Nekromanti Säkerhet in till kupolerna

Malkavian

Veteran
Joined
26 Jan 2001
Messages
32
Location
Krokek
Hur svårt är det att ta sig in innanför kupolerna som är över mega metropolerna? Är det nån slags tull innan som kollar efter brottslingar och smuggel mm.

Hur ser det ut vid "foten" av kupolen är det en mur eller går glaset ända ner till marken och skulle man inte då kunna gräva under det?

Voises here. Voises there.
The Voises are every were.
 

WolmerX

Warrior
Joined
22 Jun 2000
Messages
365
Location
Göteborg
Hur ser det ut vid "foten" av kupolen är det en mur eller går glaset ända ner till marken och skulle man inte då kunna gräva under det?
Skulle gissa att marken vid glasets fot består av cement eller liknande men har du en matsked och mycket tid så borde ju även det gå. /images/icons/wink.gif

/WolmerX -Lobotomerad vardagsfilosof
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Skulle gissa att marken vid glasets fot består av cement eller liknande

skulle de alltså ha gjort typ ett cementblock och grävt ner i jorden och satt glaset i den sen eller?

ur ser det ut vid "foten" av kupolen är det en mur eller går glaset

glas? även om det var skottsäkert borde det ganska lätt att braka igenom med typ raket gevär eller med nån grövre kulkaliber? det borde (enligt mina åsikter angående hålbarhet) vara typ Crysteel som jag (tror) är genomskinligt... och definitivt bätttre hållbart än gals/skottsäkert glas (det har iaf högre SKY i grundboken..)

"The Danish Wrath Shall Come Upon All Of You"
 

WolmerX

Warrior
Joined
22 Jun 2000
Messages
365
Location
Göteborg
Jag hade mer tänkt mig att marken var av cement eller asfalt eller nåt i den stilen. Det vore ju rätt korkat om kupolen bara skulle vara en stor uppochnedvänd skål som stod direkt på jorden.

Hoppas det blev rätt nu/images/icons/smile.gif

/WolmerX -Lobotomerad vardagsfilosof
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,422
Vad ska du upp i kupolen och göra?

Yassilus den store
--
Ei Saa Peittää
 

Flyby

Veteran
Joined
21 Jan 2001
Messages
33
Location
Luleå
Det måste ju iallafall vara någon slags vettig grund, en stor glasskål skulle inte hålla länge, med eldstrider och annat. Jag tror inte heller att det är glas, utan snarare något annat genomskinligt metalmaterial, som det är lätt att reparera. Säkerheten måste väl vara väldigt hög, det skulle iaf. jag ha om jag byggde en. Men en nergrävd gjuten cementgrund är ju att räkna med.

// Flyby
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Jag har för mig att glaset är en eller en halv meter tjockt. Man behöver inte oroa sig för eldstrider såtillvida det inte är med stridsvagnar. Dessutom är säkerheten rigorös vid gränskontrollerna. Fast man skulle ju kunna stå utanför och lobba in granaterna, säkert ett folknöje.

Snow
Dead, but still walking around
 

Flyby

Veteran
Joined
21 Jan 2001
Messages
33
Location
Luleå
Glas är väl inte så särskilt tåligt?
Det skulle väl vara om man hade tjockt blyförstärkt glas eller något sådant. Men det är väl inte tillräckligt tåligt, betänk att N2:s värld är ganska brutal.

// Flyby
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
CRYSTEEL

...vad är egentligen crysteel?
jag hade för mig att det var en skethård, nattsvart, speglande legering av stål? endel andra säger att det är nån slags kristall (crysteel låter ju nästan som crystal).. det finns ingen info om det i neotechböckerna vad jag vet i alla fall..

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
det kan ju kanske se ut som "kupolen" i.. dendär nya filmen. där utomjordingarna tagit över världen och människan gått tillbaka till stenåldersteknologi..

där håller ju glaset för nästan allt, tillochmed krockar från flygplan. fast den ser ju sketful ut... (men det är väll befolkningen i neotech van vid, de blir ju bombaderade med flashig reklam som försöker hypnotisera tittarna)

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: CRYSTEEL

crysteel borde logiskt sett ha med Steel och Crystal att göra.. dvs typ kristall (blyinfattat glas..) som är förstärkt med stål.... fast kristall kallas även de molekylformationer som bl.a salt har... så crysteel kanske är en sorts kristalliserad stål? fast då borde det varken vara svart eller transparent....om du lirat Diablo 2 vet du vilken färg Crystal Svärden har.. så trodde jag att Crysteel såg ut från början men sen när jag läste om att det finns i Cyberben blev jag betänksam...ja man kan gå på i evigheter, bara att hoppas på ett bra svar från någon av gudarna.. (RipperDoc, Krille, CJS eller nått annat allvetande orakel...)

"The Danish Wrath Shall Come Upon All Of You"
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: CRYSTEEL

Rent teknisk har vi inte gett oss in på vad crysteel är, men det är en slags kristalliserad stållegering (metallatomer i en karakteristisk kristallstruktur, ex.). Det kan antas vara ljust metallicfärgat, lätt och mycket hållbart. Framställningen är mycket dyr, därför används crystell i begränsad mängd, där det verkligen behövs.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Kupolerna är tillverkade i ett _glasmaterial_. Det behöver alltså inte vara klassiskt glas tillverkat av sand...
Formen på kupolen gör den mycket tålig, rent allmänt. Grunden är antagligen en rejäl ring av cement.
Beroende på ställe så varierar säkerheten. Exempelvis är kupolerna på Manhattan extremt säkra, vilket de i Australiens städer inte är.

/RipperDoc - tar igen efter utlandsresa


<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 
Top