Rymdskeppssimulator

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,052
Mitt barn ska ha rymdkalas och jag planerar att inreda källaren som ett rymdskepp, slänga in bilbarnstolar som gästerna får sitta i och visa en rymdresa med projektor. Tanken är att det ska kännas som att gå in i ett rymdskepp som sedan lyfter och åker genom rymden till en annan planet. Problemet är att jag inte hittar något bra att visa som rymdresa. Det jag letar efter är:
- en film på kanske några minuter, alternativt ett spel där jag kan styra rymdresan
- i förstapersonsperspektiv ur en rymdskeppscockpit
- gärna på Star Wars-tema
- men helst inte så mycket krig

Fattar ni? Har ni tips?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
För att se om jag fattar då, är det typ nåt sånt här du är ute efter:
? Alltså en vy som att man satt i rymdskeppet och tittade ut? Men med start och landning med då?
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,052
För att se om jag fattar då, är det typ nåt sånt här du är ute efter:
? Alltså en vy som att man satt i rymdskeppet och tittade ut? Men med start och landning med då?
Japp, exakt så (men gärna med start och landning) och, om man ska bara petig, kanske att det händer lite mer.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,922
Location
Ludvika
Så.... Star Citizen är ett spel där du kan hoppa in i ditt rymdskepp på marken, starta skeppet, flyga genom atmosfären ut i rymden utan några laddningsskärmar, allt i "first person perspective".

Jag snokade runt efter nån video lite snabbt, men kunde inte hitta något (De flesta verkar föredra att hoppa in i third person perspective vid take off, av nån anledning). Men det kan vara något att söka efter, eller allternativt skaffa (även om det är lite dyrt bara för några minuter på ett kalas). Eller om du kan hitta nån med spelet som har möjlighet att spela in en vettig videosekvens åt dig.

Det andra nackdelen är att eftersom spelet i någon mån försöker vara en simulator tar det rätt lång tid (men kan kanske lösas med videoediting), och risken för en eller annan bug är stor, plus att det är ett MMORPG.

Men här är ett exempel på vad som är möjligt (Efter några minuter så pekar han nosen uppåt och flyger ut i rymden):

Om du vill vara riktigt avancerad för att få snygg foto finns det skepp med turrent man kan sitta i, eller copilot-säten, så en spelare skulle kunna fokusera på att flyga skepet med allt vad det innebär, medan den andra spelaren stänger av HUD och allt sånt och fokuserar på att få en bra filmsekvens.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
När jag arrade Wexio Spelkonvent var ett av våra mest populära arrangemang en rymdbryggesimulator vid namn Artemis. Det var sketahäftigt. Nu var det ju ett par år sedan, så jag vet inte hur det ser ut nu för tiden, men det kanske kan vara värt att ta en titt på?

 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,052
Tack för alla tips! Jag har hittat den här, som är helt perfekt förutom att den klipper till andra rum emellanåt. Det verkar som att jag behöver Youtube Premium för att ladda hem videon och klippa den. Är det någon annan som har det och vill hjälpa mig?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Fattar ni? Har ni tips?
Ett tips är att titta efter VR- eller AR-upplevelser, om du kan synka exempelvis en surfplatta eller en telefon med projektorn (i värsta fall, visa telefonskärmen på datorn som du sedan skickar till projektorn).
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Det verkar som att jag behöver Youtube Premium för att ladda hem videon och klippa den. Är det någon annan som har det och vill hjälpa mig?
Du kan lägga till tilläggs-program i din webbläsare (Chrome eller Firefox) som kan tanka ned Youtube-videor åt dig.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,731
Location
Göteborg
Du kan lägga till tilläggs-program i din webbläsare (Chrome eller Firefox) som kan tanka ned Youtube-videor åt dig.
Det finns hemsidor också. Bara att söka på ”download youtube” eller så. Man klistrar in adressen och kan ladda hem filmen. Om inget ändrats på sistone.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,052
Återigen, tack för alla tips som tog mig framåt i det här. Jag har laddat ner två cockpit-filmer och klippt ihop dem till en kortare variant med start och landning. Det blir grymt!

Frågan jag nu står inför (dagen före kalaset) är vad rymdäventyret ska innehålla förutom rymdresan. Kalasets inledning kommer bestå av paketöppning och glasstårta. Därefter kommer min karaktär rymdpiloten Appap Sanoj, alternativt Joe Papperon, göra entré och bryta på engelska ("Where har jag actually hamnat? Vilken planet is this?"). Här börjar äventyret! Vad ska jag fylla det med?

Jag har lyckats övertala min fru att lägga håret framför ansiktet, klä på sig mammas gamla vargpäls och spela karaktären Chewmamma, men hon vill inte visa sig utomhus. Min dotter kanske kommer gå med på att ha en tvättkorg, klädd i aluminiumfolie och ljusslinga, och silverbyxor som roboten B0DL.

Men jag saknar aktiviteter. En skattjakt ligger så klart nära till hands, men finns det även andra lekar att klä i rymdtema. Alla förslag, realistiska som orealistiska tas tacksamt emot! Mest hjälpt kommer jag bli av idéer som kan användas vid ett barnkalas för 5-6-åringar (dvs. utan våld och skräck).
 
Last edited:

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
En lek som är brukar vara populär är den klassiska "känn-efter-och-gissa-vad-som-är-lådan". Dvs har några kartonger med prover du hittat i rymden där barnen får stoppa in handen och känna efter vad det kan vara. Det kan vara saker som kall spagetti, strumpa, blöja, gummihandske fylld med mjöl+vatten och andra saker.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,052
En lek som är brukar vara populär är den klassiska "känn-efter-och-gissa-vad-som-är-lådan". Dvs har några kartonger med prover du hittat i rymden där barnen får stoppa in handen och känna efter vad det kan vara. Det kan vara saker som kall spagetti, strumpa, blöja, gummihandske fylld med mjöl+vatten och andra saker.
Helt perfekt! Jag har plockat prover från jorden (som jag inte vågar titta på!) och undrar vad det är för något.
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
Hur stora barn?

Jag har en historia från när min stora dotter var 6 år....som hennes kompisar fortfarande minns med glimten i ögat trots att de blivit vuxna.


Vanligt barnkalas
Men sedan visar det sig att något har tagit skatten (godiset) . En skattjakt med ledtrådar (endast för att pappa skall hinna ut och klä om)

Det visar sig att ett grönt monster ha tagit skatten.
Ett fruktansvärt monster som äter upp barn.

Men det finns hopp. Det verkar som om monstret är känsligt för grädde.....om man kastar det på monstret så blir det svagt och rädd....och då kan man ta skatten (i en kista)


Under tiden har pappa klätt på sig sitt gröna regnställ, stövlar och en mask.
Hustrun har plockat fram massa små papperstallrikar med spraygrädde på.. (skulle rekommendera något annat...spraygrädde rinner ut....vanlig grädde eller rakskum?)


Barnen var......får vi?
sedan...vi får! (ögon började lysa)
till vild förtjusning av att få slänga grädde på ett monster.....
till den grad att de glömde bort godiset ett tag (hustrun fick påminna dem)

Som sagt....snart 15 år sedan....de minns det forfarande...


Kräver dock utomhus och lite oömma kläder ;)
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,052
Hur stora barn?

Jag har en historia från när min stora dotter var 6 år....som hennes kompisar fortfarande minns med glimten i ögat trots att de blivit vuxna.


Vanligt barnkalas
Men sedan visar det sig att något har tagit skatten (godiset) . En skattjakt med ledtrådar (endast för att pappa skall hinna ut och klä om)

Det visar sig att ett grönt monster ha tagit skatten.
Ett fruktansvärt monster som äter upp barn.

Men det finns hopp. Det verkar som om monstret är känsligt för grädde.....om man kastar det på monstret så blir det svagt och rädd....och då kan man ta skatten (i en kista)


Under tiden har pappa klätt på sig sitt gröna regnställ, stövlar och en mask.
Hustrun har plockat fram massa små papperstallrikar med spraygrädde på.. (skulle rekommendera något annat...spraygrädde rinner ut....vanlig grädde eller rakskum?)


Barnen var......får vi?
sedan...vi får! (ögon började lysa)
till vild förtjusning av att få slänga grädde på ett monster.....
till den grad att de glömde bort godiset ett tag (hustrun fick påminna dem)

Som sagt....snart 15 år sedan....de minns det forfarande...


Kräver dock utomhus och lite oömma kläder ;)
Jag känner igen det här från när jag postade en liknande fråga inför min dotters kalas för några år sedan! Inte en dum idé! Jag kanske kan övertala en granne!
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Blandat lektips:

Hinderbana (räcker med att runda ett bord och klättra över en kudde) medan man håller en ballong fastklämd mellan sina knän.

Två lag med sugrör i munnarna som ska blåsa en pingisboll/papperstuss av bordet på motståndarlaget sida.

Gissa vad som är i lådan nämndes ovan redan.

Säckhoppning.

Lägg 10 (eller nåt) saker på ett bord och så tar du bort ett medan barnen blundar och så ska de svara på vilket det var.

Har du tillgång till en massa lego kan varje barn få en handfull och så blir det utmaningar av typen "bygg ett hus" och troligtvis blir det kämpigt med de få bitar man har. En minut och sedan ny bygginstruktion.
 
Top