Nekromanti Säg vad jag ska spela!

Torbjörn

Swordsman
Joined
6 Nov 2003
Messages
402
Location
Göteborg
Efter en mångårig D&D 3,5-kampanj börjar min ork ta slut. Med högre level på karaktärerna och äventyr har mer och mer tid och energi gått till stora strider och bläddrande i regelböckerna. Och mindre tid till spelande. Så nu behöver jag och min spelgrupp en nytändning. Frågan är med vad. Där behöver jag er hjälp. Vi har tidigare spelat en hel del CoC och gillar det, men det hade varit kul med något som är nytt för oss.

Mina krav på spelet: Ej Sci-Fi, väl supportat, levande (dvs. i motsats till utdött/nedlagt).

Så vad finns därute som vi bör ta tag i?

Tacksam för alla tips.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,137
En till röst på Järn! Rullar på fort i strid även för ett gäng nybörjare (av fem pers hade bara SL och jag spelat rollspel alls innan, och ingen hade spelat järn). Har en grymt skön sandbox-struktur där spelarna är med och bygger upp världen (dvs sin klan och by). Har oxå enkla, tydliga sätt att lösa även andra konflikter än strid. Fantasy som utspelar sig säg under folkvandringstiden eller tidigare hade jag sagt.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Motfråga: Varför inte Sci-fi ?

Föreslår Symbaroum om fantasy kittlar mest.

Delta Green om ni vill ge er på Cthulhu igen.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Ytterligare en röst på Järn. Vi har förvisso inte kommit igång än, men jag gillar det såhär långt. Flera av spelarna upplever klanskapandet som mycket positivt och roligt. Det går inte riktigt på räls hela tiden, men vi är snart klara. Jag har tänkt att skriva en liten recension så snart vi har klarat av första spelmötet.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Om ni gillar D&D men inte orkar med 3.5-regelmastigheten rekommenderar jag D&D5 som – enligt min egen högst subjektiva bedömning – är den bästa versionen av D&D hittills.

Om inte, rekommenderar även jag Järn – av samma anledningar som Zonk.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,137
Dazumal;n154872 said:
Ytterligare en röst på Järn. Vi har förvisso inte kommit igång än, men jag gillar det såhär långt. Flera av spelarna upplever klanskapandet som mycket positivt och roligt. Det går inte riktigt på räls hela tiden, men vi är snart klara. Jag har tänkt att skriva en liten recension så snart vi har klarat av första spelmötet.
Vi hade oxå roligt när vi skapade vår klan, sjukt roligt faktiskt. Det bästa är nästan att kombinera mer eller mindre motsägelsefulla drag i viktiga klanmedlemmar och se SL skruva på sig och undra hur fan det ska gå att rollspela. Som vår klans hästmästare Dersu, som är både Vild och Manipulativ. Mycket underhållande.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
Night's Black Agents och Dracula Dossier-kampanjen kanske. (Jag har inte kommit igån med min spelning av den än men fan vad det kliar i fingrarna.)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Har ni funderat på att testa DnD5?
Tycker ni att hög-level DnD3/DnD3,5/PathFinder är bloated och jobbigt kommer DnD5 att kännas som en befrielse.
Äventyret Lost Mines of Phandelver som följer med boxen Starter Set är en mycket bra introduktion till DnD5.


Ni kan prova det svenska "Call of Cthulhu"-spelet Svenska kulter och köra äventyret Sju portätt av Elvira Wallin.

Ni kan prova att spela någon OSR-klon. Det är spel som försöker återskapa DnD så som det spelades på 1970- och 1980-talet (Original DnD från 1974, Advanced DnD från 1978 och Basic DnD: Holmes version från 1977, Moldvays version från 1981, Mentzers version från 1983 och Rules Cyclopedia från 1991.)
Ett par stora kloner är:
- Swords & Wizardry, core och complete (Original DnD)
- Delving Deeper (Original DnD)
- Lamentations of the Flame Princess (Moldvay-klon)
- Labyrinth Lord (Moldvay-klon, men med tillägg för att göra om det till Original eller Advanced)
- OSRIC (Advanced DnD)
Ovanstående har fördelen att finnas gratis, antingen som nedladdningsbar pdf, eller som SRD på nätet).
Sedan finns massor med äventyr, t.ex.:
- Stonehell
- Barrowmaze
- Anomalous Subsurface Environment (ASE)
- Allt till Lamentations of the Flame princess (LotFP)
 

Torbjörn

Swordsman
Joined
6 Nov 2003
Messages
402
Location
Göteborg
PAX;n154859 said:
Motfråga: Varför inte Sci-fi ?
Inte High-Tech hade kanske varit bättre beskrivet.

Har kört en kortare Travellerkampanj med min spelgrupp och som de tekniknördar de är (men inte jag) så blev det bara en väldans fokus på prylar av olika slag. Vill helst inte hamna där igen, även om jag gillar sci-fi genren i sig. Postapokalyps funkar däremot utmärkt.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Torbjörn;n154901 said:
Har kört en kortare Travellerkampanj med min spelgrupp och som de tekniknördar de är (men inte jag) så blev det bara en väldans fokus på prylar av olika slag. Vill helst inte hamna där igen, även om jag gillar sci-fi genren i sig. Postapokalyps funkar däremot utmärkt.
Ni kan ju alltid prova att spela Crawljammer.
Det är lite som Dungeons & Dragons in Space - ungefär som Spelljammer, om ni spelade DnD på 1990-talet.
Det finns inte en chans att tekniknördar har något att säga till om när ni seglar från månen till Jupiter i ett vikingaskepp. :)

Du kan läsa vår krönika DCC och fanzinet Crawljammer.
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
The One Ring - från Cubicle 7.

Varför:
Alla känner till Tolkiens Middle-Earth, iaf i breda drag.

Väldigt välbekant men samtidigt helt annorlunda spelupplevelse än säg D&D3.5 rörande fokus och regler.


Det är ett bra spel.

Finns i dagsläget en hel del publicerat material. Skaparna är väldigt försiktiga med att inte trampa på de kanoniska bitarna av Tolkiens verk men lyckas ändå ge ut äventyr och kampanjer som känns betydelsefulla och ganska episka i sin egen rätt.

Snygga böcker som är trevliga att bläddra i.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,368
Symbaroum om ni vill ha fantasy med färdig spelvärld med massor av stämning.
Järn om ni vill ha fantasy men skapa er egen värld.
Mutant År Noll om ni vill ha postapokalyps med öppen värld.
Genlab Alfa om ni vill ha postapokalyps med muterade djur och mer styrd kampanj.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Lamentations of the flame princess såklart. Det är det bästa "som d&d fast inte"-spelet, det är otroligt levande med ett flertal nya släpp varje år och hyllmeter med tredjeparts-material.
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
225
Jag passar på att slå ett slag för Chill third edition (även om det tar emot att förorda en konkurrent till CoC). Det är väl mer nyfött än levande, men förhoppningsvis fortsätter Growling Door Games att släppa material till det, utöver den S.A.V.E.-modul som de verkar stå i startgroparna för nu.
Elegant enkla och snabba regler, stort utrymme för spelarna och spelledaren att tillsammans skapa kampanjvärlden, samt en helt del äldre material att böka runt i om man känner sig manad att konvertera det.
 

Torbjörn

Swordsman
Joined
6 Nov 2003
Messages
402
Location
Göteborg
Många bra tips:) Tack alla!

Någon som har spelat Achtung Cthulhu och kan dela med sig av sina erfarenheter?
 
Top