Rykte – Kompletterande regler för erkännande

lupmet

Hero
En av de bättre avsnitten i Western är reglerna för rykte och berömmelse men de flesta spelen en rak skala. Jag tycker att det senare är för begränsat och klumpigt och har länge funderat på något bättre. En tanke jag fick var att vad en person är känd för kan vara en komplex bild av flera aspekter och jag fick då idén att bygga på Pendragons karaktärsdrag. Det här är ett försök att utforska den idén och ni är mer än välkomna att kommentera. För enkelhets skull antas Basic Roleplaying med 1t100 som bas, den intresserade SL får göra anpassningar till sitt rollspel. Syftet med reglerna är att det skall gå ganska fort att avgöra om en SLP känner igen RP:n och vad reaktionen (positiv eller negativ) kan tänkas vara. Det senare tycker jag är huvudsakligen en bedömning för SL men vill ha en fingervisning.

En person har ett värde på totalt fem kategorierkategorier som går från 20 till 20 (med noll som helt neutral, dvs. 51 unika värden) enligt nedan. En person kan ha ryktet "Våldsam 9" eller "Fredlig 7", även om "Våldsam 9" är samma som "Fredlig -9" anges bara positiva värden.

1. Sadistisk/Godhjärtad
  2. Edsbrytare/Rättskaffens
  3. Girig/Generös
  4. Våldsam/Fredlig
  5. ???/???

Orsaken till fem rykteskategorier är att någon som är mycket känd inom alla kategorierna skall ha 100 % chans att bli igenkänd (se nedan).

När en person kan bli igenkänd eller försöker med "vet du inte vem jag är?" (dvs. när det är intressant att ta reda på om personen är berömd nog för att bli igenkänd) slås ett slag emot summan av rykteskategorierna. Det spelar ingen roll var på skalan en person befinner sig, det är summan som avgör om någon blir igenkänd eller ej.

Problem: Om någon har Godhjärtad 15 och därefter gör sadistiska dåd kommer personen att bli mindre känd. Låter det rimligt?

Varje färdighet som rollpersonen har ett färdighetsvärde över 75 % ger en bonus på berömmelse av ett plus en femtedel av det som skjuter över 75 %. Exempelvis 77 % +1, 79 % ger +2 (1+(79-75)/5=1,8≈2), 87 % ger +3 (1+(87-75)/5=3,4≈3).

Reaktionen ifrån omgivningen beror på vad personen är känd för – en fredlig, sadistisk edsbrytare får ett annat bemötande än en våldsam, girig men godhjärtad person. Det kan också påverkas vad betraktaren är känd för – någon som är känd för sina våldsdåd kan bli imponerad av personens våldsamma dåd … eller bli provocerad och utmanad av dem!

På medeltiden var det en stor paria att inte vara släkt eller ifrån trakten, lokalpatriotismen var stor, och vinddrivna existenser som lekare och äventyrare börjar därför alltid med Edsbrytare 15. De blir snabbt igenkända som sådana och nästan alla betraktar dem med misstänksamhet och kanske även fientlighet.

Passar de olika kategorierna ovan tycker ni och har ni förslag på ett femte kategoripar?

Här är fem förslag för att väcka tankebanor:

Rättvisa / Makt
Återhållsam / Våldsam
Moralisk / Självisk
Beskyddare / Förtryckare
Stoisk / Känslofull

Ett par nya idéer:

1. Hjärtlös/Barmhärtig
  2. Ohederlig/Redbar
  3. Sniken/Frikostig
  4. Våldsam/Fredlig
  5. Harhjärtad/Tapper
Jag tänker i banorna av vilka egenskaper folk uppskattar – eller säger sig uppskatta – och då är fet fredliga personer som går att lita på. Jag låter mig inspirerad av de sju dödssynderna och de sju dygderna och min uppfattning om vad medeltidens befolkning värdesatte.

Men jag gillar Edsbrytare och Godhjärtad…

Du pratade om Western så mina förslag var för att simulera den genren. Det förslag jag gillade bäst var "Rättvisa / Makt" för att visa på att "makt korrumperar".

Om du kommer på fyra fler talesätt liknande den ovan tror jag du har kommit långt i att kunna formulera motsatspar.

Det sagt, jag förstår inte hur din ska användas? Ska dom läggas ihop? Ska man slå mot vardera för sig? Fem slag per karaktär?

Tror inte att det funkar att ha ett mått för både om man är känd och om man är känd för bra eller dåliga saker. Dags ett dela upp.

Exempel: Om du gör något grovt vanhedrande i RuneQuest ökar din Reputation medan din Honor sjunker. Om du tänker Pendragon är Glory måttet på hur känd du är.

Jag har valt att tackla det så här:

… man har >>ett värde<< för hur omtalad man är.

Sedan en kommentar om det senaste man omtalas som. Detta är vad som kommer på tal oavsett vad man är känd för sen förut. Men allt som gjort en omtalad sparas som en lista, så om någon bryr sig (frågar runt, undersöker …) så kommer nästa sak på listan upp (och så vidare tills listan tar slut). Men listan är bara saker som gjort att man blivit omtalad, inte allt man gjort.

Jag har valt att tackla det så här:

… man har >>ett värde<< för hur omtalad man är.

Sedan en kommentar om det senaste man omtalas som. Detta är vad som kommer på tal oavsett vad man är känd för sen förut. Men allt som gjort en omtalad sparas som en lista, så om någon bryr sig (frågar runt, undersöker …) så kommer nästa sak på listan upp (och så vidare tills listan tar slut). Men listan är bara saker som gjort att man blivit omtalad, inte allt man gjort.
En lösning man kan ha är att varje spelare har ett ark i rollformuläret för Berömmelse, och varje gång man får mer, antecknar man hur mycket och för vad. En NPC kan ha ”Berömmelse 85% (kungamördare)”.

Back