Varulv Rymdbettan och Mårten: Total Mårtenkallelse - Spelet är slut!

Impetigo

Följer gällande marin lagstiftning
”Om bara en av oss är verklig så låt det vara du, Sömiga Göran!” utbrast Erik patetiskt med rinnande tårar. ”Jag minns inget av mitt liv innan dig, vill inte minnas!”

Sömniga Göran strök ömt sin hand över Eriks kind, la sin hand över Eriks som greppade laserpistolen och guidade den mjukt så att pipan kom att peka mot hans nattluva ventralt.

”Vi vet att du är äkta, Erik. du var ju gift med Rymd-Bettan. Vi såg vigselringen på Rymd-Bettans avslitna hand. Den matchar din.

Detta är farväl, min älskade. Vi ses i nästa liv.”

Sen var allt laser och mörker.

Eriks skrik när Sömniga Görans kropp föll till marken var outhärdligt i sin ångestladdade primalitet. Likt en 2000-talets Romeo gjorde han sin älskade sällskap i lasersömnen och blodet skvätte på väggarna.

Till och med
Konduktören stod mållös och likblek inför den groteska tablån som de två älskandes kroppar målade. Hans mustacher darrade lite när han plingade i sitt snöre men han förmådde varken skratta eller tala.

Kamera-Dinosaurie knäppte chockat en bild med vitt uppspärrade ögon. Hans saknade ögonlock i den bemärkelse vi tänker oss ty han var från Jura-perioden.

Omvänd giraff rapade och spottade ut det sista av
Smillas brosk.

”Åååheej” utbrast
Herr Pruttigbajsbyxa glatt. ”Nu är dimensionen vår!”

Han löste laserpistolen ur Eriks dödsgrepp och riktade den mot Konduktören och Kamera-Dinosaurie.

Spöket-i-burken såg ut att skratta i sin burk men inget ljud hördes. Ty han var ett spöke i en burk.

Fin!

Ulvarna vann!

Last edited:
Ber om ursäkt för röstkaoset i slutet där, jag försökte verkligen sitta still i båten mem det visade sig vara fysiskt omöjligt.

Utsäkta usel formattering, jag sitter på telefonen

Roller:
Välkommen till Rickard och Mårten: Total Mårtenkallelse!

Löbbadöbbdöbb! Du är Rickard och hör till familjen Andersson naturligtvis.

Förmåga: Se grundreglerna. Du är universums smartaste och dessutom en cool typ så du har verkligen dragit det längsta stråt. Grattis!

Du är Mårten och hör till familjen Andersson naturligtvis.

Förmåga: Se grundreglerna. Du är alltså sidekick till den fetaste karaktären i hela spelet, han som har nanorobotar i blodet och laserpistoler och skit. Grattis!

Beklagar, du är Erik Andersson och hör till familjen Andersson.

Förmåga: Du blir mer och mer osäker på om du är verklig eller bara en minnesparasit. Om du blir siad kommer din osäkerhet göra att du sias som Parasit.

Du är Sömniga Göran och hör till familjen Andersson naturligtvis.

Förmåga: Ingen förmåga egentligen, men du är charmig när du inte sover. Eller jo, alltså precis i början av spelet så sover din gubbe fortfarande och kan därför inte röstas ut i r1.

Du är Rymd-Bettan och hör till familjen Andersson naturligtvis.

Förmåga: Du är mycket tuffare än original-Bettan och har rymdskepp och sånt, sen är det ju iofs attraktivt med hennes sårbarhet också. Det är bäst att hålla era känslor hemliga inför resten av familjen.

Du är Smilla och hör tyvärr till familjen Andersson.

Förmåga: Du rullar med ögonen och använder ironi på ett sätt som får alla i din omgivning att bli obekväma. Du är nog ganska tålig också när man tänker på all skit du får utstå i den här värdelösa familjen.

Du är Kamera-Dinosaurie och hör till familjen Andersson naturligtvis.

Förmåga: Du tar bilder som inte bara är tekniskt bra utan du bemästrar komposition och såna grejer också. Du oroar dig över att du kommer bli utpekad som parasit iom att du inte är biologisk släkt med däggdjuren även om du levt som en i familjen i många år. Alla dina foton har tyvärr brunnit upp i nån slags sjukt slumpmässig brand så det känns också tungt. Obs! Likheter med Fotografi-velociraptor är rena tillfälligheter, om någon använder uttrycket “Fotografi-Velociraptor” kommer de strykas ur avsnittet av upphovsrättsliga skäl och därmed försvinna ur spelet. Deras namn och fraktion kommer redovisas i nästa rundas startinlägg.

Du är Konduktören och hör till familjen Andersson.

Förmåga: Ditt skratt, dina mjuka mustascher och ditt betryggande plingande har alltid en lugnande effekt på familjen. Tillsammans kommer ni ta er trygga igenom även detta tokiga äventyr!

Du är BBQ-Samuraj och hör till familjen Andersson.

Förmåga: Du kan grilla en BBQ som ingen annan! BBQ-Samuraj pratar ju bara japanska in-game men du som spelare kan förstås skriva i tråden som vanligt. På svenska.

Du är Omvänd Giraff och är en Parasit.

Förmåga: Som omvänd giraff äter du inte löv från trädens kronor utan kött gjort av folk som rör sig på marken. Du har precis satt i dig Bettan Anderssons kropp och druckit hennes blod som en slags aperitif nere i källaren och slickar som bäst blodet från dina läppar medan du tittar hungrigt på övriga medlemmar i familjen Andersson. Det är du som nattmördar, om de andra röstar ner dig kan de få bestämma nattmordsmålet för du faller för grupptryck ibland precis som giraffer aldrig gör.

Du är Farbror Stefan och är en Parasit.

Förmåga: Du har minnen av ett tidigare liv där Rickard sköt dig i huvudet med en laserpistol. Han är så himla smart så ni måste vara försiktiga för att inte avslöja er som parasiter.

Grattis! Du är Spöket-i-burken och är en Parasit.

Förmåga: Antagligen den häftigaste parasiten av alla, många är avundsjuka på dig som spelare iom att du nu fått den här rollen så se upp! Du pratar ju inte med ord in-game iom att du är ett spöke i en burk men i speltråden kan du skriva som vanligt så klart. Du är parasiternas ledare eller så nära man kan komma.

Du är Herr Pruttigbajsbyxa och är en Parasit.

Förmåga: Du är en sån där parasit som grävt sig så djupt in i metat att folk har börjat glömma att du alls är en parasit. Om du blir siad kommer du bli siad som att du tillhör familjen Andersson. Din vänlighet tycks obegränsad. Du ligger ibland vaken om nätterna och oroar dig över Omvänd giraff som är typ psykopat.

Självmordsknappen blev problematisk. Här följer designtankar jag skrev dagen före spel där jag pratar om den bland annat:

Kommentarer och tankar om design dagen före spelstart

Jag tänkte göra nåt tematiskt med delade minnen som central mekanism men fick ont om tid och bestämde mig för att falla tillbaka på ett mycket mer klassiskt varulvsspel.

En förhoppning är att temat och fluffet kan väcka nyfikenhet/förvirring och paranoia på en lagom nivå så att ett lager av osäkerhet introduceras i vad som annars är ett vaniljdoftande spel.

Första utkastet var nio bybor, fyra ulvar, inga roller utöver väktare och siare men tanken på Erik och Herr P som millers var så tematisk att jag inte kunde värja mig.

Rollerna slumpades till de två lagen (bortsett från Rickard och Mårten som var bybor per definition) vilket ju egentligen innebär att förkunskaper om Rick & Morty eller dylikt blir värdelösa eller kanske till och med hindrande snarare än hjälpande.

Det ska bli intressant att se om folk snabbt släpper fluff och metaförklaringar till folks lagtillhörighet och bara kör på som vanligt eller om detta med att försöka sortera baserat på rollernas namn vilka som är parasiter blir en grej.

Det blev påtagligt många karaktärer som sorterades till “rätt” lag (enligt fluffet) vilket nog kan ge en illusion av att det inte alls är slumpat (hela familjen Andersson hamnade i familjen Andersson, alla parasiter är parasiter i fluffet bortsett från herr P (som ju är ulvmiller). Potentiellt farligt för byn alltså att alla som i fluffet är äkta också kommer sias som äkta (utom Erik då men är man välbekant med fluffet blir det kanske inte heller så svårt att köpa honom som miller).

Ska bli intressant om ulvarna tänker att de behöver alibiroller såsom Bettan eller ännu värre om de försöker claima roller som redan är i spel (den svenska översättningen bäddar ju för att man ska kunna claima roller som man inte är säker på om de finns i spel iom att namnen är rätt godtyckliga (Summer är Smilla osv)).

Sömniga Göran var precis som alla andra roller skriven och klar innan den lottades till Fjodor som väl ändå säkert upplevde det som en skräddarsydd roll. Görans förmåga var fastslagen även innan han lottades till familjen, samma sak gäller övriga roller.

Kamera-Dinosauries förmåga ångrade jag efter att rollerna delats ut, känns som att den riskerar att paja på ett tråkigt sätt. Av två anledningar lät jag förmågan vara kvar: 1. Jag vill inte ha tjafs om vilka PM som ändrats i efterhand och vad det kan tänkas betyda. 2. De två ursprungliga poängerna med förmågan är ändå lite intressanta: a) kommer Dinosauriens spelare varna för dödsfällan på bekostnad av att han måste komma ut som Kamera-Dinosaurie (vilket ju sannolikt kan tolkas som en parasitroll) och b) jag vill skapa paranoia/förvirring kring huruvida det finns fler dolda ledtrådar i fluffet (det finns det väsentligen inte även om det finns en del märkligheter såsom att Konduktören framställs indirekt som parasit i öppningsposten (som alltså skrevs innan Konduktörens roll lottades till familjen Andersson)).

Jag tror spelet ska hålla om inte Velociraptorgrejen skulle sabba allting. Förhoppningsvis ger det en känsla av att vara nyskapande och tematiskt trots att det är vanilj. Vi får se.

Jag skrev detta kring slutet av r2 på förekommen anledning:

Det kontroversiella slutet på R2

Det är definierat i min inre regelbok att man är död först när man får PM om att man är död (det var förstås därför Bb7 och Vimes fortsatte prata en stund även efter att de sagt ordet).

20.59 Sidd skriver ”FOTOGRAFI-VELOCIRAPTOR”

21.00.00 Stopp i tråden (

21.00.00.01 Sidd röstas ut

21.00.00.02 Christina nattmördas

Ca 21.00.10 Sidd får PM ”du är död”

Ca 21.00.10.01 Farbror Stefan stryks ur manus och ersätts godtyckligt med Fågelpersonen

Ca 21.00.15 Jag skriver ”Stopp!” i tråden.

Efter att ha överlagt med mig själv landade jag i att det är 21.00.00 som utröstningen sker och inte 21.00.15 oaktat när ordet ”Stopp!” skrevs.

Det var ett tråkigt domslut att förmedla till Sidd som hade en sjukt listig plan som förtjänade ett bättre öde. Men ”rule of cool” är ”rule of fool” som man säger.

Hoppas alla hade kul, jag könde att förvirringakvoten fylldes till brädden i vart fall! Inga mer självmordsknappar feån min sida i eventuella framtida arrangemang!

Ojsan, vänta nu. Jag fattar inte, vilka dog och hur? Jag är brosklös tydligen, så jag dödde. Och Göran hängdes? Och sen då?

Ojsan, vänta nu. Jag fattar inte, vilka dog och hur? Jag är brosklös tydligen, så jag dödde. Och Göran hängdes? Och sen då?
Konstnärlig frihet i inteotexten här.

Jag minns knappt vilka bybor som rök, Fjodde och Brynolf tror jag? Hur som helst 3-3.

🙏 Strålande parasitkaosarna @Mr. J @Sysp å flockledaren @Anthrox köttade seger😂

Tackar vår strålande SL, @Impetigo, den ända riktiga parasiten här som utsatte oss för detta tokiga äventyr. ”Kom ihåg” att vi bara var lyckliga minnen hos kaosiga familjen Andersson.

Det här var ju enkelt.

Det är därför jag alltid säger:
Shum shum sjlippedy dop!

Glöm aldrig: Ni tar mig aldrig levande😇

Tack Impe för roligt spel. Jag levde i härlig förvissning om att vi spelade ett lugnt och fint VJVS. Nu vet jag att vi inte gjorde det alls. Förvirringen är lika hög som i Total Rickall.

Kul fluff och mekanik, Impe! Det VAR ju rätt så vanilj men det blev på något sätt mycket mer förvirrat än vanligt. Tror det berodde mycket på att man inte visste hur orginaltroget fluffet egentligen var.

Vill bara visa min statistik här i ulvspelen. Jag har spelat 4 gånger, med en 75% chans att vara ulv.

Spel 1: Jag är ulv- Waterhouse screenshottar och ingen mer vill spela= Fail
Spel 2: Jag är Bybo
Spel 3: Jag är ulv- Mina ulv vänner ger upp när jag är på jobbet och inte haft en åsikt i det hela= Fail
Spel 4: Jag är ulv- Jag har glömt stänga av online status= Fail

Det har varit skit kul!

.
Tack för bra arr @Impetigo! Det här var roligt! Och förvirrande, även från ulvsida. Octa läste mitt spel flawless, men pushade för en gångs skull inte på att jag skulle vara ulv. Misstänker att det inte kommer hända igen 😅
Jag tog tillfället i akt när det började bli förvirrat att så så mycket förvirring jag bara kunde. Var helt säker på att jag eventuellt skulle åka ut direkt när jag körde raptorfrasen på engelska, men det gick ju vägen 🥰 sen strössla på med extra mycket 4d-teorier.

Tycker dock att ni är lite taskiga som inte gav mig credd för att jag röstade på Sidd före @Christina outat honom som ulv.

Fick också lite panik över sista posten jag gjorde i R1, efter stopp. Den var menat för ulvchatten, men som tur var var den inte helt avslöjande.

Alltid lika förundrad över hur Anth kan kötta så mycket text utan att skriva nåt uppenbart ulvigt. Hatten av!

Sorry Basse!

Vem behöver kompisar när Impetigo ger en sådan maxad förmåga? xD var ju givetvis att misslyckas med det som bybo haha.

Så Anth spelar bybo = ulv.
Sidd är cool = ulv
Sysp lågflyger = ulv
Mr J gör nåt sus eller är på jobbet = ulv xD

Tar anteckningar...

Back