Nekromanti Rymddräkter

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Har en besserwisser i våran spelgrupp som prompt ska gnälla på varenda liten felande detalj han hittar hos spelledaren. Det var debatten med honom som väckte frågan jag har:

Hur "skör" är egentligen en rymddräkt?
Min lilla besserwisser envisades med att det var en jävla decimeter hårt packat "tyg" (eller vad de nu är gjorda av) som nästan omöjliggjorde att man kom igen dessa.
Jag hade nämligen råkat skjuta sönder en sak i rymden, det blev splitter, ett träffade rymddräkten, den började läcka, entré: gnällspiken.

Hur mycket SKY har en normal rymddräkt? Och hur tjock är den?
Är det rimligt att ett metallsplitter river upp en rymddräkt?

Näe, nu ska jag nog mörda någon... ha de'.

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>
Point

Click


KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Det finns två sorters rymddräkter, den som är avsedd för EVA (Extra-Vehicular Activities eller aktiviteter utanför farkosten, det vill säga den dräkt vi ser vid alla rymdpromenader), och räddningsdräkten (den signalröda som astronauterna bär när de kliver in i rymdfärjan före start). Räddningsdräkten är en glorifierad flygdräkt som klarar av att hålla trycket uppe om allt snyter sig, men är i övrigt i första hand en flyg- och överlevnadsdräkt. EVA-dräkten är långt mer komplicerad och kräver också mer träning för att hantera. Den är i praktiken ett litet rymdskepp i sig.

En EVA-dräkt av idag består av flera lager. Längst in finns en varm och gosig kroppstrumpa med en större kasse sensorer som håller koll på bäraren. Denna tar man normalt på separat innan man tar på resten.

Längst in i själva dräkten, men utanför kroppstrumpan, finns ett värmelager och utanpå det ett lager med reflekterande mylar som ser till att värme utifrån reflekteras bort och värme inifrån reflekteras in. Utanpå det kommer det lufttäta lagret. Det består av ca fem centimeter kevlarförstärkt impregnerat tyg, självtätande gummi och glasfiber.

Dräkten är trycksatt till ca en tredjedels atmosfär. Skulle man blåsa upp den mer så skulle astronauten se ut som en michelingubbe och inte ha en suck att kunna göra något. Tvärtemot vad många tror är dräkten inte helt tät. Den är dock tillräckligt tät för att man med ryggsäckens luftinnehåll ska kunna kompensera för luftförlusten i tolv timmar, och ryggsäcken kan kompensera för tryckbortfall i ett kvadratcentimeterstort hål i en halvtimme (vilket har räddat minst en rysk kosmonaut från en kall och smetig död på Mir i samband med dräktskador som uppstod vid reparationen av stationen 1997).

I teorin kan en modern EVA-rymddräkt skydda från mikrometeoriter motsvarande en .38 (även om jag definitivt inte skulle våga satsa på det) och den klarar av att kompensera för tryckfallet från hål från gevärsprojektiler eller grövre pistolkalibrar, även om den inte stoppar projektilen i sig. I praktiken är en dräktpunktering i sig livshotande, och tillsammans med en skottskada ska det mycket till för att överleva.

För övrigt är handskarna det mest känsliga. Trots att de är maffiga som hockeyhandskar (med resulterande förlust av känslighet och finmotorik) så är de fortfarande inte tillräckligt isolerade. Förfrysning av fingrar har inträffat vid rymdpromenader och astronauter brukar värma händerna på strålkastarna i rymdskyttelns lastutrymme.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Läste lite om att de arbetar med att förbättra EVA dräkternas självreparationförmåga..
den de har nu är mer eller mindre självtätande dräkt.. Små mikro hål tätas.. Stora hål tja då får man kompensera och kvickt laga eller gå in i skeppet eller vakumtorkas till döds..

Men det de försöker bygga nu är en dräkt typ som ska klara av att tillfälligt laga störe hål exakt HUR även hål i storlek av några få kvadrat centimeter..
Du kanske vet mer om det Krille än vad jag uppenbert gör *suck*..

Fänrik Matsson till mig: 409 Carlsson var inte dum då blir du officer...
 

Devastator

Veteran
Joined
21 Aug 2000
Messages
122
Location
Linköping, Sverige
Jag har hört talas om en kille som tappade sin handske under en rymdpromenad. Den frös inte till is på en sekund, eftersom det inte finns något som kan ta upp värmen från handen. Enda sättet på vilket den kan kylas av är genom strålning, och det går väldigt långsamt.
Det lät vettigt när jag hörde det, men enligt Krille ska det alltså gå att förfrysa sig även GENOM dräkten? Men vakuum har väl ingen värmekonduktivitet? Är det så att värmeförlust medelst strålning egentligen går väldigt fort, eller spelar det ingen roll att värmeenergin inte har någonstans att ta vägen?

En annan sak jag har hört är att en atmosfär är det tryck vi har i luften vid havsnivå, två atmosfärer motsvarar trycket i vatten på tio meters djup, och i vakuum(rymden) är det noll atmosfärers tryck. Alltså innebär det samma tryckförändring att simma upp från tio meters djup, som att kliva ut ur luftslussen. No biggie... Eller är det illa för att det går så mycket fortare?

Hur ligger det till egentligen? Vad dör man av om man blir spacad? Tryckförändring, förfrysning, eller rentav syrebrist?

Devastator

At my signal, unleash hell!
-General Maximus, Gladiator
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Rymdhistoria

"Jag har hört talas om en kille som tappade sin handske under en rymdpromenad."

Nästan, men inte riktigt. Det enda tillbud av den sorten som jag har hört talas om var under förberedande experiment inför Gemini, som man mest hörde talas om på grund av det spektakulära som hände under trippen då handsken lossnade. Jag kommer inte ihåg killens namn, men vid tillfället satte han värdsrekord i högsta fallskärmshopp någonsin.

Experimentet var till för att utvärdera Gemini-astronauternas rymddräkt, och det gjorde man genom att sätta en frivillig person i en liten kabin under en jättelik gasballong som steg upp till ca 60-80 km höjd. Under ett av dessa experiment lossnade handsken. Testpiloten i fråga fick en hel del frost- och tryckskador i handen, men han satte värdsrekord i högsta fallskärmshopp. Två månader senare stack Alan Shephard upp i första Gemini-kapseln till ca 160 km höjd, och strax efter det gick John Glenn upp i omloppsbana i tre varv.

Det är iofs möjligt att någon ryss har råkat ut för ett handsk-tillbud, men jag har inte hört eller läst om något sådant. Ryssarna hade ju en tendens att hemligstämpla allt, något som iofs amerikanerna också hade, så det kan ha hänt ett sådant tillbud som blivit hårt hemligstämplat.

"Den frös inte till is på en sekund, eftersom det inte finns något som kan ta upp värmen från handen. Enda sättet på vilket den kan kylas av är genom strålning, och det går väldigt långsamt. Det lät vettigt när jag hörde det, men enligt Krille ska det alltså gå att förfrysa sig även GENOM dräkten? Men vakuum har väl ingen värmekonduktivitet? Är det så att värmeförlust medelst strålning egentligen går väldigt fort, eller spelar det ingen roll att värmeenergin inte har någonstans att ta vägen?"

Nja, värmeavstrålning går ganska fort. Vi strålar ganska mycket värme. Orsaken till att vi överlever så bra är att värme även strålar in på oss under normala förhållanden. Även nattetid finns det en hel del värme lagrat i luften (som leder värme skitdåligt) som strålar in på oss.

Sen, som sagt var, så läcker dräkten, inte bara luft utan även en del av värmen i den luften, och detta är den stora värmeförlusten. Man har gjort en avvägning och kommit fram till att det är enklare att tillåta det värmeläckaget och kompensera för det, än att bygga en helt tät dräkt. Framförallt skulle astronauten inte kunna arbeta i en helt isolerad dräkt.

"Alltså innebär det samma tryckförändring att simma upp från tio meters djup, som att kliva ut ur luftslussen. No biggie... Eller är det illa för att det går så mycket fortare?"

Det är en kombination. Explosivt tryckfall är inte bra. Sedan är det, vad jag har förstått, inte bara en skillnad i form av differens mellan lufttryck, utan att även kvoten ska vara inblandad på något sätt. Att stiga från 100 meters djup är en tryckförlust på 90%, medan att stiga ut ur en luftsluss är en tryckförlust på 100%. Fast här är även expertisen osäker, vad jag har hört. Explosivt tryckfall har inte inträffat så ofta genom rymdfartshistorien.

"Vad dör man av om man blir spacad? Tryckförändring, förfrysning, eller rentav syrebrist?"

Alltihop, plus uttorkning. Enligt vissa källor kan det dock ta ett tag - fem mycket plågsamma minuter eller så - men andra källor säger att det bara tar någon minut.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Rymddöden

Det mest plågsamma måste väl ändå vara att driva bort i en livsuppehållande dräkt med inga eller ej fungerande framdrivningsmekanismer. Det tar som bekant ett tag för syret att ta slut. Under tiden kan ju kamraterna höra lidandet över radio *ler sadistiskt*. Fast, man kan ju misstänka att det går att stänga av syretillförseln om man vill ha en lugnare död (CO2-förgiftning är ganska behaglig har jag hört).

/RipperDoc - som dock inte vill hävda att han verkligen vet vad han pratar om :)

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Rymddöden

Det finns en oerhört bra novell av Ray Bradbury om just detta - nu om jag bara kunde komma ihåg i vilken samling den var?

Nightowl, vandrar senil och dräglande bort mellan högar av disk och gamla Dagens Nyheter... Var är min medicin? Varför ringer mina barnbarn aldrig? Jag vill inte bli trettio...

"Jag är inte alls konstruktiv, bara glad!"
Vindhand, rollspel.nu-veteran
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Vissa personer skulle säga att det är för att du inte har nåt liv (exempelvis någons bror...:) *fnitter*

/Tobbelobbe - har inte heller nåt liv, men väl en gorilladräk...öh, glöm det förresten ;-)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Vissa personer skulle säga att det är för att du inte har nåt liv (exempelvis någons bror...:) *fnitter*"

Det är lugnt. Brorsan i fråga har inte heller något liv. /images/icons/wink.gif

Men allvarligt: om ett liv innebär att man super bort minnet varje fredag så tror jag faktiskt att jag avstår från att ha ett liv. Jag gillar mitt minne.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Top