Nekromanti Sälj mig på iPhone-apps!

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Min nya fina telefon funkar inte som telefon riktigt än (mitt nya SIM-kort aktiveras 20/11) men det hindrar ju inte att man kan ha skoj med den.

Hittils har jag inte köpt några apps alls men testat många gratisapps (mest spel, geoDefence som är askul bland annat).

Så, vilka köpe- eller gratisapps är helt oumbärliga?

EDIT: Med tidigare trådar i åminnelse, snälla, SNÄLLA, S N Ä L L A förvandla inte den här tråden till en Apple vs. Linux vs. Windows vs. Isbjörnar vs. Pingviner vs. Vitt vin vs. Rött vin vs. Kommunism vs. Pankratism vs. Nero vs. Caligula-tråd.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
De apps jag älskar:

(köp) iDiagram - rita flödesscheman
(köp) Encyclopedia - Wikipedia, offline. Jo, på riktigt.
(köp) iNote - skitbra och väldigt basic anteckningar
(köp) SimpleMindDX - mindmaps
(köp) Trunk Notes - lokal wiki
(köp) Tap Forms - simpelt databassystem, bra för att hålla reda på grejer.
Stanza - E-boksläsare med tillgång till massor av böcker, både betal och gratis via t.ex Projekt Gutenberg. föredömnligt interface också.
(köp) PDF Expert - völdigt bra PDF-läsare
(köp) CHMViewer - helt OK läsare av CHM-filer (hjälpfiler, alltså)
(köp) ComicZeal - bra läsare för serier i cbz och zbr-format
(köp) TouchTerm - SSH-klient
VNC - VNC-klient
(köp) Dicenomicon - bästa tärningsrullaren. Någonsin. På någon plattform. Scriptbar. Lysande. Underbar!
Google Earth - nuff said =)
Dropbox - använder man Dropbox är det lysande att kunna komma åt bilder och dokument on the go.
IRChon - bra IRC-klient
(köp) Simplify Music 2 - skitpraktist men inte helt perfekt. Man har en server, som delar ut musik. Så kan man streama till sin ipod touch/iphone. För i vanliga fall kan man INTE komma åt sitt utdelade Itunesbibliotek, till exempel. Servern är dock lite buggig, och tar t.ex på min linuxburk 10% av processorn.
Magnatune - lyssna gratis på musik, köp om du vill ha, betala vad du tycker att den är värd. Inga kända artister (det är ett skivbolag, inte en distributionstjänst) men riktigt najs ändå.
iVerse och Comixology - tjänster där flera serieföretag ger ut sina serietidningar digitalt. Lite onödigt att ha båda, dock...
(köp) Pedometer - stegräknare. Funkar inte perfekt.

Spel:
(köp) Beneath a Steel Sky - ett av historiens bästa äventyrsspel. Klassisk peka-klicka med nya filmsekvenser.
Metal gear Solid Lite - funderar på att köpa fullversion senare. Riktigtkul spel, och så är det ju MGS.
(köp) Labyrinth 3D - ganska roligt, typ som en sån där trälabyrint med metallkula. Styrs genom att tilta hela apparaten.
Gunrazor - Shoot-em-up av klassisk skola; men styrs genom att tilta apparaten istället för med knappar. Rätt kul.

Onödiga, men kul:
Flashlight - gör skärmen vit med max ljusstyrka Vips, ficklampa =)
iBeer - virtuell öl som hälls ut när man tippar skärmen.

Sen har jag en hoper referensgrejer för java, php och python också. Säg till om jag ska tipsa om dem.


Jag brukar kolla runt på http://www.appshopper.com för att slippa starta Itunes för att kolla apps och screenshots och grejer. Bara att söka på grejerna ovan för mer info =)


(Jag lovar att inte göra detta till en tråd om apple vs päron eller så, men itunes är verkligen oförsvarligt skitdåligt på Windows. Hur det är på mac kan jag inte svara för. Och min iPod Touch har kraschat flera gånger; Apples berömda stabilitet sträcker sig tydligen inte till portabla manicker. Men vad jag ville säga var: Om din Iphone plötsligt t.ex vägrar starta köpe-apps, trots att den kör gratisapps hur bra som helst - gör en hård reset, återställ till fabrikssettings via itunes, och börja om. försök inte ens använda nån gammal backup; din data är korrumperad och ska dö. Det samma gäller om du märker att det plötsligt tar skitlång tid att ta backup via iTunes, så är det bara att typ blåsa hela skiten. Det är alltså inte för att starta gräl, utan som vänlig... öh, vänliga tips. Och förvarningar. Och, OK, lite gnäll också. Fy på mig.)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Arfert said:
Om jag skulle köpa en Iphone skulle jag skaffa:

Writeroom

Autodesk Sketchbook

LightMeter

Det första är en "ordbehandlare light". Det andra är ett imponerade bra ritprogram. Och det sista är en ljusmätare, praktiskt om man som jag gillar att plåta med gamla kameror.

Jag skulle verkligen vilja hitta ett bra 3d-skissarprogram, för övrigt. Typ en simpel 3d-modellerare. Idealt vore Google Sketchup, men att Google gör en app till Iphone... Låt oss säga att jag är skeptisk.
 
G

Guest

Guest
Om du använder spotify kan nog spotify till Iphone vara en hit...

Iövrigt kann jag bara säga att isbjörnar äger rödvin vilken dag som helst...

/Zorbeltuss som inte har en egen och därför inte kommer ihåg app namn
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
krank said:
(Jag lovar att inte göra detta till en tråd om apple vs päron eller så, men itunes är verkligen oförsvarligt skitdåligt på Windows.
Jupp. Så märkligt att inte Apple kan prioritera windows-användarna av ipods, de är ju ändå en 80-90% av deras kunder... Det lilla jag testat så var inte itunes så superhett på en mac heller, men det är ett riktigt gammalt program som skulle behöva byggas om från grunden. Skumt nog blir det fulare och fulare också; version 9 ser klart sämre ut än 8. Fula grå gradienter? Det är hot...

krank said:
Och min iPod Touch har kraschat flera gånger; Apples berömda stabilitet sträcker sig tydligen inte till portabla manicker.
Faktiskt aldrig råkat ut för såna här problem. Jag vill minnas att min 1gen iphone var lite instabilare som jailbreak:ad, min nuvarande har inte haft några problem med program som inte startar, eller backuper. YMMV såklart.
 
Top