Nekromanti Sälj mig era organisationer!

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
När jag satt och fixade lite med Yasylum så funderade jag på vilka organistationer och "kamper" jag stöder. Det slutade, som ni kan se till höger, i två organisationer: ECPAT och One. Den förstnämnda kämpar mot sexhandel, då främst barnsexhandel, och One kämpar en mindre klyfta mellan afrika och resten av världen (och det visar att det finns vettiga amerikaner).

Den som kommenterar och tycker att jag stöder fel organisationer får en miljard minuspoäng (ni vet inte vad mina minuspoäng egentligen innebär) (pfft, tusen minuspoäng var så 2004 och alla som använder minuspoäng får tusen minuspoäng) (och snälla, kommentera inte parenteserna heller) (tack).

Vad jag vill höra är vad ni stöder för organisationer och varför, vad de gör och sådant. :gremsmile:
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Jag stöder Adoptionscentrums olika projekt för att förbättra barnhem i Indien. Det handlar om handfasta åtgärder, som att bygga sunda innergårdar, renovera tak och liknande. Arbetet utförs av lokala hantverkare.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,765
Location
Nett-ruh-bi
Svenska Spårvägssällskapet [edit]

Svenska Spårvägssällskapet är en teknikhistorisk förening som bl.a. bevarar gamla spårvagnar och bussar till eftervärlden. Det hjälper väl inte svältande barn i Långtbortistan, men världen blir trevligare i alla fall.

Den dagen har har ett riktigt jobb med en fast inkomst så ska jag både börja handla ekologiskt och stödja någon eller några välgörenhetsorganisationer.

Dewil
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Rädda Barnen

Jag stödjer Rädda Barnen, för det är så synd om barnen hela tiden. Däremot vet jag inte riktigt hur pengarna används, jag är fortfarande en lat människa :gremsmile:
Jag antar att de räddar barnen, och jag var på en Rädda Barnen-konferens på Lärarhögskolan och var på lite seminarier. Jag hade dock så jävla mycket annat i skolan då, så det är inte så mycket jag kommer ihåg idag. Det lät bra då tyckte jag i alla fall. Det var mycket barns rättigheter och demokrati. Jag minns att barn i USA ägs av sina föräldrar, och det tycker jag är mungo.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Friluftsfrämjandet

eftersom jag är lite av en naturmuopp så är mitt självkalra organisation Friluftsfrämjandet.
Det är en trevlig organisation när man lär bar om vett & etikett om naturen. Vilket jag tycker är viktigt.
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Kampanjer, schampanjer

Öh... Det finns så himla mycket kampanjer man kan stödja. Det viktigaste tycker jag nog ändå är att ha sina egna små kampanjer, att stå på sig och att tänka till ibland vad man vill och tycker.

Själv driver jag till exempel en liten kampanj bland vänner och bekanta mot margarin. Det är ett syntetiskt och ohälsosamt livsmedel som bidrar till att Sveriges landskap växer igen, att miljön på andra sidan jorden blir (ännu mer) lidande, att flygtransporterna ökar och att Sveriges befolkning blir sjukare.

Men visst finns det mycket annat som är bra att stöjda. Här är några stycken som jag gillar:


KRAV-käk är bra. Jag vill poängtera att det inte i första hand är kontrollföreningen KRAV jag stöder, utan Sveriges ekologiska lantbrukare (varav de flesta är med i fack- och intresseorganisationen Ekologiska Lantbrukarna). Läs deras tidning om du vill. Besök deras webplats om du vill. www.ekolantbruk.se

Ekologiskt lantbruk handlar om två idéer:
* att man kan odla grödor med kväve från luften istället för ur konstgödseltunnor
* att kycklingar ska kunna få ett liv på mer än 28 dygn, och dessutom kunna få se solljus några gånger i sitt liv

Det tycker jag verkar reko.

<center>*</center>
Sen gillar jag allt som bidrar till att mosa EUs kamp för att upprätthålla den heliga världshandeln. Varför måste vi flyga in kött från Argentina, uppfött på fossila bränslen, när vi lika gärna kan föda upp djuren på solljus i Sverige? Det finns flera organisationer som bidrar till detta på olika sätt. En av dem är företaget Bonnakött som säljer lokalproducerat kvalitetskött.

<center>*</center>
XHTML-standard och browserkompabilitet brukar jag försöka stödja genom att skriva korrekt HTML.

<center>*</center>
Society for Barefoot Living förespråkar att man ska gå mer barfota. Hell yeah! Men själv fryser jag lätt om fötterna på grund av att Gud gav mig dålig blodcirkulation i extremiteterna, så jag mesar rätt ofta med både strumpor och skor. Gott initiativ, i alla fall: http://www.barefooters.org/

<center>*</center>
The Yes Men kanske jag inte stöder något särskilt, men jag hejar på och bidrar med glada tankar om dem. De gör (ofta rätt vågade) aktioner, som t ex att dyka upp på ett stort WTO-möte i Österrike och utge sig för att vara från WTO. De föreslog i denna roll t ex att man skulle göra en "free-market solution to democracy", nämligen att sälja rösträtter till högstbjudande. De har gjort en del knasiga grejer, och har rört till det i den kalla elaka världen lite. The Yes Men

Z
 
Top