Nekromanti Sägen - tell me 'bout it!

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Tamejtusan, jag tror inte att det snackats något om Sägen. Jag kan i alla fall inte hitta en smack vid flertalet olika sökkombos.

Så, någon som är upplagd? Jag har nämligen nyss beställt spelet. Det tilltalar mig och det verkar väldigt sannolikt att det just är ett spel för mig.

Så, har du lirat Sägen?

Jasså, jaha, vad trevligt. Då undrar jag...

... Vad du har för erfarenheter av det?
... Vad du tycker är bra/dåligt med det?
... Vad du har/får för visioner om/av spelet?
... Vad du tror att man bör tänka på eller möjligen fokusera på när man spelar just Sägen?
... Vad du i största allmänhet vill berätta om det?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,604
Location
Helsingborg
Re: Sägen - tell me 'bout it! [OT]

solvebring said:
Tamejtusan, jag tror inte att det snackats något om Sägen. Jag kan i alla fall inte hitta en smack vid flertalet olika sökkombos.
Sökfunktionen är muppig när det kommer till åäö. Fast bara ibland. När jag ska söka på tråden Detta är Bläck så funkar inte "Bläck" som sökord men däremot "Detta är".

/Han som bara vagt har hört talas om Sägen och minns inte vad det är, trots att han kollat upp det
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Sägen - tell me 'bout it! [OT]

Han said:
solvebring said:
Tamejtusan, jag tror inte att det snackats något om Sägen. Jag kan i alla fall inte hitta en smack vid flertalet olika sökkombos.
Sökfunktionen är muppig när det kommer till åäö. Fast bara ibland. När jag ska söka på tråden Detta är Bläck så funkar inte "Bläck" som sökord men däremot "Detta är".

/Han som bara vagt har hört talas om Sägen och minns inte vad det är, trots att han kollat upp det
Aha, vad var som tusan.

En recension av Sägen.
Sägen på Facebook.
... Tja, det bästa jag kan lägga fram så här lite utan ansträngning.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,881
Location
Göteborg
Re: Sägen - tell me 'bout it! [OT]

Okej … Sägen verkar typ vara detsamma som Vägen, fast man har bytt ut en bokstav?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Sägen - tell me 'bout it! [OT]

Genesis said:
Okej … Sägen verkar typ vara detsamma som Vägen, fast man har bytt ut en bokstav?
Jag har aldrig lirat Vägen så jag vet inte vad det handlar om. Det verkar heller inte finnas någon utförlig info om spelet hos Västerås stift som publcierat vederbörande produkter.

Det vore ju dock rätt B om det typ vore samma spel. Fast som jag förstått det ska det finnas en hel del inspiration från Itras By i just Sägen. Bland annat att man rippat idén med resolutionskort...?

Fast jo, Visst, spelen är ju för den delen lika på det sättet att de delvis skrivits som pedagogiska verktyg för att rycka upp stora frågor som just kan användas för komfirmationsrollspelande - fast det gäller ju samtliga spel som dykt upp under Västeråsstiftets mantel, till däribland Vägen och Tellus.
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Mitt intryck av Sägen är att det är ganska tomt. Det har nästan inga regler, ingen konflikt och inte så mycket fluff. Därför har jag ännu inte lyckats spela spelet, för det förklarar inte för mig varför jag skulle vilja spela det.

tyvärr
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Olav said:
Mitt intryck av Sägen är att det är ganska tomt. Det har nästan inga regler, ingen konflikt och inte så mycket fluff. Därför har jag ännu inte lyckats spela spelet, för det förklarar inte för mig varför jag skulle vilja spela det.

tyvärr
Okej, att det saknar fluff låter som ett klart minus, eftersom jag hoppats på just fluff. Att konflikten är lös liksom reglerna ser jag dock som lite av en för del. Tror jag. Det låter i alla fall som att det skulle passa min nuvarande inställning.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag bör så klart efter fråga vad du egentligen tycker att spelet innehåller? Det ser ju nämligen ut som att den inte innehåller så mycket alls?
 

zarkow

Veteran
Joined
1 Aug 2011
Messages
5
Location
Enköping
I egenskap av medförfattare till Sägen hade jag egentligen inte tänkt lägga mig i denna tråd alls, men det kliar lite för mycket i fingrarna för att jag ska kunna hålla mig borta helt. Jag antar att denna post hamnar i kategorin "i största allmänhet berätta".

För det första: Sägen är helt obesläktat med Vägen. Att namnen rimmar på varandra är såklart ingen slump, eftersom båda getts ut under Västerås Stift med ungefär samma grunduppdrag, men tematiskt eller innehållsmässigt tar likheterna slut där.

Sägen är ett nutidsfantasyrollspel. Dvs. den huvudsakliga spelvärlden är alltså en version av vår egen värld. Det är orsaken till att spelet inte innehåller någon särskilt utvecklad världsbeskrivning.

Systemet är minimalistiskt och historiefokuserat, och gör inga ansatser till att kvantifiera fysiska egenskaper eller skapa en matematiskt baserad simulationsrymd, till skillnad från de flesta "klassiska" rollspel. Det betyder inte att det är simpelt eller oviktigt.

Jag vågar även påstå att Sägens system för att skapa *grupper* av rollpersoner är mer avancerat och detaljrikt än de flesta (kanske alla) rollspel som finns i tryck på svenska idag. Orsaken till detta är att mycket av spelets fokus är tänkt att ligga just på sociala interaktioner, rollpersonernas motivationer och känslor, och gruppdynamik.

Angående konflikter så finns det en stor uppenbar konflikt tydligt presenterad - den mellan det magiska och det mundana. Alla rollpersoner i Sägen är så kallade "Utvalda" - personer som har förmågan/gåvan (/förbannelsen?) att se igenom Drömmen som döljer allt som är magiskt och övernaturligt från resten av mänskligheten. Konflikten består då av att försöka jonglera sina mundana relationer och åtaganden med de magiska och övernaturliga dito, helst utan att trampa på för många tår eller distansiera sig alltför mycket från icke-Utvalda vänner, släktingar, myndigheter, etc.

Förutom detta finns tre äventyr i boken, som givetvis kastar in rollpersonerna i konflikter/situationer av flera olika typer; t.ex. "hur ska vi klara oss ur det här?" eller "hur ska vi bära oss åt för att hjälpa vår vän?".

Spelmiljön är medvetet öppen, dels för att tillåta ett större spann av äventyr att ta plats i världen, och dels för att "vita fläckar på kartan" gör världen mera mystisk och fantasieggande.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Det låter urmysigt och jag måste säga att Gamla haga, som var med i Fenix, var mycket av en trigger för mig att beställa spelet.

Kort sagt är jag pepp och det ska bli roligt att få kika på Sägen. Förövrigt låter systemet som gjort för nu nuvarande inställning till rollspel då jag är väldigt trött på tyngden av värden och plan handlingsresolution.
 

zarkow

Veteran
Joined
1 Aug 2011
Messages
5
Location
Enköping
Kul att höra!

Det kommer för övrigt ytterligare 10 adresser på Gamla Hagagatan i nästa nummer av Fenix. :)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Åh, vad mysigt. Då hoppas jag att jag lyckas planera mina studier bättre så att jag kanske kan dra igång något rätt så snart med Sägen, i alla fall testa det.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Som du ser så har jag tagit upp några detaljer om korten och rollpersonskapandet på FB och G+. Om du eller Terje önskar ta upp något av det med allmänheten så är det välkommet.
 
Top