Nekromanti Rymdskepps noja

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Provkör en Starfury

Vill du prova, så finns det en freeware-simulator där man får flyga 'Fury:
Är den något att ha då (simulatorn alltså, inte Starfuryn)?
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Re: Star Destroyers

Men lämnar de stora ovan- och undersidorna telativt oskyddade.
Nej, eftersom både styrbords och babords batterier kan skjuta uppåt och nedåt, förutom framåt. Med de torn jag tänker mig så kan till och med styrbordsbatterierna skjuta snett uppåt åt babord till.

Det här är säkert inte kosher. Jag har inte spelat dataspelen, och minns inte säkert från filmerna, men det är så jag antar att designen ger bäst funktion.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Star Destroyers

Nej, eftersom både styrbords och babords batterier kan skjuta uppåt och nedåt, förutom framåt. Med de torn jag tänker mig så kan till och med styrbordsbatterierna skjuta snett uppåt åt babord till.
Fast hur nära ovan- och undersidan kan de skjuta? Skulle jag designat den skulle jag satt batterierna på de stora ytorna, det skulle ge mycket små döda vinklar.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Re: Star Destroyers

Om man tänker sig en kub, så har ju kanontorn placerade på hörn eller kanter mycket mindre död vinkel än om man placerar dem mitt på sidorna.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Star Destroyers

Om man tänker sig en kub, så har ju kanontorn placerade på hörn eller kanter mycket mindre död vinkel än om man placerar dem mitt på sidorna.
Detta under förutsättning att kanterna är relativt "vassa". Är de slöa som på en SD så kunde det lika gärna vara en platt yta.
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Mmmm, men även om man hade en idé, som skulle kunna fungerar eftersom friktionen är så låg i rymden, tror du inte att det snarare gick till så här:

- Ok, vi gör en skepp som kan vrida sig hur som helst.
- Hur då?
- Det har motorer i alla hörn.
- Koolt! Gör ett sådant men snyggt! Glöm inte att det ska hjälpa till att sälja vår skitdyra TV-serie.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Nix. Här är ett par citat från JMS:
The fighters are built on a cross-wing structure (four wings), but very different from either X-wing or tie fighters. The four wings have fore, aft. top, bottom and side thrusters, so that they can move in any direction...they can fly left to right, turn backwards, and continue to fly left to right, flying backwards, and thus fire right to left. They're perfectly designed for zero-g environments.
When we did the research on how a fighter could best operate in zero gravity, it seemed to require a four-wing axis with thrusters on every side. We've thus taken every possible step to make them NOT look like x-wings. Particularly since there's no long, sleek forward section at *all*, it's a snub-nose, and the wings don't move, plus they have the unusual thruster combination.
Och B5 var relativt billig. De hade ungefär halva DS9s budget per avsnitt, till exempel (till stor del på grund av att man använde CGI i stället för modeller), och Voyagers pilotavsnitt kostade mer än en hel säsong B5.
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Vad de säger och vad som gäller är två skilda saker. Det låter ju bra med snack om teknisk research men tror du verkligen att de har låtit tuffhetsgraden bli lidande för att det ska bli så realistiskt som möjligt?

Det är möjligt att B5 inte kostade så mycket jämfört med Star Trek serier men den lär väl ha gått på en bra sudd att producera.
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Re: Star Destroyers

Fast hur nära ovan- och undersidan kan de skjuta? Skulle jag designat den skulle jag satt batterierna på de stora ytorna, det skulle ge mycket små döda vinklar.
Därför monterar du sekundärbeväpningen på de ytorna och de tunga batterierna på kanterna!

/Henrik
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Så tillvida man inte lyckats med kallfusion så klart. För då är det bara att bygga snygga skepp i stället.
Hjälper inte. Det är konverteringen värmeenergi>elenergi som ger överskottsvärme. Såvida man inte kommer på någonting som bryter mot termodynamikens lagar så kommer du inte undan det.

Undantagen är solpaneler och plutoniumbatterier som ger negligerbar spillvärme. Tyvärr så ger de också mycket lite energi i förhållande till sin vikt...

/Henrik
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Ett annat sätt att undvika överhettning är att ta radioaktivt matrial, även vid fusion får du sådant, dock inte i samma skala och vanligtvis är det skyddsdräkter etc, och överföra värmen till det för lite extra energi, sätta det i en raketmotor(till vakum öppet ytrymme) och ha lite extra skjuts, nackdel är ju att man inte kan stanna totalt, men det blir sällan ett problem i rymden.
Det fungerar bra under en mycket kort tid. Problemet är att den mängd material du måste göra dig av med för att kyla ner skeppet vida överstiger den mängd material du kan ta med dig, om du vill åka en längre sträcka med märkbar acceleration.

Däremot så är det en trolig lösning för stridsskepp i strid.

/Henrik
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Snack, utsidan är hårt modestyrd, resten är sekundärt. Väghållning och innerutrymmen har dessutom ganska lite med utsidan att göra (såvida den inte är bra mycket extremare än dussinbilen idag).

Titta på insidan istället. Hur lika är de där?
Två stolar fram, en ratt på ena sidan, en soffa bak, bagageutrymme bakom den...

Håller i princip med dig där, med en stor brasklapp. Den teknologi vi använder idag är inte praktisk för rymdresor på det sätt som de förekommer i de flesta rollspel. Vi kan alltså anta att det skett ett teknikskifte och då är allt annat gissningar. Vi vet inte vilka förutsättningar som kommer att gälla, alltså faller vi tillbaka på att mickla med förutsättningarna så att det blir en cool design.
Jag började med att förutsätta att det "inte finns antigrav eller liknande". Om du blandar in sådant så kan det se ut hur som helst (flyga till Jupiter i en romersk trirem, någon? :gremgrin:)

/Henrik
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Star Destroyers

Därför monterar du sekundärbeväpningen på de ytorna och de tunga batterierna på kanterna!
Nah, tacka vet jag Lexx! En stor jäkla insektoid fallossymbol med en enda dunderkanon och intelligens som en slarvigt lobotomerad chinchilla! Kan det bli bättre!
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Med risk för att framstå som fullständigt obildad men är det inte exakt så som kärnkraft fungerar, dvs man gör om värmeenergi till elenergi?
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
(flyga till Jupiter i en romersk trirem, någon? )
Sure thing! Spelljammer, AD&D 2nd ed! Segla från sfär till sfär genom flogistonen i en Gnomish Sidewheeler, den gnomiska teknologins största landvinning. Tänd bara inga tändstickor på vägen! :gremgrin:


/Rax, reser hellre med flärd än fusion :gremwink:
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Med risk för att framstå som fullständigt obildad men är det inte exakt så som kärnkraft fungerar, dvs man gör om värmeenergi till elenergi?
De flesta av våra elenergikällor fungerar enligt principen "Värm upp vatten, och låt ångan driva en turbin som genererar elektricitet." Det innebär dock inte i långa loppet att man blir av med värmen, förr eller senare omvandlas energin tillbaka till värme (resistans i ledningar, friktion om man driver motorer med den, o s v). Värme är i allmänhet den "lägsta" formen av energi - det är attans lätt att få olika former av energi att omvandlas till värme, men det är rätt svårt att omvandla värme till något vettigt i sin tur.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Japp. Dessutom har man en hiskelig massa spillvärme. Tro mig, jag har badat en hel del vid en badplats en bit från Barsebäck som var trevlig för att det alltid var mycket varmare i vattnet där på grund av kyllvattnet. Detta alltså trots att Öresund (i princip allt vatten från vattendrag som rinner ut i östersjön rinner ju genom där) är väldigt strömt och för bort varmvattnet ganska fort.

Att bränna bort så mycket värme i ett rymdskepp som befinner sig i världens största termos är en utmaning.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Star Destroyers

En stor jäkla insektoid fallossymbol med en enda dunderkanon

Nu kom den - dunderkanonen, alltså.
Det är två ganska olika designfilosofier att förse stridsskepp med myriader batterier av mindre guns (som Star Destroyers och de flesta skepp i SF-filmer), eller att dunka dit bautakanonen Allan (Dödsstjärnan och the Doomsday Device i ett gammalt Star Trek-avsnitt är de enda filmiska exempel jag kommer på på rak arm).

Ändå är jätteguns relativt vanliga i SF-spel, åtminstone äldre sådana. Man hittade dem i både Space Opera och Space Master (om än oftast som bautaversioner av de vanliga vapentyperna). Travellers stridskryssare är ofta 'spinal mounts', byggda runt omkring en enorm partikelkanon av någon typ som bara finns i kolossalformat; mindre laser- och torpedbatterier används då bara som försvar mot små fighters.

Misstänker att det är just dogfight-faktorn som gör såna vapen mindre vanliga i filmer; i spel strider skeppen ofta på stora avstånd, så man behöver inte vrida dem så mycket för att sikta in sig på fiendekryssare.

--
Åke
 
Top