Nekromanti Rykte

Johan/Torak

Veteran
Joined
9 Apr 2003
Messages
72
Location
Cthol Mishrak(U-Väsby)
Jag har lite problem när spelarna ska få höja sitt rykte.
Jag menar om de gjort ett äventyr i Jargien så blir de kända av lokalbefolkningen, men ingen mer. När är lämpligt att höja ryktet? Efter en massa äventyr borde de vara ganska kända, inte sant?
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Skippa Rykte

Enligt mig är det betydligt smartare att som spelledare anteckna vad olika rollpersoner gjort samt var istället för att tjafsa på med Rykte. När rollpersoner sedan återvänder till åtminstone närheten av platsen där de tidigare uträttat ett stordåd kan de om de ger ifrån sig något tydligt tjännetecken (namn, speciellt föremål eller utseende, ras e.t.c.) bli igentjända.

Andra saker som spelledaren bör tänka på är att ryktet kan sprida sig om det man uträttat är tillräckligt stort, som om man vunnit Svärdsspelen i Hadarlon eller dräpt Jargiska Kejsardömmets kejsare eller något annat tufft. Om det däremot gällde en brand man släckt i en enslig by längs Järnfloden så lär inte ryktet sprida sig särskilt långt, även om det lär kommas ihåg länge av ortsbefolkningen.
 

nicole

Warrior
Joined
19 Nov 2002
Messages
218
Location
Göteborg
Jag tror snarare det är kvaliteten på spelarens handlingar och inte kvantiteten som avgör hur känd någon är. Har rollpersonerna gjort saker i lönndom bör ju inte deras rykte öka (det är ju inget folk talar om) men har de räddat flera barn ur ett brinnande hus eller mördat en adelsman av släkten Leijon i Soldarn så pratas det nog.

I regelboken (sid 26) kan man läsa:

"Rykte ökas när spelledaren anser att rollpersonens dåd är så anmärkningsvärt att det blir omnämnt av befolkningen. Rykte ökar vanligtvis med ett per vecka tills det stigit till de nya värdet"

Vi har tolkat det som att det tar ett tag för rykten att spridas.
 

Xzarjo

Warrior
Joined
24 Sep 2002
Messages
204
Location
Göteborg
I min spelkrupp kör vi väldigt sälla med rykte. Enda tillfellet personer känner igen RP är i områder dom varit förut och utkämpan stordåd eller liknande, ja som när Kenar kraggen var sen till midsommarfästen och tog en svängom hos frun till den store härföraren i drunok istellet. Nu har alla i landet hört talas om "den onde 7 meter långe (höjd)" barbaren. Om man skulle vara nogran med rykten får man snart några A4 fulla med siffror och namn på olika platser. Och därefter jublar man högt när man misslyckas slaget mot rykte och har 25. Nä då får man köra efter vad som värkar lågiskt, dvs bönderna skiter i dej om det inte råkar vara hungersnöd och du är känd som en upprorsmakare. Adeln därrimot har kåll på alla viktiga personer (högt i rykte) när tillfelle ges att ändra sin maktpossion.

Mvh En trött vätte som holler på å somna framför c++. Hoppas de va till någe hjälp.
 

Musashi

Veteran
Joined
7 May 2003
Messages
59
Location
Göteborg
Om rollpersonerna gjort något berycktat en liten by i Jargien så sprider sig ändå rykten med exempelvis handelsresande och om några på något sätt gjort många beryktade saker sprider sig rycktet längre bort från den plats där allting hände och det är detta som avser höjningen av Ryktet
 

Krike

Veteran
Joined
30 Apr 2003
Messages
28
Location
Göteborg, KBA
Re: Skippa Rykte

Det är ganska enkelt må ryckte i vår spel grupp.. vi gör nya RP's för varje kampanj... men det vill till ett rejält stordåd om rycktet ska sprida sig långt...
 
Top