Nekromanti Rymdbas?

Trollkalle

Veteran
Joined
28 Jul 2015
Messages
190
hejsan vad tycker ni ska finnas med på en rymdbas. Säg gärna 10 saker var och sen så kan jag göra en ny tråd där vi kan gå lite mer in till detalj på dem sakerna som var bäst :D
 

Arazand

Veteran
Joined
6 Aug 2015
Messages
190
Detta är en ganska svår fråga egentligen. För att ha en rymdbas behöver man vet hur man tar sig dit.

Så till att börja med så är mitt förslag.

1. Rymdhiss för att ta sig upp till rymdstationen eller flera stycken om stationen är stor. Se: https://en.wikipedia.org/wiki/Space_elevator
2. Långsam rotation för att skapa artificell gravitation.
3. Stor nog att ha flera tusen invånare, tänk en liten stad.
4. Inga stora fönster, det ska vara isolerat och instängt.
5. Hydroponsiska trädgårdar för att odla mat.
6. Platform för att samla in mörk materia ur den övre atmosfären. Se: https://en.wikipedia.org/wiki/Dark_matter
7. Stor parkeringsplats för rymdlast'bilar' tänk Space Truckers: http://www.imdb.com/title/tt0120199/
8. Ofta anfallna av rymdpirater.
9. Lyssna på låten Every planet we reach is dead av Gorillaz: https://www.youtube.com/watch?v=6LDEm8mC-Nw
10. Märks att det börjar bli svår att komma på fler saker........

Låter som du gör rollspel utifrån andras förslag... men dina idéer då? När ska vi få höra om dem?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
På Rymdstation Asteroid Z-77 finns:

1: En dockningsstation, där alla inkommande skepp dockar.
2: Rymdpatrullens försvarsskeppshangar
3: Fem stora kupoler med trädgårdar och odlingar med fantastisk rymdutsikt.
4: Artigrav-generator, som gör att det finns ett "neråt".
5: Ett stort öppet torg med soff- och sittgrupper runt en stor fontän, och automater för mat, tilltugg och coffa, där folk kan samlas och artigt diskutera filosofi, politik, vetenskap och teknik.
6: Vetenskapsrådsförsamlingen, där forskarna på rymdstationen samlas för att fatta kloka och demokratiska beslut.
7: Antigrav-hissen, ett djupt schackt med endast svag gravitation för att ta sig mellan våningarna.
8: Underhåll, den underjordiska nivån där vatten och luft renas och man producerar bulken av mat i klontankar.
9: Observatoriet, det ställe där man observerar universums mysterier och tränar upp nästa generations forskare.
10: Tydlig färgkodning på väggar och golv, som annars är gräddvita eller pastell, så att man lätt hittar vart man ska i de upplysta korridorer.

Bonus:

11: En befolkning som nästan uteslutande har en akademisk titel ("doktor" eller "professor" eller något sådant), för i framtidens utopi är det otänkbart med en obildad tölp. Såna finns det knappt plats för, utom möjligen i Rymdpatrullen.
12: Ljus. Asteroid Z-77 är en ljus och vänlig miljö.
13: Väl dolda underhållsluckor. De finns överallt, men syns knappt.
14: Ett väl utbyggt biologiskt laboratorium/sjukstuga. För man vet aldrig vad för skumt utomjordiskt som kommer på besök, och även xenobiologi är en vetenskap.
15: Konst. Abstrakt sådan. Nästan överallt.
16: Väldigt artiga androider.
17: Knappt några vapen. För det är ociviliserat att slåss. Det är därför man ser ner på Rymdpatrullen, för de lyckas nästan alltid slåss.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
50 000 personer är mycket, på grund av flera saker. (Nu beror det på hur "hård" SF ni tänker er - det mesta går ju finfint att ignorera, det tillför ingenting till spelandet, men eftersom det getts flera andra exempel på spelbara saker, tänkte jag ägna mig åt den trista, dryga fysiken... :) )

1) Syre behöver flöda, mellan utrymmen där de andas in av människor (eller djur, eller förbränns eller liknande) och något slags anläggning där det återvinns. Det senare kan ske på kemisk väg eller via växter (biokemisk väg...) - men det behöver göras. Och människor har en tendens att inte bry sig om hur saker fungerar bäst, utan strunta i tex tumregler om var de borde befinna sig etc - så det är inte osannolikt att mycket syre behövs i koncentrationer, och motsvarande mängd koldioxid måste transporteras bort därifrån, snarare än jämt fördelat...

Alltså behövs kilometervis med ledningar, tunnlar och andra sätt att få andningsgaserna att cirkulera.

2) Det som sagts om syre, gäller också för vatten. Det förbrukas, måste transporteras, renas mm. Och det är dessutom tyngre än en gas och kan ge lustiga corioliseffekter i rören, om rymdstationen snurrar för gravitationens skull... (Och sådana rörelser och strömningar, ger upphov till kavitation, som ger förslitningar på rören och tryckstötar och annat.)

Förmodligen finns det en stor grupp arbetare som inte sysslar med annat än att övervaka och underhålla dessa båda system, och som gärna kommer i konflikt med de boende. (De boende förstår inte varför tjänsterna är opålitliga, arbetarna anser att de boende saboterar systemet - fientligheten är en ständig källa till friktion...)

3) Gravitation ja. Om det inte existerar artificiell gravitation, är tex rotation ett sätt att uppnå en slags artificiell gravitation. Men det ger också en del lustiga sidoeffekter. Bla, som redan nämnts, strömmar och corioliseffekter i vätskor och gaser. Dessa påverkar också människor, men i mindre utsträckning. Ett stort habitat roterar sannolikt långsamt, lägre än ca 2 varv/minut, för att dessa effekter inte ska inverka menligt på det dagliga livet - men för en person som närmar sig rotationsaxeln (eller avlägsnar sig från den) kan skillnaden bli märkbar.

Den som tar hissen "uppåt" (in mot centrum) riskerar förmodligen att uppleva yrsel mm.

4) Värme. Mänskligt liv alstrar värme, många apparater gör det - och (som jag nämnde som hastigast i tråden om laser och speglar) det är ett litet helsike att "blöda" värmen ut i vakuum.

Mycket av värmen kommer att flöda via gas/vatten-rören (uppvärmd koldioxid tex) och alltså hamna på samma platser där andningsgaserna/vattnet återvinns. Där bör alltså kunna finnas något slags värmeväxlingssystem. Men var tar överskottsvärmen vägen sen?

Detta är (som en liten utvikning...) en anledning till att jag betraktar sfäriska rymdstationer som väldigt osannolika. Det kommer leda till stora problem, med egentligen alla faktorerna 1-4. Gravitationen varierar, transporterna försvåras - det måste pumpas friskt från olika nivåer. Självfall kan tillämpas "nedåt" (utåt), men det är liktydigt med att viktiga och därför sårbara resurser hamnar långt från centrum, eventuellt i farozonen från mikrometeoriter och andra risker. (Men vattentankar i ytterhöljet skyddar iofs också från strålning...) Och massor av värme koncentreras längst inne mot centrum. (Och skulle då dessutom någon slags reaktor, som alstrar gigantiska mängder värme själv, finnas där...)

Oavsett form på habitatet, är ytan sannolikt täckt av både solceller och värmesänkor.

5) Någon slags motorer för att justera rotationshastighet, attityd mm.

Och vilken procedur för att göra detta! Allt vatten måste stängas ned, människor måste förberedas på att det ska ske - "On thursday noon we will execute a two second burn to adjust our relative velocity and trajectory. Please make sure your safety harness is functional and prepared in good time before the five minute warning signal sounds."


Allt detta går så klart att använda sig av, på olika sätt, i konstruktionen av ett habitat - och därmed i spelet. Det kan vara upphov till massor av olika regler, friktioner inom grupper i stationen (som tex nämndes om konflikter om försörjningssystemen...) eller saker som både kan skapa plot hooks och annat, gentemot spelarna. (Märkliga regler, som används i "politiska" strider. Olika skatter - luftskatt, vattenskatt, värmeskatt mm.)
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Allt som finns i en vanlig stad bör finnas:
  1. Sjukhus
  2. Skolor
  3. Polis, inkl fängelse eller iallafall arrest
  4. Shoppingcenter
  5. Restauranger
  6. Nöjesanläggning (typ bio, bowling, teater etc)
  7. Träningsanläggning
  8. Verkstad
  9. Odlingar
  10. Avfallsåtervinning
EDIT: Dessa är inte så spännande, men glöm inte bort dem.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Kryofrysar, nödkapslar, reservdelar, en status som gör stationen intressant för handel och besök, arbeten och sysselsättningar, övervakningssystem, detektorer och alarmdito, utryckningspersonal i jour... det mesta är väl nämnt redan, jag spånar bara på lite.
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
VIlken kultur har personerna som bor på basen? Känns som västerländsk kultur är underförstådd.
 

Trollkalle

Veteran
Joined
28 Jul 2015
Messages
190
Nice idéer ni har allihopa och arazand jag har ju faktiskt gjort nästan hela regelsystemet själv och tänkte bara ha lite hjälp med kulturen i galaxen (galaxen heter astra H63
 
Top