Nekromanti Rykte?

virus

Veteran
Joined
24 Jul 2000
Messages
78
Location
Umeå
Har man 0(noll) i rykte när man precis har gjort en rp?


// /images/icons/crazy.gif [color:green]virus</font color=green>
 
"Har man 0(noll) i rykte när man precis har gjort en rp?"

I grundreglerna har man 3T6 i Rykte...

Detta är dock ändrat i Spelarens Handbok där alla rollpersoner börjar med 0.

Av den enkla orsak att en rollperson är inte så mycket känd om denne inte utfört något att bli känd för.

Riddaren


http://www.backtotellus.com/ http://www.eyesoffate.com/
 
Jag råkade få 20 i Rykte från början en gång, och det var med en av alla mina lönnmördare:), det va rätt surt.

Watch thy words when adressing me, lest they be fed to thee on the end of my boot.
 
"Jag råkade få 20 i Rykte från början en gång, och det var med en av alla mina lönnmördare:), det va rätt surt."

Det är omöjligt om man följer reglerna för en ny rollperson. Normalt slås det fram med 3T6...alltså inte Ob3T6...slaget är således inte obegränsat utan kan endast hamna inom ramen 3-18, om man inte går efter Spelarens Handbok då värdet automatiskt är 0.

Riddaren


http://www.backtotellus.com/ http://www.eyesoffate.com/
 
Jag råkade få "Berömmelse" eller nåt liknande på Händelser tabellen vilket ökade mitt rykte med 1T6. Så d så.

Watch thy words when adressing me, lest they be fed to thee on the end of my boot.
 
Kanske det men om så är fallet så är man ganska okänd.
Tabellen för svårighet i slag mot rykte visar ju att svårigheten är Ob2T6 i hembyn. Om man nu har noll så känner då ingen till en i hemtrakterna.

Jag tycker att fem (5) är ett bra värde för en vanlig RP. T ex en vapenmästare eller ädling bör nog ha tio eller mer.

//Robin P. Liljenberg

Mäster Azazel
 
Skulle Rollpersonen dessutom vara Vapenmästare får han automatiskt +2 i Rykte om alla framgångsslagen lyckas, enligt reglerna i Krigarens Väg.

/Mederian síol Ianoty t'un Léarama t'an Machara
 
Det borde ju vara mest logiskt, eller hur. Det vore ju lite dumt om man hadee ett rykte innan man har börjat att speal med den.

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 
Ska man följa reglerna slår man väl ryktet precis som man slår fram de andra "sekundära egenskaperna".

Detta kan dock bli till såväl besvär som dumheter. Att slå fram sitt start rykte med typ en eller två tärningar, plus minus ställning, tidigare händelser etc.

Ja, det finns väl egentligen en hel massa olika varianter man kan använda när man skapar sin rollperson och det bästa sättet är väl att göra som man själv vill och trivs bäst med.

M.H.V/ Herr celric, Fri riddersman av zorianorden.
 
Om ens karaktär har varit yrkesaktiv innan man spelar tordes åtmindstone gillet eller andra i samma bransch känna till karaktären. Dessutom rykte 0 skulle jag tolka som att ingen känner till en alls dvs inga släktingar, vänner, fiender eller mäskliga kontakter över huvudtaget. N'est ce pas?
 
Nej enligt grundreglerna har man 3t6.
Detta är ju också ganska rimligt då rollpersonerna givetvis har haft ett liv även innan de börjar spelas. (I vår spelgrupp brukar vi dock låta folk få välja ett rimligt rykte beroende på vilken bakgrundshistoria de har)

Rimligtvi börjar man ju skrapa ihop rykte redan då man föds, i en liten by t.ex. så lär det ju inte gå många förbi att Sara & Evert har fått en liten pöjk. Sedan så har ju de allra flesta gjort saker under sin uppväxt och eller utbildning som kan ge ytterligare poäng. (Handen på hjärtat, hur många av er blev/blir inte igenkända på era respektive jobb skolor osv osv...) Nej, i mitt tycke är ju det intressanta inte hur mycket man har i rykte utan VAD man är känd för.


/Bjorn
 
Nää, +4...

Watch thy words when adressing me, lest they be fed to thee on the end of my boot.
 
Back
Top