Nekromanti Rymdfajtsregler i Sci-Fi!?

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
224
Har under en tid filat på planer att tvinga mina stackars spelare att lira en rymdwesternkampanj i stil med gamla skönt fåniga serier som The Adventures of the Galaxy Rangers, eller Saber Rider and the Star Sheriffs (fast med blackjack and hookers, som Bender skulle ha uttryckt det). Genomförde en smärre odyssé bland olika rymdrollspel för att hitta ett lämpligt system och gärna en setting på samma gång, tills jag kom ihåg att gamla SciFi! stått ospelat i bokhyllan ett par år nu.
Frågan är om någon roat sig med att husregla in något trevligt system för strider i rymden? Star Warsiga-dogfights? Star Trekiga-rymdfartygsbataljer? Något? Har ju redan bestämt mig för att husregla i stridssystemet på något vis eftersom jag inte är helt bekväm med hur avståndsstrider ter sig i originalreglerna, så jag är inte främmande för att knåpa ihop något själv, men det är ju alltid skönt att slippa uppfinna hjulet.

(Sidenote: Det är alltid lika roligt att ställa en fråga angående ett spel med ett utropstecken inbakat i titeln.)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Jag har inte husreglat, men det hade varit intressant att testa. Bra rymdstridsregler verkar vara något av en bristvara.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,128
Om slla spelarna kör varsin fighter kanske man kunde glutta på The Fews regler
Annars brukar det vara ganska trist att kriga i rymden, när det är combat by comittee
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
224
Håller på att knåpa ihop ett dokument om strid i rymden nu. Utgick från konceptet med att alla inblandade kör en varsin liten fighter, eftersom jag sett för mycket Starzinger i mina dagar, vilket gjorde det hela tämligen enkelt. Alla skepp är uppbyggda med egenskaper liknande en vanlig rollperson, sedan fungerar det att använda de vanliga stridsreglerna med uppdelning av stridstärningar (förlåt, rymdstridstärningar menar jag så klart, because spaaaaaceeeee). Lät en av egenskaperna, Energi, motsvara Fantasy!-rollpersonernas Mana, som kan brännas för att boosta tärningsslag. Kommer det ner på noll riskerar skeppet att driva runt tills reaktorn/gravdriften/fluxkapacitorn/you-name-it svalnat och kan kicka igång igen. Be till Gud att livsuppehållande system fortfarande fungerar.

Håller på att snickra ihop något som tillåter flera personer sköta större skepp, men tanken är väl att låta det fungera enligt samma system, bara att de kan åstadkomma flera saker i samma runda - attackera flera gånger, fucka med motståndarskepps sensorer och sådant trevligt. Men det börjar redan bli för rörigt, så jag får nog kill my darlings snart.
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
224
Jag tog mig friheten att slänga ihop ett preliminärt utkast med några tankar kring hur man skulle kunna hantera rymdstrider. Orealistiskt så det skriker om det. Garanterat obalanserat. Tämligen rörigt skrivet. Inte ens minimalt speltestat. Förhoppningsvis tokdödligt. Vid tillfälle får jag sätta mig, rulla tärningar och leka med mig själv för att se om det över huvud taget fungerar. Synpunkter och idéer välkomnas.
 

Attachments

Top