Nekromanti [rymd-scifi] Project Wayfarers

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,350
Location
Helsingborg
Grejen är dock att om man inte använder hacka och spade (eller skopa om det är myrmalm) så är 100kg/månad absurt lågt. LKAB t.ex plockar cirka tusen TON malm per anställd och månad (och detta trots att 2 av 3 inte jobbar med att faktiskt bryta någon malm utan är kontorsarbetare) vilket kan översättas i runt 600 ton järn per anställd och månad (dvs 6000 gånger högre effektivitet..lågt räknat)
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,555
Location
Umeå
Cybot;n212382 said:
Grejen är dock att om man inte använder hacka och spade (eller skopa om det är myrmalm) så är 100kg/månad absurt lågt. LKAB t.ex plockar cirka tusen TON malm per anställd och månad (och detta trots att 2 av 3 inte jobbar med att faktiskt bryta någon malm utan är kontorsarbetare) vilket kan översättas i runt 600 ton järn per anställd och månad (dvs 6000 gånger högre effektivitet..lågt räknat)
Det är absolut sant, men hacka och spade är ungefär vad de faktiskt använder i det här skedet. Runt 60 personer arbetar vid utgrävningen, och de har inga större gruvmaskiner. På sin höjd hydralverktyg, i liten utsträckning. När den siffran rapporterades hade de också bara hållit på i lite över en vecka. Det är fortfarande mycket jobb med att blottlägga ådran och styra upp infrastrukturen.

Asså, det *är* typ tidig järnålder med teknologiska inslag i kampanjen just nu :) I rollpersonernas läger är ca 350 personer väckta ur kryosömn (inklusive de som redan levt på planetens yta i 16 lokala år) och tillgången till råmaterial är nästan lika begränsad som tillgången på färdiga verktyg och datorer. Prioritet hittills har varit att säkra en stark matproduktion.

Skitbra att få de där siffrorna om LKAB. Då vet jag vad en rimlig throughput är vid vår teknologistandard. Det är bra för framtiden.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,350
Location
Helsingborg
Grejen är dock att även det mest primitiva sprängmedel (och går det att leva kan man tillverka sprängmedel ur cellulosa) skulle tiodubbla den siffran...minst.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,555
Location
Umeå
Cybot;n212408 said:
Grejen är dock att även det mest primitiva sprängmedel (och går det att leva kan man tillverka sprängmedel ur cellulosa) skulle tiodubbla den siffran...minst.
Då får vi se om de kommer på tanken att använda sprängmedel. Rollpersonerna har varit vääääldigt restriktiva med allt som kan användas som vapen. Det är som om de tror att jag skulle hitta på problem åt dem ;)

Men tack för tipsen! Kommer att revidera siffran framöver.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Cybot;n212408 said:
Grejen är dock att även det mest primitiva sprängmedel (och går det att leva kan man tillverka sprängmedel ur cellulosa) skulle tiodubbla den siffran...minst.
Känns som att du förutsätter väldigt mycket just nu, så som att förekomsten av järn på Terra Sophia är lika rik som på jorden, att malmsammansättningen är likartad och att hela gruvprocessen går att köra på samma sätt?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,350
Location
Helsingborg
Rymdhamster;n212417 said:
Känns som att du förutsätter väldigt mycket just nu, så som att förekomsten av järn på Terra Sophia är lika rik som på jorden, att malmsammansättningen är likartad och att hela gruvprocessen går att köra på samma sätt?
1. Jag förutsätter att förekomsten av järn i fyndigheten är högre än det universella medianen för planeter man faktiskt kan gå på (dvs högre än 3%. Vår egen jordskorpa innehåller i snitt 5% järn). En mer resonlig siffra borde vara runt 30% för en "OK" fyndighet.
2. Jag förutsätter att planeten är uppbyggd så att ytan inte är fruktansvärt radioaktiv.
3. Jag förutsätter att de fysiska lagar som existerar i universum gäller.
4. Jag förutsätter att besättningen har förmågan att framställa de kemikalier som de faktiskt behöver för att leva.

Under de förutsättningarna går det att tillverka och använda åtminstone primitiva sprängmedel för att bryta upp malmen.
Jag säger i alla fall att "Wohoo! 100kg järn per månad" är en fruktansvärd wallbanger för mig, eller kanske vem som helst som har ett intresse av industrihistoria.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Du förutsätter också att man kan tillverka sprängämnen bara för att man råkar kunna sätta en potatis och öppna en ny låda med näringstabletter =)
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,555
Location
Umeå
Asså Cybot har giltiga poänger, no doubt. Kolonins prioritet har hittills inte alls legat på gruvdriften, och de har heller ingen gruvdriftsexpertis tillgänglig för tillfället. En begränsande faktor i sammanhanget är också att enda transportvägen till och från gruvan är en gyrokopter med lastkapacitet på kring 150 kg. Det är också en förklaring till varför gruvdriften inte prioriterats; det saknas helt enkelt infrastruktur för att ta hand om stora volymer järn. Gruvan är mer av ett experimentellt provskott än en industriell verksamhet, just nu.

Jag som spelleder har tyvärr ett ganska bristande eget intresse av industrihistoria, så jag har inte heller gjort efterforskningar i ämnet. Siffran drog jag ur arslet, mer eller mindre :) För min del är det jättekul att få input på det här sättet, eftersom jag siktar på ganska hård scifi men inte har tid att efterforska alla ämnen som vi stöter på.

Senaste sessionen pågick en hel del till diskussioner om etik och moral. Mycket intressant och roligt!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Absolutistiskt; att inspireras är bra, men man borde däremot inte låta sig begränsas bara för att dagens industri fungerar på ett visst sätt när det finns så många möjliga anledningar till varför det skulle fungera på andra sätt.

Finns det ens ett behov av mer än 100 kg järn i månaden? Vill man slösa resurser på att bryta mer, eller handlar det om att maximera utviningen med hjälp av minimala resurser?

Om den enda resursen man är bered att lägga på gruvdrift är hammare så låter ju 100 kg järn i månaden som rena rama underverket =)
 

Johan Eriksson

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
10
Hade helt missat den här diskussionen, väldigt intressant må jag säga! :)

Har gjort ett mindre räkneexempel och lite mer ingående information om hur läget vid "The Dig" kan se ut.

Till att börja med så har vi inte ens riktigt alla grundläggande resurser för att bedriva storskalig malmutvinning i berget. Björn har redan nämnt att sprängmedel ej får användas eftersom ledningsgruppen bland annat känner till diverse anarkistiska element som skulle kunna bli lite väl ivriga i sin strävan att omkullkasta den rådande ordningen. Sen saknas så gott som all infrastruktur som behövs runt omkring en gruva; inga tunga fordon, knappt några vettiga verktyg, inga transportvägar (enbart en flygtransport som är ytterst begränsad i sin kapacitet). Den malm som bryts måste av praktiska skäl förädlas så långt det går på plats (kommer nämna mer om detta lite längre ned) för att minimera behovet av att frakta en massa dövikt.

Detta innebär att vi då har vårt lilla gruvsamhälle (enklare baracker/bostäder/tält), själva gruvan (vilket mest troligen kan liknas vid ett litet dagbrott än så länge) och en masugn i miniformat (inte några 30 meters torn i sten, eller för den delen några elektromasugnar). Anledningen till att vi inte har det sistnämnda är att vi inte har fri tillgång till elektricitet vid gruvan, utan måste förlita oss på mindre generatorer (ospecificerat, men mest sannolikt bränsleceller som baseras på väte, med tanke på att vi har tillgång till denna bränsletyp i relativt överflöd för närvarande).

För själva malmbrytningen skulle jag tro att vi har ungefär 10-15 personer, som jobbar i förängda skift (12 timmar istället för de vanliga 8), dessa roteras i högre utsträckning än "vanliga" arbetare för att kompensera deras isolation och tunga arbete.
För att hantera service, underhåll, transporter och masugnen så tillkommer ytterligare ungefär 12-15 personer.
En grupp på kanske 4-6 som har hand om säkerheten.
Samt eventuell kringpersonal (prospektörer, geologer, forskare på besök osv), kanske 4-6 personer.
För tekniskt understöd och expertkompetens så finns primärt 2 tjänster knutna till gruvan. Dessa fördelas dock bland en grupp ingenjörer som bor i baslägret och kommunicerar enbart via telelänk till gruvan, men det sväljer ändå personal.
Så vi borde landa på kring runt 35 - 45 personer för hela gruvan.

För att förse masugnen/förädla järnmalmen till något användbart så behövs det nog mycket bränsle. Om vi ska göra en grov skiss så har jag uppskattat malmen till att vara järnspat (eller siderit om så vill). Den malmen innehåller en järnhalt på ungefär 48,2%. För att utvinna det användbara järnet så finns det lite olika kalkyler. Jag har hittat tre olika, som jag har försökt slå ihop och skala ned (för här snackar vi uträkningar för storskalig produktion, de siffror jag hittat visar på en kol-till-malm-ratio på allt från 0,6:1 till hela 5:1. Därav väljer jag den gyllene medelvägen och säger 2:1). Detta leder till att för att lyckas utvinna 100 kg råjärn skulle behöva 210 kg malm, 280 kg koks och 140 kg injektionskol. Redan där har vi problem; Vi har varken koks eller kol. Järnspat kan finnas bland stenkolsfyndigheter, men än så länge har vi inga sådana fynd. Det blir helt enkelt till att byta ut koksen mot nått vi har eller kan framtsälla, lättast är nog då att bränna lite skog och fixa kol (vi behöver ju även "vanlig" kol också så). Värmevärdena för koks och träkol är ungefär samma (vi kan hålla föroreningsproblemen för råvaran ute ur ekvationen och låtsas att vi får samma slutprodukt). Då landar vi på att vi behöver ungefär 420 kg kol för varje produktionsenhet av järn. Det är ändå inte så farligt (inte ens om vi landar på 5:1 ration så blir det värre än runt 1 ton kol/månad).

Hur få fram kol?
"Enklaste" sättet är helt enkelt att köra på klassisk kolmila (efter att själv har spenderat några sommrar med att göra detta så vet jag vilket jäkla slit det är). Om vi kör på en ordentlig jäkel (mycket eftersom det finns så bra efterforskningar, samt att vi vill lägga upp ett bra lager med kol) så kommer det kräva ungefär 130 m3 ved till att skapa 70 m3 kol. Detta kommer att ta ungefär 67 dagsverken (egentligen mer, men jag har kompenserat för att vi har bättre teknologi, men även adderat tid då vi har en djungel full av argsinta grizzlytigrar som mer än gärna vill ha en ursäkt att döda oss i sömnen, så därför blir det snarare selektiv gallring än kalhygge som gäller). Bränner vi av en lyckad kolning på en sån mila, så kommer vi ha ungefär 13 ton med kol. Tidsmässigt så är det väl ungefär knappt hälften av de dagarna (26) som går åt till själva bränningen/svalnandet, så då återstår 41 dagsverken som i viss mån går att skynda på med extra händer. Säg då att vi som en engångsinvestering kastar in 10 personer, då är det klart på ungefär en månad.

Så ja, 100 kg/månad är måhända en rejäl underproduktion. Men med tanke på kolonins praktiska kunskaper/färdigheter kring gruvbrytning (nära nog noll, men gott om teoretiska sådana) så är det här ett stort framsteg. Om inte annat kan det ses som ett proof-of-concept, vilket är minst lika viktigt. Nu handlar det mest om att skala upp det hela. Frågan är väl bara vilken väg man vill gå; Mer mankraft? Sprängämnen? Tillmakning? Allt har sina för- och nackdelar, men det får ledningsgruppen ta beslut om.

Sen ska det också nämnas att det är råjärn, inte stål. Ska det bli stål så behövs ytterligare utrustning och ännu en värmningsprocess (denna har dock Astrid tänkt ska ske vid baslägret, då vi har betydligt bättre resurser för förädling iom våra kärnreaktorer med mera). Annars så blir ju kolbehovet högre, oklart hur mycket, men måhända man för enkelhetens skull kan dubbla det rakt av (ska ju ändå upp i runt 1300 grader Celsius i ett tag).

Det var iallafall mina tankar kring hur produktionen ser ut i dagsläget, och att det finns klara expansionsmöjligheter.

(Som notis så bryter LKAB cirka 450 ton/anställd/månad, fortfarande skyhögt mycket mer än vad vår lilla koloni klarar än så länge, men bara en notis).
 

Johan Eriksson

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
10
Rapport TS16-D143-E1
Astrid Sundberg, C/N AAP3-081
Chefsingenjör

Projekt A12-2358 - Exoskelett
Projektet framskrider i enlighet med tidigare etablerad tidsplan. Första fälttesterna i skarpt läge förväntas kunna utföras inom 3 veckor.
Vidare modifikationer som kan utvecklas bifogas i bilaga 1 till denna rapport, men bland exemplen kan nämnas EESM (Extreme Environmental Support Module) för att möjliggöra förlängd aktivitet i området kring "Landing".

Projekt A12-3147 - Flygfarkost
En möjlighet att omallokera våra resurser och efter en viss omstrukturering så har en mer väldefinierad arbetsplan tagits fram. Modellen vi arbetar med kommer att vara eldriven via sol- och väteceller, detta för att möjliggöra en längre aktionsradie som inte binder oss till en ändlig resurs som vi i dagsläget skulle ha svårigheter att framställa mer av. Den första modellen kommer ha fyra separata motorer/rotorer, vara primärt obemannad (med möjlighet att ha en modulär cockpit) och besitta en lastkapacitet på 0,5 ton. Denna förstorade drönarmodell kommer att utvecklas och produceras i podden vid "Landing" för att maximalt nyttja våra produktionsmöjligheter.

Nydisponering av biotekniska chip
Efter beslut vid ledningsgruppens möte den 210516 (TS16-143) så togs beslut om att samtliga barn som föds på planeten ska få samma biotekniska chip som samtliga i besättningen redan har. Detta för att möjliggöra/förenkla interaktion med våra system, samt för medicinsk diagnostik och behandling. Administration av dessa chip faller på Pod 4s medicinska team, Loretta ska meddelas innan projektet påbörjas.

Oro över autonomin hos besättningen
Det har under senaste dagarna inkommit officiella klagomål på intrång på besättningens autonomi och medbestämmandemöjligheter. För att visa på att ledningsgruppen tar detta på allvar, samt öka transparensen i dess arbete så förslår jag att vi inför ett mindre demokratiskt val av representanter från hela besättningen som kan agera rådgörande och medsittare på ledningsgruppens arbetsmöten. Mycket då vi trots allt inte i längden bör ha någon form av junta-liknande styrelsesätt, utan snarare bör se över hur vi tillsammans med resten av besättningen vill forma vår framtid och våra liv här på Terra Sophia.



Utdrag ur Astrid Sundbergs dagbok,Sophia-Systemet, Terra Sophia, 16-05-23 (lunch)

Måste passa på att skriva lite, för jag har just fått smaka nått otroligt! Färskt bröd! Loretta och hennes folk har tillsammans med några nyväckta från Pod 4 lyckats baka bröd från lokal flora. Länge sedan jag åt nått så gott, kändes som att det behövdes under rådande omständigheter.
Togs även beslut om att instifta en kommitté på 20 folkvalda som ska sitta med och rådgöra ledningsgruppen. De första ”demokratiska valen” ska ske inom en inte allt för avlägsen framtid, tror vi sa tre veckor. Samt så har vi fört samtal om att införa någon form av valuta för att förenkla handel mellan besättningen. Grundtanken är att alla har rätt till allt grunläggande som man behöver (mat, husrum osv) men att man då får krediter att handla ytterligare ransoneringsprodukter eller för handel mellan besättningsmedlemmarna. Hade kanske varit intressant med någon annan lösning, men så länge vi inte börjar tillåta någon form av spekulation eller liknande så blir det nog bra (vi ska ju inte upprepa tidigare generationerna misstag). Men nu ska jag in på ännu fler förhör, det lät som om säkerhetsgruppen hittat mer bevis (hade visst fått förstärkning från nån gammal Narc från Kapstaden, Filippa van Hof tror jag hon hette). Jag hoppas vi snart kan lägga det här bakom oss.


Utdrag ur Astrid Sundbergs dagbok,Sophia-Systemet, Terra Sophia, 16-05-23 (kväll)

Jag är så jäkla trött! Inte nödvändigtvis fysiskt, men däremot själsligen... Vi har haft en incident, eller va fan, det här är inte nån jäkla rapport! Vi har haft en jävla galning bland oss! Nischa, det jäkla aset, har utnyttjat flera ur besättning till att försöka sprida kaos och förstörelse och döda samtliga i ledningsgruppen. Bland annat vår kryoexpert Tom, stackars sate. Hon har under längre tid försökt driva honom till att ha ihjäl nån av oss, medan den stackarn är helt förstörd efter förlusten av bland annat sin fästmö (hon var den andra Angelica Holst). Till råga på allt så knivhugger Nischa Tom när denne bestämmer sig för att inte vilja spela hennes spel längre, tack och lov att han kommer överleva! Han ligger just nu i sjukstugans ena säng och hans värden ser bra ut, sitter nog kvar här dock tills mitt sovpass börjar dock, om de skulle behöva mer blod åt honom, eller så bara för att han inte ska behöva vara ensam, känns som det minsta jag kan göra efter de anklagelser vi riktat mot honom. Vem tusan satte mig som någon chef här egentligen?! Jag borde egentligen bara gömma mig nånstans långt in i fabrikationsmodulen, hålla på med mitt och inte blanda in andra människor i mitt liv! Har ju inte direkt världens bästa trackrecord...

Nischa blev åtminstone dömd för så gott som samtliga åtalspunkter av en tribunal bestående av våra två kaptener och Loretta. Nischa blir nu kryosövd och kommer att förseglas i luftslussen i vår pod. Vet inte om det är bra eller dåligt, blir bara så jäkla matt av allt. Känns inte som om hon egentligen förtjänar att leva, många av de andra ansåg att hon skulle typ hängas eller kastas ut i djungeln, men de alternativen känns ändå fel på något sätt. Vi ska ju ändå försöka vara människor med någon form av etik och moral... Fan vad jag behöver göra nått annat ett tag!
 

Johan Eriksson

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
10
OOC: Jag har dessvärre inte lika mycket tid som jag brukar ha till de här krönikorna, och förra gången var det dels tele-länk för min del, men även så gick det rätt så lång tid in-game. Så jag skriver bara ned en kort sammanfattning för att inte händelser ska glömmas bort, så hoppas jag på mer tid/energi inför nästa omgång.

16-146 (16-05-24)
Den franska protestantiska prästen som finns i kolonin önskar få upprätta en kyrka. Detta får godkänt utifrån devisen att alla andra trosinriktningar också får göra det, men det blir utan stöd från styrelsen. Dock ställs verktyg till förfogande.

16-149
Folk börjar anmäla intresse för "folkförsamlingen" som ska bestå av ~20 st representanter (av f.n. 450 som är vakna). Nomineringsstopp var om 10 dagar och själva valet 20 dagar efter det. Limbert Olsen blir utsedd till ansvarig att sköta det hela.

16-153
Första skörden börjar bärgas. Mycket fryses in i kryokapslarna (finns ~330 fria), då det vida överstiger befolkningens nuvarande behov. Det konstrueras även större silos för spannmål.
En av forskargrupperna presenterar även ett nytt nano-/biomaterial (missade dessvärre detaljerna kring detta, men tror det utvanns ur cellulosa).

16-158
16 personer har tackat ja till nomineringarna till folkförsamlingen, då det var under 20 så skippas valet och alla blir direkt utsedda, första mötet ska ske dagen efter. Folkförsamlingen ska sedan vara med på det lite större veckomötet för att få en bild av läget och kunna komma med tankar och idéer.

16-159
Folk har börjat vilja byta arbetsuppgifter/jobb, en platsbank kommer att införas för att underlätta detta. Vissa jobb kommer kanske kunna automatiseras i framtiden och på så sätt frigöra folk som vill göra annat. Men just i dagsläget är det mer eller mindre arbetsrotation som gäller, då alla sysslor är viktiga.

Regelbundna hälsokontroller införs, officiellt för att hålla koll på hälsotillståndet, mer inofficiellt för att kunna kartlägga missbruk av diverse droger.

Rob och Simone har lyckats ordna med ett möte med några av Grizzly-Tigrarnas ledare på en neutral plats, då dessa skulle vilja komma på besök till kolonin (intresserad av vårt sätt att leva).

Flygfarkosten läggs på is, istället uppgraderas nuvarande gyrokoptrar för att klara mer last och en zeppelinare börjas byggas för längre transporter. Denne ska drivas av el, som ska komma från vätgas och solceller. För att minska på batterityngden så konstrueras själva ballongen i ett "tyg" som kan lagra elektriskt laddning.

16-225
Konstruktionen av zeppelinaren går framåt.

50 personer till är nu vakna.

Ett möte med de tre GT-ledarna sker. De ställer sig positiva till att vi hugger ned träd i utbyte mot att vi återplanterar och försöker leva i harmoni med deras biotop. De ska även kartlägga vilka delar av skogen som passar för våra behov och som gör minst skada för deras. Även annan byteshandel kan tänkas komma till skott.


I övrigt så etableras att Terra Sophia har en radie på 38 000 km. Våra AI-forskning har kommit ungefär dubbelt så långt som idag (så egentligen inte AI, men däremot mer avancerade neurala nätverk). Våra batterier är ungefär 3-4 gånger bättre än dagens och solpanerlerna ungefär dubbelt så bra.
 

Johan Eriksson

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
10
Utdrag ur Astrid Sundbergs dagbok, Sophia-Systemet, Terra Sophia, 16-09-22 (16-286 om man vill vara sån)

Ja, nu är hon klar. Luftskeppet alltså, men jag tror vi är rätt många som jobbat oss färdiga med alla de projekt som varit senaste tiden. Har inte haft någon riktigt permiss på... 3 veckor? Ska bli skönt att friställas från ledningsgruppen, nu när det finns en folkvald sådan. Nåja, nu är det färdigt iallafall, eller den här etappen, jag gick igenom de olika packsedlarna igårkväll, och... helvete...
Jag menar, det ser ju bra ut på ytan, inga konstigheter, bara saker man kan komma att behöva, men om man gör en lite mer ingående granskning, eller om man råkar gå och inspektera de packlårer som inte alla kanske har tillgång till, för att man kanske misstänker att något är underligt, så kan man lugnt konstatera att vårt fredliga vetenskapsuppdrag är bestyckat värre än USAs black-ops grupper! Visst, jag köper att vi sätter upp gatlingkulsprutor på valda ställen av skeppet, jag menar de flygande varelser vi stött på är inget man direkt vill ha i närheten av sig. Och att vi har med handeldvapen och annan taktisk utrustning må vara, vi ska ut i en okänd djungel, men! OCH JAG MENAR VERKLIGEN "MEN"! Att bestycka oss med ett helt gäng av 5 kiloton kärnstridspetsar... Att mänskligheten aldrig tycks kunna lära sig... Jag pratade med Angelica om det, försökte hålla tand för tunga med vad jag tyckte och tänkte kring det hela, och då kom den fina "grädde-på-moset"-tillägget; Vi har även med oss ett par tre drönare som kan leverera dessa stridspetsar, så vi själva löper mindre risk att drabbas av explosionen! Det är nästan obetalbart! Så nu kan vi i hel trygghet skjuta iväg våra taktiska kärnvapen från vårt luftskepp, utan att oroa oss det minsta för följderna! Jag, jag ger snart upp om det här! Och det är typ bara jag som yttrar mig emot det hela! Vad fan är det med folk! Nåväl, vid det här laget är det väl mer eller mindre bara att haka på och njuta av åkturen eller nått. We had a good run, kid.

Utdrag ur Astrid Sundbergs dagbok, Sophia-Systemet, Terra Sophia, 16-09-24 (16-288)

Vi kom fram till den närmaste podden idag. Reaktorn hade stängt ned sig själv, jag tror det är relaterat till att kylmediet hade nått kritiskt låga nivåer och säkerhetssystemet kickat in. Fantastiskt att nått inte var fuskbyggt, med tanke på allt annat som ligger på travesti-nivå med hela det här uppdraget!
Vi hittade bland annat några hundra kapslar i podden, små sådana, för foster. Allt vi kunde se var att det var primater i (ja, datan var lite svårtydd, för att sammanfatta det hela). Väldigt mycket av maten var redan förbrukad, visade sig sedan att en skvatt galen biolog hade ränt omkring här i typ 30 år och försökt splicea in DNA från den lokala faunan med jordens. Så atte, jag kommer INTE vara den som öppnar de där foster-kapslarna, det är ett som är säkert. Fy fan... Vi sprang även på några mer lyckade av galningens experiment. Tänk typ två stammar av super-primater, alltså betydligt smartare och smidigare gorillor och schimpanser med motstående tummar. Jo, jag vet, där kommer vi snart ha en grym motståndare mot vår egen art, men var lugn kära läsare; Vi är de som har kärnvapen!...

Utdrag ur Astrid Sundbergs dagbok, Sophia-Systemet, Terra Sophia, 16-09-25 (16-289) (var ej med själv, utan bara fått det återberättat för mig, så har lite ont om detaljer, men tänkte för formens skull så skriver jag det här)

Såatte... Talande gorillor någon? Alltså jag ger nog snart upp på allt det här. Vet snart inte riktigt vad jag ser och hör och vad jag typ hallucinerar. Kanske det allt det här är? Vi ligger i en djup kryosömn men något har gått snett och våra hjärnor kämpar febrilt med att skapa någon form av verklighet för oss och därför drömmer vi allt det här. Ingen har ju sovit så länge som vi skulle göra. Alternativt så har vi precis i denna stund vaknat upp ur kryon och våra hjärnor slänger ut all den här informationen på en bråkdel av en sekund och vi uppfattar den som det här tidsintervallet, typ som när man sover och just ska vakna, då slänger hjärnan på en typ 3 timmar med drömmar. That´s a thing, right?
Vet inte om jag ska skratta eller gråta, men det gavs order om att faktiskt installera ett taktiskt kärnvapen kring reaktorn i podden "utifallatt"... Ja, varför inte, liksom?
Sensorloggen visade iallafall på ytterligare en pod, bara en stenkast härifrån, så vi ska dit och undersöka det hela närmare.

Utdrag ur Astrid Sundbergs dagbok, Sophia-Systemet, Terra Sophia, 16-09-26 (16-290)

Bra sak; mina exo´s kom väl till pass, dålig sak; de måste djuprengöras efter undervattensuppdraget. Meeen, det är nått att göra som inte innebär att vi utplånar en mindre civilisation. Alltid nått. Podden där nere i vattnet var iallafall rätt så intakt, en hel del fungerande gruvmaskiner och en massa aktiva kapslar, så det får helt klart ses som ett plus. Vi begav oss sedan ut över det stora världshavet (som numer heter Arcadia). Där ute, på en ö hittades ännu en podd, oklart hur många överlevande kapslar, men gott om förnödenheter och annat. Så med lite bärgning skulle det helt klart kunna bli två väldigt värdefulla upptäckter.

Utdrag ur Astrid Sundbergs dagbok, Sophia-Systemet, Terra Sophia, 16-09-26 (16-290) (tillägg)

Alltså, jag blir så matt. Det är typ tredje gången på fyra dagar som vi hamnat i allt mer allvarliga diskussioner om New Shakalin. Av någon anledning så anser de flesta i gruppen att vi måste starta någon form av krig mot dem (mänskligheten i sitt esse). Och eftersom vi tycks ha det enda flygvapnet, tillsammans med taktiska kärnvapen... Ja, ni kanske kan räkna ut varåt diskussionerna går...
 
Top