Nekromanti Sägner och Legender

Dr. Acula

Veteran
Joined
19 Mar 2002
Messages
176
Vad sägs om att lägga upp lite egenskrivna sägner och legender som man kan ta inspiration av till rollspel? Spännande och fantasieggande historier kan man aldrig få nog av.

Jag börjar med följande:

Safina al-Sharaa – Skeppet i öknen
Det sägs att inuti den Stora Öknen ligger Paradiset, en plats dit inget dödligt kött kan träda in. Endast de saligas själar kan ta sig hit när deras världsliga liv är till ända.
Öknen skyddar sin hemlighet väl med stormar, hägringar, törst och de vidunder som lever där.
Detta har dock inte hindrat de stackare som har gett sig ut i den obarmhärtiga öknen för att söka efter denna plats. De kan kalla sig poeter, drömmare, kunskapssökande eller äventyrare men av oss kallas de för de förlorade, för ingen av dem syns till igen.
Förutom Yazid al-Hakim, kapten över Safina al-Sharaa, Skeppet i Öknen.
Många är de som färdats genom den Stora Öknen och efteråt beskrivit hur de i fjärran sett ett skepp utan segel röra sig över sanddynerna.
Safina al-Sharaa sägs röra sig oavsett om vinden blåser eller ej. Det dras nämligen fram av tusen slavar, tillfångatagna av Yazid al-Hakim, tvingade att hjälpa honom i hans sökande efter Paradiset.
De som ser skeppets mast gör bäst i att fly eller gömma sig. Många är de slavar som dukar under i denna pinande öken och de måste ersättas. Yazid finner sina nya slavar bland de resenärer som han tillfångatar.
Vem Yazid al-Hakim egentligen är finns det många historier om.
En berättar att han är en ande som har förvisats från Paradiset som tagit sin boning i en dödlig mans kropp och som nu söker sin väg hem igen.
En berättar att han förlorade någon han älskade och att han söker efter Paradiset för att återta det han har förlorat.
En berättar att han är en trollkarl som har avslöjat alla livets hemligheter och nu söker det som ligger bortom vår värld.
De olyckliga som har sett honom på nära håll berättar om en reslig man, klädd i mörka, fint utsmyckade kläder, med en blodröd mantel som rör sig som om den hade ett eget liv. Huvudet och ansiktet är invirade i tyg som skydd mot sanden och det enda som syns är ögonen. De djupt liggande, rödglödande ögonen.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Den stora isväggen, som sträcker sig hundratals meter upp i luften, täcker också land många mil bort. Du kan försöka flyga över isen, men om du landar på den är du dödens. Även om isen ser ut som ett fast snötäcke så finns det sprickor som täcks av snön, som är så djupa att du slår ihjäl dig om du ramlar ner där. Ditt stackars flygdjur skulle inte hinna reagera innan den fastnat mellan väggarna. Det är därför djuren är så rädda för den stora isen.
Många mil bort sveps isen in i dimma, som märkligt nog känns varm, åtminstone mycket varmare än luften ovanför isen. Det beror på att bortanför isen finns ett land av eld, där allting brinner och det rinner floder som ser ut som smält järn. Dimman där är ångan som bildas när isen och elden möts, och isen smälter och kokas.
Har du flugit så långt måste du vända, för det går inte att se något i dimman. Kommer du genom dimman så befinner du dig i stället i röken från eldslandet. Den skymmer inte bara sikten utan är dessutom giftig.
Landet av eld sträcker sig många mil, och längst bort ligger en bergskedja. Det är de högsta bergen i världen, högre än några varelser kan flyga, och det är från de bergen som eldsfloderna rinner ner. Utan förvarning sprutar bergen upp kaskader av tjock sot och smält sten som sätter eld på allt i sin väg.
Den eldssprutande bergskedjan sträcker sig bortåt många, många mil. Där den till sist slutar tar ett annat land vid. Det är vidsträckt och bördigt, fullt av små sjöar och åar som vattnar jorden. Själva vildmarken är överfull av bär och frukter och feta bytesdjur. Sjöarna och åarna är fulla av fisk. Naturligtvis har ingen tagit sig dit för att odla, men om någon gjorde det skulle skördarna vara minst åtta gånger större än på de fetaste åkrarna vi har. Inte ens vilddrakarna kan ta sig förbi isen och elden och bergskedjan, så det finns inga monster att vara rädd för där borta.
Om det finns något sådant som ett paradis, så är det där det ligger. Det finns många som försökt ta sig dit, men ingen har kommit tillbaka. Optimistiska själar har föreslagit att det kanske är för att de trivs så bra i "paradiset" att de inte känner för att resa tillbaka, men det är betydligt troligare att de aldrig kom fram.
 

Dr. Acula

Veteran
Joined
19 Mar 2002
Messages
176
Vänta, ni tänker väl inte seriöst åka genom Garora? Det är en galax vettigt folk åker runt!
Ja, jag vet att det kommer att spara er en massa tid och att det kommer göra er till ett mer attraktivt transportföretag, men tänk efter lite. Tror ni verkligen att ni är så smarta att ni kommit på något ingen annan tänkt på förut? Precis.
Då kanske ni ska fråga er själva varför ingen gör det.
Här är en galen idé, varför frågar ni inte någon som vet?
Vem?
Ni kan ju chansa vilt och fråga mig...
Bra fråga!
Det finns något i den galaxen. Jag vet att det låter som en dålig barnsaga, men det betyder inte att den inte är sann.
Jag vet inte hur många historier jag hört om besättningar som gått ombord på övergivna skepp med värdefull, men orörd last, och hur de en efter en har försvunnit, helt spårlöst. Inget blod, inga tecken på strid, inga smärtfyllda skrik, inget. Bara borta.
Jag känner en kvinna, girigare än hon är smart, som svär att hon förlorade hela sin besättning när de försökte plundra, eller jag menar besiktiga, ett övergivet skepp. De försvann en efter en. Tittade hon bort en sekund så var personen bredvid henne försvunnen.
Hon övergav skeppet och med en nödkapsel lyckades hon ta sig ut ur galaxen. En vecka senare blev hon upphittad av ett patrullskepp. När hon berättade sin historia för dem möttes hon inte av tvivel utan av igenkännande nickar.
Hon slutade frakta efter det, öppnade en bar på första bästa planet hon blev lämnad på och svor att aldrig mer lämna marken under hennes fötter.
Så ta mitt råd och åk för guds skull runt Garora-galaxen.
 

Magnamund

Warrior
Joined
29 Jan 2015
Messages
398
Dr. Acula;n206573 said:
Vad sägs om att lägga upp lite egenskrivna sägner och legender som man kan ta inspiration av till rollspel? Spännande och fantasieggande historier kan man aldrig få nog av.

Jag börjar med följande:

Safina al-Sharaa – Skeppet i öknen
Det sägs att inuti den Stora Öknen ligger Paradiset, en plats dit inget dödligt kött kan träda in. Endast de saligas själar kan ta sig hit när deras världsliga liv är till ända.
Öknen skyddar sin hemlighet väl med stormar, hägringar, törst och de vidunder som lever där.
Detta har dock inte hindrat de stackare som har gett sig ut i den obarmhärtiga öknen för att söka efter denna plats. De kan kalla sig poeter, drömmare, kunskapssökande eller äventyrare men av oss kallas de för de förlorade, för ingen av dem syns till igen.
Förutom Yazid al-Hakim, kapten över Safina al-Sharaa, Skeppet i Öknen.
Många är de som färdats genom den Stora Öknen och efteråt beskrivit hur de i fjärran sett ett skepp utan segel röra sig över sanddynerna.
Safina al-Sharaa sägs röra sig oavsett om vinden blåser eller ej. Det dras nämligen fram av tusen slavar, tillfångatagna av Yazid al-Hakim, tvingade att hjälpa honom i hans sökande efter Paradiset.
De som ser skeppets mast gör bäst i att fly eller gömma sig. Många är de slavar som dukar under i denna pinande öken och de måste ersättas. Yazid finner sina nya slavar bland de resenärer som han tillfångatar.
Vem Yazid al-Hakim egentligen är finns det många historier om.
En berättar att han är en ande som har förvisats från Paradiset som tagit sin boning i en dödlig mans kropp och som nu söker sin väg hem igen.
En berättar att han förlorade någon han älskade och att han söker efter Paradiset för att återta det han har förlorat.
En berättar att han är en trollkarl som har avslöjat alla livets hemligheter och nu söker det som ligger bortom vår värld.
De olyckliga som har sett honom på nära håll berättar om en reslig man, klädd i mörka, fint utsmyckade kläder, med en blodröd mantel som rör sig som om den hade ett eget liv. Huvudet och ansiktet är invirade i tyg som skydd mot sanden och det enda som syns är ögonen. De djupt liggande, rödglödande ögonen.
Jag tycker det påminner väldigt mycket om ett av albumen om riddar Percevan jag...Bra serie f.ö. Intressant ide. ?
 

Dr. Acula

Veteran
Joined
19 Mar 2002
Messages
176
Magnamund;n206899 said:
Jag tycker det påminner väldigt mycket om ett av albumen om riddar Percevan jag...Bra serie f.ö. Intressant ide. ?
Stämmer bra det, läste den när jag var yngre. Men som alla vet så stjäl ju alla stora konstnärer ;)
 

Dr. Acula

Veteran
Joined
19 Mar 2002
Messages
176
Staden under staden

Om du frågar stadens arkitekter vilket som är vår stads mest imponerade byggnadsverk skulle du nog inte få det svar du förväntar dig. För svaret skulle utan tvekan vara vår stads kloaker.
Den utgörs av ett lapptäcke av olika tiders byggnadstekniker, alla delar byggda varefter vår stad har brett ut sig. Än idag byggs den ut och förbättras.
Men fråga någon som faktiskt arbetar i kloakerna om vår stads bäst bevarde hemlighet så får du höra samma svar från dem alla: staden under staden.
De som ofta rör sig i kloakerna kan berätta om uråldriga salar, om skuggor som rör sig precis i utkanten av facklans sken och om trappor som tycks leta sig ned till jordens innersta.
För lika mäktig som vi har byggt vår stad ovan marken har någon byggt en stad under marken.
Under oss finns ett hemligt rike med ett eget folk och en egen kung.
Underjordens stad har i alla tider varit en tillflyktsort för de som inte funnit någon plats i vår stad, för de som har förvisats från vår gemenskap.
Där, långt under våra fötter, fann de en plats, undangömda från våra dömande ögon. De har funnit sin plats i en värld utan sol, i ett ständigt mörker och deras kroppar har förvridits liksom deras sinnen.
Endast under de mörkaste av nätter vågar de sig upp till våra gator för sina räder. De stjäl mat, verktyg, vad som helst som de kan tänkas behöva. Det händer till och med att de stjäl barn. Vad de gör med de barnen vill jag inte ens tänka på.
Så nästa gång du inte hittar din hammare eller brödlimpan du var säker på att du hade i skafferiet, se då efter om alla fönster och dörrar är ordentligt låsta. Och glöm inte att titta särskilt noggrant i dina barns rum.
 

Kuma

Veteran
Joined
29 Jan 2015
Messages
123
Dr. Acula;n208068 said:
Staden under staden

Om du frågar stadens arkitekter vilket som är vår stads mest imponerade byggnadsverk skulle du nog inte få det svar du förväntar dig. För svaret skulle utan tvekan vara vår stads kloaker.
Den utgörs av ett lapptäcke av olika tiders byggnadstekniker, alla delar byggda varefter vår stad har brett ut sig. Än idag byggs den ut och förbättras.
Men fråga någon som faktiskt arbetar i kloakerna om vår stads bäst bevarde hemlighet så får du höra samma svar från dem alla: staden under staden.
De som ofta rör sig i kloakerna kan berätta om uråldriga salar, om skuggor som rör sig precis i utkanten av facklans sken och om trappor som tycks leta sig ned till jordens innersta.
För lika mäktig som vi har byggt vår stad ovan marken har någon byggt en stad under marken.
Under oss finns ett hemligt rike med ett eget folk och en egen kung.
Underjordens stad har i alla tider varit en tillflyktsort för de som inte funnit någon plats i vår stad, för de som har förvisats från vår gemenskap.
Där, långt under våra fötter, fann de en plats, undangömda från våra dömande ögon. De har funnit sin plats i en värld utan sol, i ett ständigt mörker och deras kroppar har förvridits liksom deras sinnen.
Endast under de mörkaste av nätter vågar de sig upp till våra gator för sina räder. De stjäl mat, verktyg, vad som helst som de kan tänkas behöva. Det händer till och med att de stjäl barn. Vad de gör med de barnen vill jag inte ens tänka på.
Så nästa gång du inte hittar din hammare eller brödlimpan du var säker på att du hade i skafferiet, se då efter om alla fönster och dörrar är ordentligt låsta. Och glöm inte att titta särskilt noggrant i dina barns rum.
Jag fick sånna vibbar av 90 (80?) -talsserien Skönheten och Odjuret med Linda Hamilton och Ron Perlman av den här texten...!
 
Top