; jag sparkar den all världens väg! ... Vad menar du 'kan inte anfalla varandra'?!? Vad är det för regelbögande? Regler är väl bara riktlinjer ändå?"
 

Kena_UBBT

Veteran
Joined
25 May 2000
Messages
72
Location
Göteborg
Det är väl oerhört kul att tex en fredagskväll sitta hemma med polarna och inmundiga lite starka drycker och lite god mat. Och att sedan sitta ner med ett parti RISk. För att fullständigt banka skiten ur varandra.
 

Kena_UBBT

Veteran
Joined
25 May 2000
Messages
72
Location
Göteborg
Det skulle vara oerhört kul och intressant att få testa dina alster, du kan väl höra av dig iså fall om det är ok.
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
"... och kan dessutom fungera som en inkösport för de tyngre grejerna -- Civilization, Diplomacy, och till slut rollspel."

Widde efterliknar en känd taktik från drogförsäljning för att få fler rollspelare.../images/icons/laugh.gif

Skämt åsido, så är det sant rollspel kan nog verka för svårt för de som inte har plöjt igenom A&A, A Civ, Samuraj, Svea Rike osv, mm, o dyl!!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jodå !

Klart att man spelar annat åxå. En favorit är ju Risk & Monopol är ju faktsitk skitroligt !! Sen är ju TP ganska kul åxå.
 
Top