Nekromanti Rykte

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Bara en liten fråga. Hur känd är man om man har rykte 20?
Är man känd över hela nationen då, eller?

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Du är känd i ett hertigdöme i det land där dina gärningar ägt rum.

Ny fråga: Om man äventyrar i massa olika länder hur fan ska man veta hur känd man är sammanlagt? Om man gjort massor av äventyr i tre olika länder kan man ju inte bara slå ihop allting. Tycker inte rykte är nödvändigt om man tänker på det. Att man är känd i vissa delar för olika saker kommer man ihåg. Att dra ihop allting är ju bara klumpigt.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Om jag är en känd tjuv i Daval, är jag känd i hela provinsen Daval isåfall? Eller bara staden? Eller är bara staden själv em hel provins, eller finns det annat än staden i provinsen Daval?

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Har du 20 i rykte och är TJUV!? Herregud!

Svar på frågan: Om du har rykte 20 är du känd i provinsen daval. Alltså utanför staden också. I andra delar av jargien så kan du bli igenkänd också. Det finns en tabell i Gundboken vid karaktärsdragen om vad man slår för att känna igen dig.

Förslag, Lämna daval om inte jargien ett slag så att allt lugnat ner sig. Man ska nämligen slå ett yktes slag varje månad för att se om man sänker sig. Kommer du över så sänker du rykte med ett. Tar nog ett tag för din del.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

TheStoryteller

Veteran
Joined
2 Oct 2000
Messages
62
Visst! Spelaren tror att han är väldigt känd. Men när de dyker upp i ett nytt område drar jag som SL av några poäng utan att spelaren vet om det.

Resultat. Han/hon tror att de är kända men det kan få roliga resultat...HiHi...

Man är ju som sagt SL. Jag gör som det behagar mig ibland.

Som svar på frågan. Så löser jag det.

"Second place is the first loser" No Fear
 

Zaiber

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
100
Location
Boden, Sverige
Ringar på vatten. Nu fattar ingen vad jag menar men anledning till att jag skriver det ändå är för att någon ska fråga va. Då kommer jag ihåg att imorgon skriva ett mer utförligt svar, dvs när jag inte är jättetrött.

Zaiber - Religion är coolt.
 

Flash Back

Warrior
Joined
13 Aug 2000
Messages
364
Location
Borås
Ny fråga: Om man äventyrar i massa olika länder hur fan ska man veta hur känd man är sammanlagt? Om man gjort massor av äventyr i tre olika länder kan man ju inte bara slå ihop allting. Tycker inte rykte är nödvändigt om man tänker på det. Att man är känd i vissa delar för olika saker kommer man ihåg. Att dra ihop allting är ju bara klumpigt.

Håller med dig. Jag har också funderat en del över det. Man skulle egentligen skriva upp varje rykte var för sig på ett blad (man kanske skulle ta och göra ett tjusigt formulär), sen kan man lätt få en överblick över alltihop. Man struntar i slagen och kollar om det verkar vettigt att personen i fråga bör känna till ryktena. Man kanske ska kolla på hans BIL för att se hur mycket han bör veta.


Det Förglömda: tillbaka på ny adress:
<A HREF="http://rollspel.20m.com" target="_new">http://rollspel.20m.com</A>
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Jag är inbrottstjuv, och är efterlyst av stadsvakten och (gulp!) Inkvisitionen... för 5000 silverdenarer.

Varför ska jag lämna Daval? Det är ju där jag gjort alla mina "less-than-legal" stordåd. Iofs är det ju ganska osäkert att trava runt på gatorna när det finns en "wanted" skylt i varje gatuhörn. Dessutom snackar vi 5000 spänn här också. Det är ju ganska mycket.
Dessutom kan man ju knåpa ihop ett bra äventyr under flykten från Daval. Eller varför inte göra en film, med Kurt Russel i huvudrollen, "flykten från Daval"!


In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Han är skicklig, väldigt skicklig. Det är bara det att de han arbetar åt (han arbetar alltså inte för egen räkning, han tar beställningsjobb, men bara när det gäller något speciellt) har spridit ut om hans existens. Dessutom är han ett ofrivilligt vittne till ett grovt brott, och inkvisitionen har anklagat honom för ännu grövre brott, som en ursäkt för att få tag i honom.
Med andra ord, han är mest känd i den undre världen, mindre känd i de övre samhällsskiktet. Eller rättare sagt ökänd.
Det är bara högt uppsatta stadsvaktkaptener och inkvisitorer som möjligtvis känner till något om honom, och det lilla de vet håller de stenhårt på.

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.
 

Hybris

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
139
Det smidigaste är ju om någon eller några av dina spelare och du krönikerar under kampanjens gång så kommer både du och dem ihåg vad som har hänt var och risken för missförstånd och förväxlingar minimeras.

"Om du beger dig ut på tigerjakt, förvänta dig en tiger"
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Då ska du inte ha rykte 20...

Istället ska du ha rykte 5 och vara känd i staden under något mer eller mindre smickrande nick. Sedan ska SL välja svårigheten för skumraskaffärerslaget för att ha hört talats om dig i de undre kretsarna. Du vet, stadsvakterna kan lätt spåra dig. De bara tar en simpel tjuv och kelar lite med sina brännjärn på honom. Han snackar om dig och om vilka som kan mer. Till slut leder spåret till dig. Prisjägarna är ännu värre. Tro mig, de FÅR tag på dig. Om du varit min spelare skulle du fått spela äventyret "flykten från daval" för länge sedan. Att inkvisitionen är efter dig betyder en sak. FLY! Att sticka till asharina är nog det smartaste. Där kan en man som du klara sig bra. Ryktet om hur bra du är kommer att färdas före dig, men om du har tur följer inte inkvisitionen efter dig.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 
Top