Nekromanti Sälj in mig på Mundana

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
Om ni som älskar mundana skulle rekomendera EN bok som ni anser är den bästa, mest stämmningsfyllda, flaggskeppet i hela Eons utgivningskatalog som verkligen sätter fingret på hur jävla bra Mundana är som värld, vilken skulle ni rekomendera?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Tyvärr måste jag säga Spelpaketsboken, som är crowdfunder-exklusiv och inte ens helt utgiven i tryckt form än. Den är en kavalkad av kärlek till Mundana, extremt väl författad och fylld av tolkienistiska meta-referenser, målande kulturskildringar och otroliga äventyrshooks och i allmänhet fullkomlig awesomesauce som perfekt fångar spelvärlden och med basta stadfäster hur fascinerande den är.

En mer lättillgänglig modul de flesta är överens om är jätte-jättebra är annars Thalamur, av Petter Nallo. Den skildrar en totalitär magikrat-regim som tidigare varit lite styvmoderligt behandlad i Eon, men nu blommar ut och är fylld av liv, rörelse och skönhet och inspirerande konflikter och intriger.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag gillar grundböckerna till edition 3 samt Consaber. Thalamur ligger långt ned på min lista. Som jag sagt tidigare skulle jag få orgasm av en bok om Västlanden samt en om Jargien.

Jag är själv inte ett fan av den nya grundboken då jag verkligen tycker reglerna inte är bra. Jag har stor respekt för dem som skapat dem men jag stannar vid edition 3 när det gäller regler.
 

Robert

Warrior
Joined
22 Feb 2014
Messages
246
Ymir;n100035 said:
Tyvärr måste jag säga Spelpaketsboken, som är crowdfunder-exklusiv och inte ens helt utgiven i tryckt form än. Den är en kavalkad av kärlek till Mundana, extremt väl författad och fylld av tolkienistiska meta-referenser, målande kulturskildringar och otroliga äventyrshooks och i allmänhet fullkomlig awesomesauce som perfekt fångar spelvärlden och med basta stadfäster hur fascinerande den är.
Alltså jag tycker att EON, och allt som har med det att göra, är riktigt pungdåligt men den här pekoralen till kärleksförklaring gör mig sugen att kolla på det igen. Well played!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Minimoni: Nyfiken. Varför föredrar du treans regler?

Ymir: kommer Spelpaketsboken någonsin ges ut för icke-fundare?
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Robert;n100048 said:
Alltså jag tycker att EON, och allt som har med det att göra, är riktigt pungdåligt men den här pekoralen till kärleksförklaring gör mig sugen att kolla på det igen. Well played!
Har du exempel på ett bättre spel?
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
obak;n100014 said:
Om ni som älskar mundana skulle rekomendera EN bok som ni anser är den bästa, mest stämmningsfyllda, flaggskeppet i hela Eons utgivningskatalog som verkligen sätter fingret på hur jävla bra Mundana är som värld, vilken skulle ni rekomendera?
Nåt av äventyren. Regnsynd, de fördömdas sista hopp eller diamantäpplet. Stämningfulla som fan. Utforskar Mundans bästa delar.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Det är nog inget som sticker ut som extra bra. De flesta är helt ok, och några riktigt dåliga. Religionsboken minns jag som riktigt kass.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Arfert;n100049 said:
Ymir: kommer Spelpaketsboken någonsin ges ut för icke-fundare?
Ja, i möjligaste mån, men vi kan inte bara ge ut hela boken rakt av eftersom det vore att svika våra crowdfunders. Däremot kommer nog mycket från den att dyka upp som artiklar i olika sammanhang, men det kommer få dröja lite.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Arfert: Jag är inte modern, jag gillar fortfarande simulationistiska regler och detaljer i strid. Jag vill veta exakt hur en rp eller slp svingar sitt vapen och hur det träffar. Jag vill veta vilka mjukdelar som tar skada samt om det föreligger risk för amputering.

Kort sagt, jag är en gammal uv som gillar det jag har. Jag har bytt åsikt förr men gällande ens regler lär jag inte göra det.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
En fråga till Ymir, kör du med de nya reglerna till Eon? Jag vet att du är en del av eon och därmed kan ha valt att inte säga något negativt om nya editionen. Men på riktigt gillar du verkligen de nya reglerna?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Minimoni;n100083 said:
En fråga till Ymir, kör du med de nya reglerna till Eon? Jag vet att du är en del av eon och därmed kan ha valt att inte säga något negativt om nya editionen. Men på riktigt gillar du verkligen de nya reglerna?
Jag tycker i stort att de nya reglerna är bättre än de gamla, och kör med dem. Men jag kan inte förlika mig med att slp:er och monster saknar attribut, att språkreglerna reducerats till en travesti, att sinnen inte är separata värden, att träfftabellerna är så simplistiska, att vapen inte längre har brytvärden eller kan fastna som skaderesultat, och att det inte längre finns regler för unga och gamla rollpersoner och att åldras. Jag saknar även mycket av detaljrikedomen kring rollpersoners bakgrund, tex tabellerna för familj och släktingar. Men utöver dessa reservationer älskar jag Eon IV.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Ymir;n100085 said:
Jag tycker i stort att de nya reglerna är bättre än de gamla, och kör med dem. Men jag kan inte förlika mig med att slp:er och monster saknar attribut, att språkreglerna reducerats till en travesti, att sinnen inte är separata värden, att träfftabellerna är så simplistiska, att vapen inte längre har brytvärden eller kan fastna som skaderesultat, och att det inte längre finns regler för unga och gamla rollpersoner och att åldras. Jag saknar även mycket av detaljrikedomen kring rollpersoners bakgrund, tex tabellerna för familj och släktingar. Men utöver dessa reservationer älskar jag Eon IV.
Håller med om Språkreglerna, Åldersreglerna och "Detaljrikedomen kring rollpersoners bakgrund", Men i övrigt är det mest skönt att slippa saker som brytvärde (det var nog rätt få som körde med dem reglerna ivf).

Kan det tänkas komma ett "Eon 4 - Advanced" för de lite mer avancerade spelare? Behöver ju inte vara mer än ett häfte med lite extraregler och utförligare tabeller för bakgrund och skador.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,199
Location
Göteborg
Kan det tänkas komma ett "Eon 4 - Advanced" för de lite mer avancerade spelare? Behöver ju inte vara mer än ett häfte med lite extraregler och utförligare tabeller för bakgrund och skador.
Det kan helt klart tänkas. När vi gjorde Eon IV var målet att grundboken ska innehålla just grundregler, och att det är i expansioner (pdf.er, häften, böcker) som avancerade regler läggs till. Såsom de regler som listas ovan. Och då kan spelarna välja från ett smörgåsbord av tillägg, där Ymir kör med brytregler och Ond bråd död låter bli.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Sorry för att jag fortsätter på OT topic, med saker som jag saknar med Eon IV.
Snabbhetsindex för vapen var en riktigt bra idé, typ att det var lättare att öppna en strid med spjut och att det var lättare att vinna initiativ när man var närapå kroppen ifall man hade ett kortsvärd.

För övrigt tyckte jag de nya språkreglerna till Eon är såsom språkregler bör göras. Skitfattigt att rulla en tärning när du ska prata liksom. Antingen kan du språket för en situation eller så kan du inte det. Inte så att man sitter ner och beställer käk på en restaurang en dag och sen nästa dag försöker du igen men den här gången misslyckas du, så nu beställde du en smäll på käften istället.

Unga och gamla rollpersoner vore najs att ha tillbaka dock. I Game of Thrones rollspelet hade de ett snyggt system för unga rollpersoner, de fick färre erfarenhet på skills/attribut men istället fler destinity points, som kan brännas för att lyckas med särskilda situationer, undvika dödsfall, etc. Lite buggigt system men tanken var god.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Mundo;n100801 said:
Sorry för att jag fortsätter på OT topic, med saker som jag saknar med Eon IV.
Snabbhetsindex för vapen var en riktigt bra idé, typ att det var lättare att öppna en strid med spjut och att det var lättare att vinna initiativ när man var närapå kroppen ifall man hade ett kortsvärd.

För övrigt tyckte jag de nya språkreglerna till Eon är såsom språkregler bör göras. Skitfattigt att rulla en tärning när du ska prata liksom. Antingen kan du språket för en situation eller så kan du inte det. Inte så att man sitter ner och beställer käk på en restaurang en dag och sen nästa dag försöker du igen men den här gången misslyckas du, så nu beställde du en smäll på käften istället.

Unga och gamla rollpersoner vore najs att ha tillbaka dock. I Game of Thrones rollspelet hade de ett snyggt system för unga rollpersoner, de fick färre erfarenhet på skills/attribut men istället fler destinity points, som kan brännas för att lyckas med särskilda situationer, undvika dödsfall, etc. Lite buggigt system men tanken var god.

Det där om spjutets fördel tror jag finns kvar fast i annan form. Man har specialförmågor på vapnen nu, och jag är rätt säker på att spjutet hade just en bonus på att gå först. Överlag är mycket av reglerna såna där förenklingar som behåller resultatet av reglerna men utan att bli detaljtungt. Men det är klart, kortsvärdet har inte den senare fördelen vad jag kan minnas.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Ond bråd död;n100805 said:
Det där om spjutets fördel tror jag finns kvar fast i annan form. Man har specialförmågor på vapnen nu, och jag är rätt säker på att spjutet hade just en bonus på att gå först. Överlag är mycket av reglerna såna där förenklingar som behåller resultatet av reglerna men utan att bli detaljtungt. Men det är klart, kortsvärdet har inte den senare fördelen vad jag kan minnas.
Indeed. Det är förenklat (och det är bra). Det är fortfarande mer avancerat än DnD eller WoD varianten, som i princip är "mata på varandra tills en får slut på HP", vilket gör mig glad.
 
Top