Nekromanti Rymdskepps noja

G

Guest

Guest
Knappast vackra saker...
Jag hoppas du driver med mig, den e ju snyggast efter Hammerheads från slaget om tellus som inte heller är kilformade... och de är gjorda för strid och då är den roterande trumman ett gissel, därför har de ingen.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Jag tror det är lite snett att jämföra med befintliga rymdskepp i detta avseende, vi är så tidigt i utvecklingen där att vi är glada att det funkar, ungefär som när folk satt och tittade på en fjuttig svartvit TV och var nöjda med att något rörde sig på skärmen.

Jämför i stället med bilar eller flygplan, där vi knäckt de grundläggande problemen och kommit in i en annan utvecklingsfas. Jag lovar, när det gäller bilar och flygplan (tom stridsflygplan) så lägger man ner mycket arbete på utseendet. De ska se häftiga ut. Det finns i princip inget vitkigt tekniskt som skiljer en modern bil från en tjugo år gammal bil, allt som skiljer är fluff på ytan.

Mot denna bakgrund så tror jag att när rymdfärder blir så vanliga som i de flesta SF-settings så kommer rymdskeppen att göras med ett häftigt utseende.
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Mot denna bakgrund så tror jag att när rymdfärder blir så vanliga som i de flesta SF-settings så kommer rymdskeppen att göras med ett häftigt utseende.
Knappast. Kolla på bilar i dag - hur stor skillnad är det på utseendet? Den är minimal eftersom alla bilar har samma krav på sig, nämligen strömlinjeform, innerutrymmen och väghållning.

Rymdskepp (om vi antar att man inte har antigrav eller liknande) lär byggas efter ett av fyra mönster:

-Fackverkskonstruktion. Fördelar: enkelt, billigt, lätt att modifiera. Nackdelar: svårt att klara hög acceleration, sårbart, kan inte operera i atmosfär.

-Icke strömlinjeformad civil konstruktion: I grund det samma som ovan, men byggda i ett stycke för att maximera innerutrymmena. Ett exempel är ett torusformat skepp för att ha artificiell gravitation.

-Kilformat: militärt, optimerad för att visa så liten yta som möjligt för fienden. Bortsett från kylfenorna kommer alla utstickande delar (antenner) att vara indragbara. Ett cylinderformat skrov (rundade ytor över huvud taget) vill man undvika eftersom det alltid ger en plan yta mot fienden - och det är däligt!

-Strömlinjeformat: flygplan med raketmotorer, helt enkelt.

Antenner och, framför allt, kylfenor får man inte glömma bort heller. Ska det vara realistiskt så behöver stora fusion/fission-drivna skepp fylfenor på flera kvadratkilometer!

/Henrik
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Knappast. Kolla på bilar i dag - hur stor skillnad är det på utseendet? Den är minimal eftersom alla bilar har samma krav på sig, nämligen strömlinjeform, innerutrymmen och väghållning.
Snack, utsidan är hårt modestyrd, resten är sekundärt. Väghållning och innerutrymmen har dessutom ganska lite med utsidan att göra (såvida den inte är bra mycket extremare än dussinbilen idag).

Titta på insidan istället. Hur lika är de där?

Titta på flygplan, där finns det en betydligt större variation, även bland modeller avsedda för samma ändamål (undantaget passagerarflyget, där ser allt likadant ut).

Rymdskepp (om vi antar att man inte har antigrav eller liknande) lär byggas efter ett av fyra mönster:
Håller i princip med dig där, med en stor brasklapp. Den teknologi vi använder idag är inte praktisk för rymdresor på det sätt som de förekommer i de flesta rollspel. Vi kan alltså anta att det skett ett teknikskifte och då är allt annat gissningar. Vi vet inte vilka förutsättningar som kommer att gälla, alltså faller vi tillbaka på att mickla med förutsättningarna så att det blir en cool design.
 
G

Guest

Guest
Ett annat sätt att undvika överhettning är att ta radioaktivt matrial, även vid fusion får du sådant, dock inte i samma skala och vanligtvis är det skyddsdräkter etc, och överföra värmen till det för lite extra energi, sätta det i en raketmotor(till vakum öppet ytrymme) och ha lite extra skjuts, nackdel är ju att man inte kan stanna totalt, men det blir sällan ett problem i rymden.
För t.ex colonisations skepp, kommer det antagligen vara liknande din fackverkskonstuktion, med flera utspridda motorer för att minska krafterna mot skrov, den kommer antagligen ha flera roterande sektioner och det kommer framförallt kunna monteras ner till landnings farkoster. Därmed kommer man få med all utrustning och även ha skeppet som startmatrial.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Snack, utsidan är hårt modestyrd, resten är sekundärt.

Det lär iofs bero på kundkretsen; om rymdskepp kan köpas av privatpersoner på en öppen marknad måste de vara kommersiellt tilltalande, om de är för dyra för att användas av andra än regeringar och megaföretag finns inte samma behov.

Vi kan alltså anta att det skett ett teknikskifte och då är allt annat gissningar.

Precis; gissad teknologi kan beskrivas utifrån vilka förutsättningar som helst.
Det blir ännu tydligare när man lämnar Einstein bakom sig. Om hyperrymdsinträden kräver en manick stor som en växellåda kommer den inte att påverka skeppens design nämnvärt - om de kräver en ringformad partikelaccelerator med fyra kilometers diameter får man separata Jumpships, med ett väldigt distinkt utseende.
Ett extremfall är väl skeppen i GURPS Humanx som beskrivs som "rörmokar-sugproppar med en ballong längst ut på skaftet"; apfult (speciellt som de flyger med sugproppen framåt), men funktionellt utifrån spelvärldens givna överljusteknologi.

--
Åke
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Rymdskepps noja (ANT)

"Eagles" från Månbas Alfa - en fackverksram med lite diverse pryttels inknödda där det är praktiskt. Knappast vackra saker...

Me protest, Eagle Transporters gjorde mig till skeppsfetischist i min gröna ungdom.

--
Åke
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Det lär iofs bero på kundkretsen; om rymdskepp kan köpas av privatpersoner på en öppen marknad måste de vara kommersiellt tilltalande, om de är för dyra för att användas av andra än regeringar och megaföretag finns inte samma behov.
Vet du hur mycket utseendeavvägningar som görs på ett stridsflygplan eller en helikopter för att sälja in den hos politikerna?

Den typen av avvägning var det tyngst vägande skälet till att JAS har canardvinge. Man visste att politikerna slukat det med Viggen, så man körde på ett säkert kort och behöll det vinnande konceptet hellre än att följa den trend som merparten av världen just då följde.

Detta är också en av anledningarna till att de Sovjetiska helikoptrarna i vissa fall är så fruktansvärt fula. Man hade inte samma system. Man satte upp en kravspec, lämnade den till någon som bedömdes lämplig och man fick en maskin som svarade mot kravspecen, inte en maskin som var gjord för att se säljande ut.

Precis; gissad teknologi kan beskrivas utifrån vilka förutsättningar som helst.
Det blir ännu tydligare när man lämnar Einstein bakom sig. Om hyperrymdsinträden kräver en manick stor som en växellåda kommer den inte att påverka skeppens design nämnvärt - om de kräver en ringformad partikelaccelerator med fyra kilometers diameter får man separata Jumpships, med ett väldigt distinkt utseende.
Ett extremfall är väl skeppen i GURPS Humanx som beskrivs som "rörmokar-sugproppar med en ballong längst ut på skaftet"; apfult (speciellt som de flyger med sugproppen framåt), men funktionellt utifrån spelvärldens givna överljusteknologi.
Jupp, det är det som är så underbart med rollspel, man kan glatt skita i allt sånt som vetenskapen måste dras med. Det räcker att man har en tillräckligt trovärdig bullshitförklaring.

Tack så jävla mycket för att du sabbade Humanx-skeppen för mig (ännu mer)! Jag har alltid tyckt de var fula, men inte insett att de flyger med sugproppen framåt. Nu är de ju ännu värre!
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Jag har alltid tyckt de var fula, men inte insett att de flyger med sugproppen framåt. Nu är de ju ännu värre!

Jupp, de tar sig fram genom att generera ett gravitationsfält framför sig (med sugproppen) som skeppet faller mot.
Måste göra det rätt knepigt när två skepp ska docka... och jag har alltid undrat varför planeter och dylikt i trakten inte reagerar på att det plötsligt susar förbi nåt som avger ett gäng G, men det förtäljer inte historien.

--
Åke
 

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
Re: Coolaste rymdskeppet (bild ~100K)

Det var klart coolt. Men om ni vill se riktigt coola skepp så ska ni lajja Homeworld 2. Det är riktigt coola skepp!!

Mvh
NecTech
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Antenner och, framför allt, kylfenor får man inte glömma bort heller. Ska det vara realistiskt så behöver stora fusion/fission-drivna skepp fylfenor på flera kvadratkilometer!
Så tillvida man inte lyckats med kallfusion så klart. För då är det bara att bygga snygga skepp i stället.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
Re: Coolaste rymdskeppet (bild ~100K)

Okay, mitt kära Norton Internet Security tyckte att den där sajten var dum och försökte komma åt min dator.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,208
Location
Stockholm
Re: Star Destroyers

Detta är också en av anledningarna till att de Sovjetiska helikoptrarna i vissa fall är så fruktansvärt fula. Man hade inte samma system. Man satte upp en kravspec, lämnade den till någon som bedömdes lämplig och man fick en maskin som svarade mot kravspecen, inte en maskin som var gjord för att se säljande ut
Men det där gäller nästan alla länder, även USA, och de lyckas ändå oftast få helikoptrarna att se snyggare ut! (undantaget "Jolly Green Giant", skylifter och CH-36 och, hmm det blir ganska många...)
I Länder som har råd (läs:USA) så har man annars ofta en tävling mellan olika företag, båda får utveckla och bygga en prototyp, den som verkar bäst får kontraktet.

Enligt någon manual till Star Wars nämns att skälet till Star Destroyers form är att den möjligör att all skepets beväpning kan bära rakt förut, så ett fiendeskepp som kommer rakt förifrån får känna av eldkraften av alla SD laserbatterier.
När skepp börjar bli stora kan området ett vapensystem bär börja bli viktigt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Re: Star Destroyers

Men det där gäller nästan alla länder, även USA, och de lyckas ändå oftast få helikoptrarna att se snyggare ut! (undantaget "Jolly Green Giant", skylifter och CH-36 och, hmm det blir ganska många...)
I Länder som har råd (läs:USA) så har man annars ofta en tävling mellan olika företag, båda får utveckla och bygga en prototyp, den som verkar bäst får kontraktet.
Problemet är att oftast utvärderas anbuden på politisk nivå, utan teknisk kompentens, vilket är anledningen till att stolpskott som Bradleyn eller stealthfightern slank genom skyddsnätet av sunt förnuft. Det är politikerna som håller i pengarna, det är dem man måste sälja idén till.

Dessutom är Skyliften snygg! Den har en rå brutal charm som dess mer strömlinjeformade sovjetiska överman saknar (fast när man sett dem backa in stora jäkla lastbilar i den så är den rätt så ball ändå...).

Enligt någon manual till Star Wars nämns att skälet till Star Destroyers form är att den möjligör att all skepets beväpning kan bära rakt förut, så ett fiendeskepp som kommer rakt förifrån får känna av eldkraften av alla SD laserbatterier.
När skepp börjar bli stora kan området ett vapensystem bär börja bli viktigt.
Tja, makes sense. Det borde dock innebära att kanonerna borde vara attans stora om det krävs att en stor del av ytan är kanoner...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Måste hålla med Rosen Månbas alphas skepp bär sina år med heder.
Japp, över huvud taget så är det en serie som på många sett åldrats med heder (om man bara skalar bort lite hippie-ideer och 70-tals-möbler).
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Re: Star Destroyers

Tja, makes sense. Det borde dock innebära att kanonerna borde vara attans stora om det krävs att en stor del av ytan är kanoner...

Tja, jag har alltid tolkat det som att batterierna sitter längs kanterna, vilket ger dem dem möjlighet att skjuta längs sidorna på fartyget, så att de kan täcka så många vinklar som möjligt.

/S
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Andra skepp, som inte finns i verkligheten, har sin design av ett enda skäl, det ska se tuffa ut. Jag har svårt att tänka mig att någon rymdskeppsdesigner skulle tumma på tuffhetsfaktorn för att skeppet teoretiskt sett skulle bli mer funktionsdugligt.
B5s starfuries är designade utifrån funktionen. JMS och lite annat folk satte sig ner och tänkte på vad som skulle vara bra i ett jaktplan för rymdbruk (ingen gravitation, ingen atmosfär). De kom fram till att man får en attans manöverförmåga om man har fyra thrusters riktade åt varje håll, placerade ungefär som hörnen på en tärning (tre thrusters per hörn, riktade som kanternas förlängning). Det är även bra om thrustersarna är på lite avstånd från själva huvudkroppen, så man satte dem på "vingar" (citattecken eftersom vingarna inte fyller samma funktion som vingarna på ett flygplan - eftersom det inte finns någon luft i rymden är aerodynamik irrelevant). När de hade kommit så långt så tittade de på sina skisser och sa, "Shit, det här ser ju ut som en X-vinge! Hmm, vad kan vi fixa för att få det att se så lite som möjligt ut som en X-vinge utan att tumma på förutsättningarna?"

Rymdstriderna med starfuries i är också tokigt snygga, och visar på möjligheterna med riktig fysik. Till exempel så kan en starfury som är förföljt av ett annat skepp helt enkelt vända på sig (och behålla hastigheten och riktning) och skjuta tillbaka. Mums.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Re: Star Destroyers

Tja, jag har alltid tolkat det som att batterierna sitter längs kanterna, vilket ger dem dem möjlighet att skjuta längs sidorna på fartyget, så att de kan täcka så många vinklar som möjligt.
Men lämnar de stora ovan- och undersidorna telativt oskyddade.

Jag förstörde Executor i X-Wing Alliance genom att jag hittade ett ställe mellan några motorer där jag inte låg i blåset från motorerna och där kanonerna inte kunde nå mig. När imperiejakten attackerade så kom de in i blåset från motorerna och poppade som popcorn. Sedan tillbringade jag bara en halvtimme eller två med att peppra den...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Provkör en Starfury

"Rymdstriderna med starfuries i är också tokigt snygga, och visar på möjligheterna med riktig fysik. Till exempel så kan en starfury som är förföljt av ett annat skepp helt enkelt vända på sig (och behålla hastigheten och riktning) och skjuta tillbaka. Mums."

Vill du prova, så finns det en freeware-simulator där man får flyga 'Fury:

http://ifh.firstones.com/
 
Top