ceruleanfive
Bläckfisk
Den senaste månaden har jag varit med om två spelsituationer som fått mig att fundera på något som egentligen är ganska självklart, men som ändå klickade till för mig på ett lite nytt sätt.
Första gången var i Indierummet på GothCon, där vi spelade Anatman. I ett moment skulle vi introducera en tilt – något som skakar om status quo och sätter igång själva berättelsen. Spelarna började slänga ur sig olika koncept och idéer, tills @Genesis avbröt och sa: "Säg det genom en scen istället."
Andra gången var i min ordinarie spelgrupp, i ett ganska klassiskt mysteriespel. Jag snappade upp en vag ledtråd som fick allt att falla på plats för mig. Och istället för att bara förklara allt för mina medspelare lät jag min rollperson agera på det genom en scen. Resultatet blev att även de andra spelarna fick motsvarande eureka-upplevelse "inifrån" fiktionen.
Inom samberättande är det hyfsat vanligt att spelare vill stanna upp och diskutera hur saker egentligen hänger ihop, som om det vore ett writers room. Jag fattar behovet, men för mig känns det som ett misslyckande – som att vi punkterar fiktionen. "Säg det genom en scen istället!"
Jag har också spelat med i många grupper där någon mitt i en spelardiskussion säger: "Kan vi inte ta det här som våra rollpersoner istället?" Och jag tycker nästan alltid att det blir mer engagerande.
Det är ju i grunden bara "show, don't tell", men i rollspel får det en extra dimension. Vi är inte bara publik – vi skapar, gestaltar, och upplever berättelsen i realtid. Så "nivån" vi verkar inom (på regissörsnivå, på författarnivå, eller genom själva fiktionen) spelar väldigt stor roll. Att förklara något i metan är snabbt och tydligt, men det är sällan lika minnesvärt som när det får ske i en scen.
Jag vet inte om det här gäller för alla, men jag kommer iaf att försöka ha med mig det ännu mer framöver.
Första gången var i Indierummet på GothCon, där vi spelade Anatman. I ett moment skulle vi introducera en tilt – något som skakar om status quo och sätter igång själva berättelsen. Spelarna började slänga ur sig olika koncept och idéer, tills @Genesis avbröt och sa: "Säg det genom en scen istället."
Andra gången var i min ordinarie spelgrupp, i ett ganska klassiskt mysteriespel. Jag snappade upp en vag ledtråd som fick allt att falla på plats för mig. Och istället för att bara förklara allt för mina medspelare lät jag min rollperson agera på det genom en scen. Resultatet blev att även de andra spelarna fick motsvarande eureka-upplevelse "inifrån" fiktionen.
Inom samberättande är det hyfsat vanligt att spelare vill stanna upp och diskutera hur saker egentligen hänger ihop, som om det vore ett writers room. Jag fattar behovet, men för mig känns det som ett misslyckande – som att vi punkterar fiktionen. "Säg det genom en scen istället!"
Jag har också spelat med i många grupper där någon mitt i en spelardiskussion säger: "Kan vi inte ta det här som våra rollpersoner istället?" Och jag tycker nästan alltid att det blir mer engagerande.
Det är ju i grunden bara "show, don't tell", men i rollspel får det en extra dimension. Vi är inte bara publik – vi skapar, gestaltar, och upplever berättelsen i realtid. Så "nivån" vi verkar inom (på regissörsnivå, på författarnivå, eller genom själva fiktionen) spelar väldigt stor roll. Att förklara något i metan är snabbt och tydligt, men det är sällan lika minnesvärt som när det får ske i en scen.
Jag vet inte om det här gäller för alla, men jag kommer iaf att försöka ha med mig det ännu mer framöver.