Sälj mig Mutant Chronicles

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
Jag är ung* och har ingen relation till mutant Chronicles.
Eller jag har ju hört talas om det, jag vet att det var kraftigt inspererat av Warhammer 40K.
Jag känner till att det finns stora onda företag, axelklaffar och ond magi som kallas för mörk symmetri.
Nu har jag sammanfattat allt jag vet om settingen (förutom att jag har för mig att ett företag heter som byggvaruhuset Bauhaus).

Så när alla nu är glada över nyheten om Luna city blues känner jag mig lite utanför.
Jag menar förutom att det är skrivet av två skickliga skribenter som brinner för settingen känner jag inte vet tillräckligt för att förstå vad settingens pitch är.

Av marknadsföringen ser jag att det är noirstämning på månen, och man kommer lösa brott. Det låter coolt men jag vill veta mer.
Så kan någon vara snäll och sälja mig på settingen utan att använda nostalgi?
Kanske ge mig lite baskunskaper om va dom gör settingen unik, varför den är cool, och vad settingens premiss är?
Jag menar inte att vara en våtfilt, utan jag vill genuint bara lika taggad som ni som vet vad det här innebär.



*Iallafall yngre än medelåldern på forumet
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Här var min pitch till spelgruppen:

Jorden är körd. Ingenting kan leva på den och mänskligheten flydde ut på resterande planeter i solsystemet. Er hemvist är i Luna City på månen, Merkurius en gruvkoloni, Mars ett bördigt landskap och Venus en tätbevuxen djungelvärld. I sitt utforskande av solsystemet fann människorna ytterligare en planet - Nero. Där släpptes det lös instängda fasor - Mörkerlegionen - som slog ut en större del av mänsklighetens framfart, mycket på grund av att de kunde infektera datorer och kunde endast bli stoppade av det religiösa samfundet Brödraskapet. Nu är det ett ständigt gränskrig mot Mörkerlegionen på Venus och Mörkrets infiltration över mänskligheten pågår ständigt på Mars och i Luna City.​
Det här är sådant som ni hör om på nyhets/propaganda-utskick.
Länder har slutat upp att existera och världen är istället styrda av megakooperationer:​
Brödraskapet: inkvisitorer jagar Mörkrets infiltratörer, mystiker söker efter lösningar på problemet och missionärerna tar hand om spillrorna av mänskligheten.​
Bauhaus: bra utbildning ger en trygg uppväxt med toppkvalitet på dina tjänster eller produkter. Du blir invald i ordnar men ibland låter ditt namn ta genvägar.​
Capitol: Kontrollerar media och skapar hjältar på vita duken såväl som i Venus djungler.​
Imperial: Tar brutalt över andra områden. Indelade i klaner.​
Mishima: innovativa produkter, bundna till en kod där du sätter familjen, tradition och ära framför allt annat.​
Cybertronics: Datorer finns inte längre (men elektricitet, diesel och gas) men på något sätt har denna megakooperation lyckats skapa cybernetik.​
Det var världskrig mellan dessa megakooperationer och det är fortfarande inte helt lugnt mellan dem men nu måste de tillsammans övervinna Mörkret.​
Retrofuturistiskt 1940-tal i film-noir-stil, blandat med 80-talsestetik. Zeppelinare som fraktfartyg, långsamma rymdskepp med spakar och manuell matematik, gigantiska gotiska byggnader, gas som läcker här och var. Jag kommer att tänka Blade Runner men ersätta gigantiska hologram med banderoller, kommunikation med rörpost, mobiltelefoner med telefonkiosker, reklam med propagandafilmer men ändå täcka gatorna med neon.​
mc_kollage.jpg
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
Här var min pitch till spelgruppen:

Jorden är körd. Ingenting kan leva på den och mänskligheten flydde ut på resterande planeter i solsystemet. Er hemvist är i Luna City på månen, Merkurius en gruvkoloni, Mars ett bördigt landskap och Venus en tätbevuxen djungelvärld. I sitt utforskande av solsystemet fann människorna ytterligare en planet - Nero. Där släpptes det lös instängda fasor - Mörkerlegionen - som slog ut en större del av mänsklighetens framfart, mycket på grund av att de kunde infektera datorer och kunde endast bli stoppade av det religiösa samfundet Brödraskapet. Nu är det ett ständigt gränskrig mot Mörkerlegionen på Venus och Mörkrets infiltration över mänskligheten pågår ständigt på Mars och i Luna City.​
Det här är sådant som ni hör om på nyhets/propaganda-utskick.
Länder har slutat upp att existera och världen är istället styrda av megakooperationer:​
Brödraskapet: inkvisitorer jagar Mörkrets infiltratörer, mystiker söker efter lösningar på problemet och missionärerna tar hand om spillrorna av mänskligheten.​
Bauhaus: bra utbildning ger en trygg uppväxt med toppkvalitet på dina tjänster eller produkter. Du blir invald i ordnar men ibland låter ditt namn ta genvägar.​
Capitol: Kontrollerar media och skapar hjältar på vita duken såväl som i Venus djungler.​
Imperial: Tar brutalt över andra områden. Indelade i klaner.​
Mishima: innovativa produkter, bundna till en kod där du sätter familjen, tradition och ära framför allt annat.​
Cybertronics: Datorer finns inte längre (men elektricitet, diesel och gas) men på något sätt har denna megakooperation lyckats skapa cybernetik.​
Det var världskrig mellan dessa megakooperationer och det är fortfarande inte helt lugnt mellan dem men nu måste de tillsammans övervinna Mörkret.​
Retrofuturistiskt 1940-tal i film-noir-stil, blandat med 80-talsestetik. Zeppelinare som fraktfartyg, långsamma rymdskepp med spakar och manuell matematik, gigantiska gotiska byggnader, gas som läcker här och var. Jag kommer att tänka Blade Runner men ersätta gigantiska hologram med banderoller, kommunikation med rörpost, mobiltelefoner med telefonkiosker, reklam med propagandafilmer men ändå täcka gatorna med neon.​
View attachment 13634

Tackar det låter coolt.
Nu blev jag mer taggad på det nya spelet
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Tycker Mutant Chronicles har en världsbeskrivning utöver det vanliga. Den känns väldigt välskriven och varierad vilket gör att det är lätt att spela Mutant Chronicles på många olika sätt. Går att köra alltifrån detektivspel, skräck åt kulthållet (mycket av spelets fiender kommer från Kult), vanlig action, skyttegravskrig, framtida dieselpunk grottröj i något citadell, människa vs människa eller människa mot monster. De flesta spel som är så mångsidiga brukar oftast göra det mesta halvdant istället för något snävare bättre men MC tycker jag har varit ett klart undantag här.
Karaktärsmässigt går det skapa allt ifrån en detektiv till någon form av superelitsoldat.

Kritiken jag har mot ett spel som jag egenteligen älskar var att äventyren kanske inte passade mig iaf. Operation Kirkwood tex (RYMD/Chronicles) var tänkt att spelas med 2 olika grupper vilket kanske inte alltid var möjligt för alla spelgrupper.

Var ett tag sedan jag läste igenom 1/2:ed men har haft planer på att kanske använda äventyren till 3:ed till de första versionens regler. Men nu kommer ju ett helt nytt MC som ser lockande ut :)
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,035
Location
Stockholm
Rymdscifi med 40-talstema var unikt! Minnen från gamla Batman-serien väcks till liv... Jag har sneglat länge åt ett scifi-äventyr, kanske ska följa denna kickstarter ändå. 😀

(Problemet är ju bara att jag redan köpt Lancer utan att ha spelat det... :cry:)
 
Top