Nekromanti Rykte i Spelarens handbok

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Jag är nöjd med ändringen av rykte i Spelarens Handbok jämfört med regelboken. Nu är ju ryktet 0 (med undantag om man får ökat i bakgrundstabellerna för något), som det var innan kunde en RP få högre rykte än t.ex. Cerec Tzorcelan.

Och då han känns till av massor, så skulle ju rollpersonen vara ännu kändar...

Riddaren
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Hmmm...så du menar att en person som knappast har gjort något som kräver att bli känd, ändå kan få ett rykte på 7, det är ju högre än några av de "jätte-kända" i Krigarens väg.

Riddaren
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Jag har olika beroende på kampanj..
I min nuvarande bondekampanj så har alla börjat med noll.
När vi förut körde ren "äventyrar" kampanj så fick alla 1T6 i rykte, sen får de ju modifikationer om de hamnar på händelse tabellen, framgångsrik karriär mm..
Det är ju fullt möjligt att någon rollperson är mer känd än Cerec. Det kan ju hända att någon blir hertig i Soldarn t.ex.
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Samtidigt så gör ett rykte på 0 att chansen är extremt liten att någon i ens hemby känner igen en när man går på gatan.. 1T6 (eventuellt minus 1 eller 2) i Rykte från börjarn tycker jag låter ganska rimligt...

/Emil
 

humongos

Veteran
Joined
4 Jun 2000
Messages
195
Tur har dom också ändrat, utan att kommentera vidare.

Det står bara med liten text i "check-listan" så man skulle lätt kunna missa det!
 

Mr spelledare

Veteran
Joined
15 Jun 2000
Messages
82
Location
Ängelholm
Att någon i ens hemby vet vem man är är ganska självklart även om man har rykte 0. Att däremot någon i grannbyn inte vet vem man är mer troligt om man har rykte 0.

MVH "Gud"
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Jo, men svårighetsgraden för hembyn är enligt reglerna Ob2T6 och för grannbyn Ob3T6.

Om du har 5 i rykte så är chansen (eller risken) ca 40% att du blir igenkänd i hemmabyn och medan detsamma i grannbyarna ligger på knappt 9%! Sedan kan man kanske tillägga att man det förmodligen är ganska många som känner igen ens utseende i hemmabyn, men inte kan placera en med namn och sånt.

/Emil - Som gillar siffror
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Det är en sak jag tycker är lite konstig. Om jag jämför med t.ex. Sverige förr så är jag övertygad om att nästan varenda en i samma by kände varandra, ja, nästan varenda en i samma församling till och med.

Detta har med följande punkter att göra.

1) Husförhör. Prästen kom 1 gång om året för att förhöra befolkningen om de religösa kunskaperna i sin församling (detta gjordes rotevis), och en rote kunde bestå av ett flertal små byar, då kan tilläggas att en by var igentligen en gård uppdelad på flera ägare och samlade på samma plats. Dessa rotar förhördes hemma hos någon inom roten, och kunde variera mellan varje år.

2) Besök i kyrkan. Alla skulle besöka kyrkans gudstjänst minst 2 gånger per år, ofta kom de ännu flera gånger.

3) Tinget. 2 gånger om året (höst och vår), var det häradsting i häradet, som bestod av några församlingar. Man stämde varandra för nästan vilken liten sak som helst, t.ex. att grannen anklagade en att ha flyttat tomtgränsen en halvmeter för att få större mark etc...

Däremot kan det vara mindre kända i grannförsamlingarna. Ofta finns det personer som aldrig har lämnat sin hemförsamling, utan levt från födelse till död i samma församling. Giftermål skedde ofta inom den egnaförsamlingen, på sin höjd till grannförsamlingen (det finns givetvis undantag).

Slutsats: I den egna byn bör svårighetsslaget var Ob0T6, i grannbyn Ob0T6 alt. Ob1T6, det sistnämnda gäller även en grannförsamling.

Riddaren

PS. Detta gäller alltså landbygden, kan var helt andra förrutsättningar i städer. DS.
 

Exarch

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
86
Location
Skara
Där har du fel. Har någon i Krigarens väg ett rykte på <7 så betyder det att personen är rätt okänd, typ en lönnmördare som bara är känd i vissa kretsar el dyl...

//Exarch
 

Exarch

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
86
Location
Skara
Det finns bara med i en sammanfattning av hur man skapar karaktärer...

//Exarch, som tycker det är lite underligt att det inte ens kommenteras ngn annanstans
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Personligen tycker jag att det känns enklare att ha kvar svårighetsgraderna från grundboken (ob2t6 hembyn, ob3t6 grannbyn osv) och låta rykte ligga på samma skala som alla andra kraktärsdrag...

Dvs "kreti & Pleti" ligger ungefär på 10 i rykte och känns oftast igen i hembyn, ibland i grannbyn och mycket sällan i andra landsändar. Niemas problemas som de skulle sagt i Yougoslavien (ja om det fortfarande var jugoslavien altså... Just nu finns det nog inte så många som säger så.)


/Bjorn
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Jovisst, men jag tycker att det är ett under om en person inte känns igen i sin hemby där det finns 10-12 byggnader och 50-60 personer boende.

Riddaren
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Men en by kan vara större än 50-60 personer. I Eon räknas allt som byar som har mindre än 500 invånare. I en sådan, lite större by, känner säkert alla igen varandra, men inte helt nödvänligtvis vid namnet.

/Emil
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Ja nu anser jag ju iofs snarare att ryktesslaget handlar om att "känna till" snarare än att "känna igen", sedan skulle jag vilja säga att i de flesta fall (om man inte har ett mycket unikt utseende) är ryktet snarare kopplat till namnet än till utseendet, tänk på att det ej finns foton och att även målningar rimligvis är mycket ovanliga.

Tilläggas kan ju oxå att man givetvis inte behöver slå något slag för rykte om man känner personen (vilket många i en liten by gör), utan det handlar ju om ifall man har hört talas om en person via andrahandsuppgifter så att säga.


/Bjorn
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Men du vet hur extremt liten urbaniseringen är i Eon...
Om man t.ex. tar Consaber...där bor det 1,9 miljoner personer, där väldigt ca 90000 bor i städer med stadsprivilegier...lägg till sisådär 20000...då har du sedan 1,79 miljoner personer som bor i byar på mindre än ca 500 invånare...'

/RipperDoc - tror han räknade ungefär rätt

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Men en by kan vara större än 50-60 personer. I Eon räknas allt som byar som har mindre än 500 invånare."

Nja. I Consaber räknas allt som inte har stadsprivilegier som en by, även om det råkar vara sextusen invånare, murar runt omkring och en maffeborg mitt i. Om det har stadsprivilegier, då är det en stad. Annars är det en by.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Top