Nekromanti Sällskaps- och brädspelstips?

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Tjo!

Här på jobbet, på biblioteket, har vi bara en lunta trötta sällskapsspel som inte är allt för roliga. Poängen med dem är ju att folk, främst barn och ungdomar, ska vilja komma hit och spela. Därför tänkte jag ta tag i att köpa in några nya. Jag är dock inte helt med i utvecklingen där och jag är säker på att det finns många där ute som har way more kött på benen. Så, några tips?

Som det är nu klurar jag på spel som: Blokus, Ticket to Ride Europe, Arkham Horror, kanske Carcassonne (vilken version man nu ska våga sig på?!) ...

Sedan, som bonus, får du gärna bidra med tips på bra, svenska, spelbutiker att beställa från.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Tsuro brukar funka bra med såväl vana spelare som mugglare.

Det är busenkelt för barn att lära sig, man kan vara upp till åtta spelare, och det är väldigt snabbspelat.

För biblioteksspelande skulle jag nog avråda från spel med miljarder lättborttappade komponenter.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Jag tänker mig att ett tunnt regelhäfte med ett ändå djupt spel är bra. Liksom behändig speltid och inte alltför mycket komponenter. Av de spel du nämner ligger nog Carcassonne bra till, medan Arkham Horror närmast är en antites till nämnda kriterier... Min favorit av Carcassonne, som är snabbspelat och något lättare, är The Discovery. Men vanliga grundspelet är ju klassiskt.

Andra spel jag tänker på är Century: Spice road (två sidor regler) och Code names (associationsspel). Love letter är behändigt och väl spritt. Takenoko är enkelt och gulligt. Sedan är Tsuro är ett mycket bra förslag, liksom Pandemic (se upp för Lautapelits röriga svensk-finska utgåva dock (<- min åsikt)).

Spånar vidare... Qwirkle är enkelt, solida träbitar, inga smådelar. Kingdomino... Santorini.... Sushi go... Azul,,, Splendor. Finns mycket, men jag tror de här kan passa. Mina fem cent.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Grymt! Underbart! Spåna vidare. Jag fortsätter lista vidare här så ska jag undersöka var och ett av alla nämnda spel och se hur de känns utefter våra önskemål.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
OK, ska du bara ha förslag på spel så... :)

Klassiska spel (flera hundra år gamla)
Vanliga kortlekar (med alla nya kortspel börjar kunskapen att spela med vanliga kort försvinna)
Schack
Backgammon
Go
Shogi
Mancala
Senet

Moderna klassiker (från 1900-talet)
Alfapet
Monopol
Risk
Cluedo
4 i rad
Mastermind
Trivial Pursuit

Nya spel eller engelska spel - som kanske inte är så kända för allmänheten
Ticket tio Ride, Europe (upp till 6 spelare)
Ticket to Ride, Nordic Countries (bra variant för 2-3 spelare)
Pandemic
Carcassonne
Settlers of Catan
Loveletter
Diplomacy
Takenoko
Tsuro
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
anth;n298681 said:
...
Diplomacy
...
På bibliotekets allra tystaste avdelning:
- VAD I HELVETE, DU SKULLE SUPPORTA MIG TILL VIENNA OCH SÅ BACKSTABBAR DU MIG ISTÄLLET DIN JÄVEL!!!

Har sett Dice Tower's "Top ten rage inducing games" (eller nån liknande titel) och Tom Vasel hade Diplomacy som etta. Men det kanske blir bra om biblioteket har öppet tillräckligt länge. :grin:

(I övrigt ett bra inlägg, men jag har fått den halvusla idén att spela på playdiplomacy.com igen och fick lite feeling...)
 
Top