Nekromanti Rymdfärder och Delta-V

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Håller på med en robotech kampanj och har lyckats få tag i värden för Delta-V till olika plan... vet att det anger hastighet eller acceleration i rymden och mäts i kps (kilometer i sekunden)men en lite mer uttömmande förklaring hade hjälpt efter som själva rollspelet bara anger hastigheten i atmosfären...

Om du trampar i klaveret ha åtmistone vett att stå still
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Re: Rymdfärder och Delta-V [OT]

har inte palladiumbooks lagt ner robotech och macross 2 ?

/Dr_Morbid
Troll är snyggare än människor
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Håller på med en robotech kampanj och har lyckats få tag i värden för Delta-V till olika plan... vet att det anger hastighet eller acceleration i rymden och mäts i kps (kilometer i sekunden)men en lite mer uttömmande förklaring hade hjälpt efter som själva rollspelet bara anger hastigheten i atmosfären..."

Delta-v är ett värde på hur mycket ens hastighet (v) kan förändras (delta). Ett skepp med 380 kilometer per sekund i delta-v kan alltså göra en total hastighetsförändring på 380 km/s. Och då räknar vi alla manövrer som görs med motorer - att ge sig en knuff på 5 km/s framåt käkar 5 km/s delta-v. Att bromsa från 5 km/s till 0 käkar 5 km/s delta-v till, det vill säga totalt 10 km/s (och då har du bara gasat och sedan bromsat).

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Rymdfärder och Delta-V [OT]

Jo, nyligen, lyckades få tag i ca hälften av böckerna på utförsäljning.

Om du trampar i klaveret ha åtmistone vett att stå still
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
ok....det finns ingen toppfart i rymden väl? så om en Super Veritch med delta-v 11.4 trycker gasen i botten i en minut så når den en fart på 684 kps, dvs 2462400km/h (eller riktigt jefla fort) och inte sen slår av dem fortsätter den att "glida" med samma fart till den bromsar eller träffar något?

Om du trampar i klaveret ha åtmistone vett att stå still
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"ok....det finns ingen toppfart i rymden väl? så om en Super Veritch med delta-v 11.4 trycker gasen i botten i en minut så når den en fart på 684 kps, dvs 2462400km/h (eller riktigt jefla fort) och inte sen slår av dem fortsätter den att "glida" med samma fart till den bromsar eller träffar något?"

Toppfarten är så mycket delta-v du har. Har du en delta-v på 11,4 km/s så kan du öka din hastighet med 11,4 km/s. Sen är soppan slut och du börjar driva. Ska du stanna behöver du först gasa 5,7 km/s, sedan bromsa med 5,7 km/s och sedan har du ingen delta-v kvar.

Delta-v är så att säga hur mycket du kan förändra din hastighet totalt sett. När du gasat så många km/s så har du ingen soppa kvar. Mina spelare har just insett problematiken med detta koncept i SF-kampanjen som vi kör just nu.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Jo jag fick ta del av avsnittet om delta-v i ditt informationsblad till just den genom SKIN... Så delta-v ger absolut ingen vink om hur fort ett skepp når den hastigheten?

Om du trampar i klaveret ha åtmistone vett att stå still
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Så delta-v ger absolut ingen vink om hur fort ett skepp når den hastigheten?"

Nepp. Det är acceleration, och det är en helt annan sak än delta-v.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
ok.. nu har jag listat ut värdet för acc. också eftersom jag hittade värden för "thrust" i kN och vikt... nåt annat jag bör tänka på? Något tips hur man tar hänsyn delta-v och allt sånt under rymdstrid med massor av manövrar?

Om du trampar i klaveret ha åtmistone vett att stå still
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"ok.. nu har jag listat ut värdet för acc. också eftersom jag hittade värden för "thrust" i kN och vikt... nåt annat jag bör tänka på?"

Egentligen inte, utom möjligen gravitationen från kroppar i närheten. Men nu börjar vi bli riktigt jobbiga. /images/icons/wink.gif

"Något tips hur man tar hänsyn delta-v och allt sånt under rymdstrid med massor av manövrar?"

Använd dragkraft och massa som riktlinje på hur mycket acceleration som skeppet kan åstadkomma. Accelerationen ger dig sedan hur mycket hastigheten ökar per sekund. Sedan är det egentligen bara att stryka delta-v. En hård sväng i 4 G i två sekunder motsvarar 2x4x9,82 m/s delta-v. Ta bort så mycket från bränsletanken. Hur mycket man gasar och hur länge påverkar svårigheten för manövrerna. Sen är det bara att köra.

Ajustdet, titta på Babylon 5 en sväng, speciellt de tidiga avsnitten, och betrakta speciellt hur starfuries manövrerar. Använd sedan händerna för att illustrera liknande manövrer.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
hmm... ska nog studera robotech närmare istället eftersom det är det vi spelar och acceptera and realismen får åka med i baksätet nånstans för det mesta...

Om du trampar i klaveret ha åtmistone vett att stå still
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
hmm... ska nog studera robotech närmare istället eftersom det är det vi spelar

Rymdskeppen i Robotech är väl protoculture-drivna? Då kör de ju på energi som hela tiden nybildas av ofantligt effektiva mikroorganismer - och har ny och fräsch delta-V så länge geggan lever. Inga soppatorsk-problem där.

--
Åke
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Jo, förvisso, men jag vet inte om det gäller "jet" motorerna också, eller bara elsystemet, röra på armar och ben och så...
Annars anger rollspelet at de har kraft för 12 år eller nåt...med tanke på att jag räknat ut superveritechens acceleration till drygt 122m/sek^2... blir det riktigt jäkla fort på 12 år...

så trist att de livs uppehållande systemen bara räcker i två veckor, nyehehehehe

Förresten, vad blir det för G-Krafter månne av en sån acceleration?

Om du trampar i klaveret ha åtmistone vett att stå still
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Annars anger rollspelet at de har kraft för 12 år eller nåt...med tanke på att jag räknat ut superveritechens acceleration till drygt 122m/sek^2... blir det riktigt jäkla fort på 12 år... [snippeti] Förresten, vad blir det för G-Krafter månne av en sån acceleration?"

1 G = 9,82m/s<sup>2</sup>

Det vill säga ca 12,4 G, vilket är snudd på att pressa juice ur granitblock, och i vilket fall som helst tillräckligt för att förvandla en människa till puré om han utsätts för det i mer än på sin höjd någon sekund.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Hmm... vilken otrevlig överraskning nästa gång en spelare sägar "Jag trycker plattan i mattan!"

Om du trampar i klaveret ha åtmistone vett att stå still
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Faktum är att Protocultur är enligt grabbarna på denna sida <A HREF="http://www.3dgamedev.com/robotech/robotech.html" target="_new">http://www.3dgamedev.com/robotech/robotech.html</A> en Katalysator för kall fusion. och sålänge som slagg inte samlas så kan protoculture massan forstätta initiera kallfusion och energin används för att driva fordonet.. ( allt för mycket slagg och protoculture massan dör eller blir "flower of life" och därmed börjar prosecen om från början )
Protomassa är fröna från "flower of life" och de behöver tydligen kall fusion för att själv samla den energi de behöver för att bli blommor.
blommarna själv används tydligen av "The Invid" och "Robot masters som ett mutagen och livsförlängande drog.

Själva kriget i Robootech kom av att SDF1 kraschade på jorden i bränsle föråden fanns de enda levande frön som kunde avge fertil avkomma resten av Robotmasters blommor var sterila och de enda fertila frön var stulna av en föräddare som sökte galaxtisk herravälde.
robotmasters lyckades borde SDF1 och den hoppade blint i den rasade en vild strid mellan "rebeller" och lojala trupper till slut dog alla när SDF1 kraschade på jorden.
Robotmasters och föräddarens trupper sökte genom galaxen febrillt efter SDF1 som då hela deras kultur och samhälle var baserat på protoculture och flower of life utan den stannade alla fordon och ingen av mästarna kunde få sitt livsförängt döden stor vid dörren.
SÅ när dom upptäckte SDF1 så trode alla robotmaster att jorden var föräddarens HK och anföll med dunder och brak det tog lång tid innan mistaget uppdagade,..


<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Gangir

Veteran
Joined
17 Jul 2001
Messages
15
OK för att komplicera det ytterligare måste man räkan med alla sjusteringar av skeppets vector också kostar Delta-v, inte nog med detta det går att öka sin hastighet utan att förbruka vidare mycket Delta-v via sk. Sling-Shoots-Manuver (Filmen Armageddon har bra exempel på detta) då kostar det bara vector sjusteringen Delta-v; och givetvis går det att bromsa genom att snudda i atmomsfären.

För att sen räkna med ytterligare krångel så får man ta med Gravitationen på de olika stjärnkropparna, som styr och ställer en hel del i stärnavigering, i sina beräkningar.

Inte nog med detta Delta-v kommer att ändra sig efter hand man gör sig av med sina icke-fasta vapen (läs missiler) då massan på skeppet minskar fortare än bränsleförbrukningen.

Inte för att man ska ge sig in på denna formen av rymdstrider utan att spelledare + 1 spelare kan linjär algebra. :)

För lite enklare regler om detta läs Travellers reglerna (finns fin samlings bok "SVART" med reglerna).

*TWACK*

----------------------------------------------
ducka!
 
Top