Nekromanti Rysk WW2-anime

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,907
Location
Port Kad, The Rim
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/Jq-3ulplH-s&feature=related"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/Jq-3ulplH-s&feature=related" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,444
Location
Maastricht
Sjysst!

jag är inget stort fan av Anime, men när det kommer till WW2 så kan man ju inte stå imot! :gremwink:

Tack för länken!
 

Branmer

Veteran
Joined
8 Mar 2005
Messages
40
Location
GBG
Såg den på Fimfestivalen i GBG. Var helt ok grafiskt. Luktade rätt mycket Putin dock då Stalin inte nämns en enda gång. Germanska riddare som hotar fäderneslandet finns det dock gott om.....

En 3:a av 5 möjliga
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Cool shit! Snyggt animerat, cool setting och så gillar jag referenserna till Alexander Nevsky (som i sin tur kanske är den bästa filmen som någonsin gjorts imo).

Alla cutscenes där olika statister delar med sig av sina pseudovetenskapliga fantasiteorier kunde jag varit utan dock.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,444
Location
Maastricht
Snackar du om Alexander Nevsky från 1938? Den måste jag isåfall se!

Jag gillade cutscenerna, men de kunde legat i början och i slutet, så jag får väl säga att jag gillade dem men inte där de var placerade! :gremsmile:
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
"Snackar du om Alexander Nevsky från 1938? Den måste jag isåfall se!"

...av Sergej Eisenstein, yepp. Effekterna och skådespeleriet är ärligt talat, well, 30-tal, men man måste se filmen i sitt filmhistoriska kontext. Den episka stridsscenen på sjön Peipus i slutet var den första i sitt slag på film.

Sergej Eisenstein var överhuvudtaget en extremt progressiv filmskapare även om han nästan bara gjorde propaganda och personligen ger jag honom cred för det vi idag kallar för modern film.
 
Joined
13 Nov 2008
Messages
162
Location
Z
Med alla dessa intermezzon med intervjuer och grejs förväntade jag mig en historisk skildring, men så började det komma en massa NKVD-ninjor, teutoniska vålnader och skit. Bläää.

Sedan såg jag för övrigt också Nevsky-parallellerna, men ärligt talat... Nevsky är bara snäppet mindre flagrant propagandistisk än något Riefenstahl skulle gjort, och frågan är hur välkomnande vi skall vara för sådant i modern film. Jag är inte sen annars att höja rysk filmkonst till skyarna, men den här gav mig lite avsmak faktiskt.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Säga vad man vill om Riefenstahl, men tamejfan alltså - där har du bra TV! Hade jag varit en ignorant tysk i början av 30-talet så hade jag sväljt hela propagandaköret med hull och hår.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,636
Location
Rissne
Avidyasattva said:
Med alla dessa intermezzon med intervjuer och grejs förväntade jag mig en historisk skildring, men så började det komma en massa NKVD-ninjor, teutoniska vålnader och skit. Bläää.
Det är därför man läser på lite om de filmer etc man funderar på att se innan man ser dem.

Själv tänkte jag passa, "bara nån tråkig historisk skildring, historia gör sig bättre på wikipedia eller i böcker, dramatiseringar brukar bara bli meh" tänkte jag. Men nu när jag vet att de slängt in lite awesome också finns det nog en chans att jag ser det hela =)
 
Joined
13 Nov 2008
Messages
162
Location
Z
Marukusu said:
Säga vad man vill om Riefenstahl, men tamejfan alltså - där har du bra TV! Hade jag varit en ignorant tysk i början av 30-talet så hade jag sväljt hela propagandaköret med hull och hår.
Känns lite fånigt att säga så när det handlar om en fantasyfilm, men du förstår nog vad jag menar när jag frågar - tror du inte den här filmen åtminstone liiiite ämnar att få ignoranta ryssar i början av 10-talet att svälja hela det patriotiska köret?
 
Joined
13 Nov 2008
Messages
162
Location
Z
krank said:
Det är därför man läser på lite om de filmer etc man funderar på att se innan man ser dem.
Vanligtvis gör jag nog det, så det får nog bli medhåll där.

Själv är jag så urbota less på "onda nazistmagiker vill uplåna världen"-scenarier att det inte är klokt, och en historisk skildring där båda sidor faktiskt visas upp som de människor de är hade känts som en frisk fläkt. Men men, tastes differ.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Avidyasattva said:
Själv är jag så urbota less på "onda nazistmagiker vill uplåna världen"-scenarier att det inte är klokt, och en historisk skildring där båda sidor faktiskt visas upp som de människor de är hade känts som en frisk fläkt. Men men, tastes differ.
Håller med... såååååå trött på sånt jag också.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Alexander Nevsky är som sagt en ren stalinist-propaganda-rulle... och inte så lite historieförfalskande (med nazistiska katolska biskopar som bränner barn levande, teutoniska riddare i moddade moderna tyska stålhjälmar, bara för att ta några exempel). Men vet man det så är den njutbar, helt klart. Speciellt fältslagsscenen på isen, som imiterats flera gånger.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,636
Location
Rissne
Arfert said:
Håller med... såååååå trött på sånt jag också.
Jag antar att det är som med så mycket annat; du har ju till exempel hållit på med fantasy i... ganska många år nu, medan fantasy för mig blev gammalt innan jag fyllde 18. Naziockultism och mechas är för mig lite som fantasy och dvärgar är för en del andra =)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
du menar att det är som med musiksmak för många? Att det man gillade i tonåren präglar en för livet?

..själv tycker jag inte om klyschiga grejer. Mechas funkar för det INTE är klyschigt, det är en egen grej som står på egna ben. Men naziockultister är klyschigt. Funkar ett par gånger, som i Hellboy, men sen blir det tjatigt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,636
Location
Rissne
Arfert said:
du menar att det är som med musiksmak för många? Att det man gillade i tonåren präglar en för livet?
Lite så. Eller ja, jag tänker inte bestämma det till tonåren; mycket av det jag gillat de senaste tio åren var jag helt ointresserad av i högstadie-gymnasie.

Arfert said:
..själv tycker jag inte om klyschiga grejer. Mechas funkar för det INTE är klyschigt, det är en egen grej som står på egna ben. Men naziockultister är klyschigt. Funkar ett par gånger, som i Hellboy, men sen blir det tjatigt.
Problemet är att vad som är klyschigt är svårdefinierat. Jag till exempel tycker att fantasy i stort är väldigt klyschigt, framför allt tolkienesk fantasy med alver/dvärgar/orcer. vad som "är klyschigt" varierar med individen.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
"Känns lite fånigt att säga så när det handlar om en fantasyfilm, men du förstår nog vad jag menar när jag frågar - tror du inte den här filmen åtminstone liiiite ämnar att få ignoranta ryssar i början av 10-talet att svälja hela det patriotiska köret?"

Spontant säger jag nog att Putinregimen har effektivare medel till sitt förfogande än en animefilm när det gäller att få med sig den puckade massan på sin sida.
Nu vet jag inte alls om Förenade Ryssland har något att göra med just den här filmen, men faktum är att praktiskt taget alla ryssar (ryssar, vitryssar, ukrainare) oavsett politiska preferenser är otroligt stolta över sitt lands krigsinsatser under andra världskriget. Ryssland har inte gjort upp med sin historia så där är det helt ok att förneka den egna sidans krigsförbrytelser.
 

eldilon

Veteran
Joined
20 Sep 2003
Messages
96
Location
Göinge
Sedan kan man ju konstatera att väldigt få länder överhuvudtaget har gjort upp med sin andra världskrigs-historia.

Det är väl i stort sett bara Tyskland och Japan som har gjort det, till viss del i varje fall.

Inte ens Italien har ju gjort det och på vinnarsidan är det naturligtvis inget sånt alls. Detta är inget försvar för Ryssland, bara ett konstaterande att det oftast är så det fungerar när det gäller vinnarsidan i krig.

Det är ju inte så att Sverige heller har gjort upp med alla otäckheter i sin historia, även om det har blivit aningen bättre i modern tid.
 
G

Guest

Guest
Studion är i vilket fall japansk, de är väl de som fått mest genomslag som inde-anime tillverkare dock så jag är inte ett dugg förvånad över att de gör en film på ryska...
Däremot verkar inte de tyska riddarna lika tuffa och onda som de engelska riddarna i kortfilmen kigeki som är ett verkligt mästerverk enligt mig... får ta och se filmen dock den verkar tuff om inte annat...

/Zorbeltuss som tycker om Studio 4C
 
Top