Nekromanti Rymdkolonier och nationalekonomi

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Hmm...intressant, men inte helt spot on, imo. Dels framgår det att artikeln är väldigt gammal:

The first objective would be to persuade a sponsoring space-faring power or powers with the economic wherewithal, presumably the United States, European Union, or Japan, to absorb as much of the initial costs of the project, including exploration, technology development, planning, and infrastructure construction, as politically possible.
Kina, anyone? Kina.

Vilket berör min sekundära punkt; jag tror att demokratier av dagens typ har alldeles för kortsiktiga politisk-ekonomiska klimat för att kunna finansiera megaprojekt i rymden, och att artikeln gör ett misstag i att bortse från detta. Jag tror att den mest sannolika kandidaten för att finansiera ett sånt här projekt är en rik, teknologiskt avancerad diktatur/låtsasdemokrati med ett växande intresse av maktprojicering och soft power, men begränsat geopolitiskt manöverutrymme att realisera dessa ambitioner inom, varvid rymden blir ett naturligt nästa steg. (Kina stämmer in på allt detta). I demokratiska stater av den typ vi har i världen idag blir politiken ofta väldigt kortsiktig dels pga sin allians med kapitalismen, som till sin natur är fokuserad på omedelbar vinst, och dels pga att politiska aktörers verkliga syfte, dvs att göra nytta, alltid blir underordnat deras ambition att vinna nästa val, vilket gör att politiken som förs blir extremt känslig för skiften i opinion och ekonomi. I Kina däremot (eller tex Iran i en hypotetisk framtida utveckling) har vi en stabil (totalitär eller semi-totalitär) regim med bättre kontroll över institutioner och företag, och en lång historia av att hyfsat framgångsrikt planera och genomföra extremt storskaliga och långsiktiga projekt. Jag tror därför att om vi har någon som helst chans att göra stora framsteg i rymden de närmaste 3-4 decennierna så kommer de framstegen vara helt eller delvis bekostade av Kina.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Kina --javisst. Och sedan kommer USA med i loppet, som 1957. :gremcool:

Rymdkapplöpningen varade i 12 år. Panamakanalen byggdes på ca 10 år. Skulle detta vara gränsen för en demokratis "uthållighet"?
 

sodapop

Veteran
Joined
29 Oct 2011
Messages
65
Location
Göteborg
Mekanurg said:
Kina --javisst. Och sedan kommer USA med i loppet, som 1957. :gremcool:

Rymdkapplöpningen varade i 12 år. Panamakanalen byggdes på ca 10 år. Skulle detta vara gränsen för en demokratis "uthållighet"?
Vi har ju byggt en tunnel under Hallandsåsen i över 20 år, så helt uppenbart inte. :)
 
Top