Nekromanti Rymdskepps noja

Svarte_Riddaren

Veteran
Joined
25 Mar 2004
Messages
10
Location
Uddevalla
Jag undrar varför alla rymdskepp måste antigen visa sina vitala delar bara för att se "spaceiga" ut eller om dom är bepansrade måste vara kilformade som starwars stardestroyers eller liknande....
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag undrar varför alla rymdskepp måste antigen visa sina vitala delar bara för att se "spaceiga" ut eller om dom är bepansrade måste vara kilformade som starwars stardestroyers eller liknande...."

Måste de?

 

Svarte_Riddaren

Veteran
Joined
25 Mar 2004
Messages
10
Location
Uddevalla
vad jag menade med kilformade är att rymdskeppen är spetiga på ett eller annat sätt som din lilla rymdmoppe som du visade.
(sätter på sig solglasögonen i det mörka rummet och konstaterar att det blir för mörkt)
Den är också spetsig eller är det någonting fel på mina ögon (som jag inte tidigare visste om alltså)

:gremcool:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"vad jag menade med kilformade är att rymdskeppen är spetiga på ett eller annat sätt som din lilla rymdmoppe som du visade."

Snart kommer du väl och säger att Messerschmitt-262A1 Schwalbe är en Star Destroyer-klon... :gremgrin:

Spetsiga saker har fart. Så enkelt är det. Spetsiga skepp ser snabbare ut. Det är något mentalt motsvarande orkerna i WH40K: "red thingz go fastah!"

Och rymdmoppen var mest ett svar på att vitala grejer är utanpå.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Coolaste rymdskeppet (bild ~100K)

Tja, jag vet inte. Så här ser mitt favvis-skepp ut i alla fall:
 

fusk

Warrior
Joined
5 May 2003
Messages
233
Location
Alingsås
Dom måste inte visa de vitala delarna, men varför skulle de inte göra det? Inte så många som ser hur ett rymdskepp ser ut så det spelar mindre roll om det ser ut som ett hopkok utav rör och plåt.. :gremsmile: Så det är antagligen av praktiska skäl, man behöver inget hölje för bra aerodynamik(även om man kan tro det med tanke på att många skepp är kilformade/spetsiga)...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Re: Coolaste rymdskeppet (bild ~100K)

Hubba, jättegos, var hör den där sötnosen hemma? *jättenyfiken*
Firefly, en mycket trevlig serie som tyvärr blev nedlagd efter en halv säsong och tre osända avsnitt (som lyckligtvis finns på internet).
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Tjaa, för min del så tycker jag att de är ganska coola när de är utsmyckade på det sättet. Känns som de har en mer pondus då. de skepp som suer lika kala ut som flygande tefat är inte lika spänannde att se på...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Yepp, stor coolhetsvarning !!

Oj !
Det där kallar jag coolt rymdskepp !! ett sådant vill jag ha !
Nästan iklass med superstjärnjagarana som finns i SW... :gremgrin:
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Älska Suffren!

Den klassen är ju bara så underbar! Ren och fin i linjerna, all utrustning som man kan behöva.

/Henrik
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Firefly (liten spoiler)

Skeppet i fråga är ett transportskepp av klassen Firefly, från TV-serien med samma namn.

TV-serien i fråga är en av de bästa jag någonsin sett, en sorts kombination av sci-fi och western gjord av Joss Whedon (som även ligger bakom Buffy och Angel). Den handlar om ett gäng småkriminella misfits som åker runt i utmarkerna och tar på sig diverse ströjobb samtidigt som de försöker hålla sig undan från lagen - dels på grund av deras allmänna småkriminalitet, dels beroende på kaptenens avsmak för den styrande Alliansen (han slogs på motsatta sidan i inbördeskriget för sex år sedan - skeppet är namngivet efter det avgörande slaget, ungefär som att kalla det för Gettysburg), och dels beroende på att de har en doktor och hans syster ombord. Systern i fråga utsattes för diverse medicinska experiment av Alliansen innan brodern fick ut henne, så hon är lite småknäpp.

En sak jag gillar med serien är att de beter sig rätt mycket som rollpersoner skulle göra. Ett exempel: I det första sända avsnittet så har omständigheter gjort att besättningen inte kunnat slutföra sitt jobb, vilket leder till lite bråk med gangsterbossens män. Besättningen lyckas banka ner dessa, och binder dem. Kaptenen förklarar sedan för bossens primära hejduk (en stor biffig kille med en elak tatuering på ansiktet) att uppdraget misslyckades, och här, ta pengarna vi fick i förskott. På sant hejdukmanér så börjar då biffen babbla en massa om "behåll pengarna, köp dig en begravning, jag kommer att jaga dig över hela universum, bla bla bla." Kaptenens reaktion på detta är att sparka in hejduken i rymdskeppets motor och ta fram nästa hejduk, som är MYCKET mer samarbetsvillig.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Jag undrar varför alla rymdskepp måste antigen visa sina vitala delar bara för att se "spaceiga" ut eller om dom är bepansrade måste vara kilformade som starwars stardestroyers eller liknande....

Den givna motfrågan är förstås, varför inte? Om ett skepp inte är byggt för att vara med i strid finns det väldigt liten anledning att täcka över saker och ting, det är ändå bara omgivet av vacuum. Skepp som är gjorda för att tåla den strukturella belastningen av acceleration (och inte har "G-dämpande kraftfält" eller tocke) kan behöva vara stadigt byggda, men de kommer fortfarande inte att stöta på någon fartvind.

Bepansrade skepp tjänar på att inte visa upp platta ytor för en motståndare - ett skott som träffar ett skrov i sned vinkel har mindre chans att tränga igenom det än ett som smackar rakt på - så om man förväntar sig att huvudsakligen ha den lede fi rakt framför sig verkar kilformen ganska logisk, det ger också fienden mindre yta att träffa.

--
Åke
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,918
Location
The Culture
Rymdskepp

Ett riktigt rymdskepp ska vara enormt stort, hyperintelligent, oövervinnerligt och heta något i stil med "I'm getting the fuck out of here" eller "Santa's little helper". :gremwink:

Men du har rätt i att de inte ska behöva vara så aerodynamiska som de flesta rymdskepp tenderar att vara. Om det inte finns en bra förklaring till att de ska vara det naturligtvis.

/tobias
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Dessutom så kan det ju vara praktiskt om sådana rymdskepp som ska kunna landa på planeter får vara strömlinjeformade...

/S

-----
(Jag vet att det är en torr och humorlös kommentar i ett annars så sprudlande spirituellt sällskap, men förlåt mig - sån är jag!)
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Det enda rymdskepp som mig veterligen finns i verkligheten är NASA´s rymdfärja. Den är strömlinjformad för att den flyger i atmosfären.

Andra skepp, som inte finns i verkligheten, har sin design av ett enda skäl, det ska se tuffa ut. Jag har svårt att tänka mig att någon rymdskeppsdesigner skulle tumma på tuffhetsfaktorn för att skeppet teoretiskt sett skulle bli mer funktionsdugligt. Rymdskepp är skapade för att se tuffa/coola/snygga/farliga/ ut. Det tycker jag är bra. Rymdskepp ska se balla ut, inte fungera i verkligheten.
 

Härolden

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
237
Location
Göteborg
Ett 'funktionellt' rymdskepp skulle nog se mer ut som det i 2001, eller "Eagles" från Månbas Alfa - en fackverksram med lite diverse pryttels inknödda där det är praktiskt. Knappast vackra saker...
 
Top