Re: Jepp
Men det gör vi andra som ser affärsmässigheten som något nödvändigt för att en produkt skall kunna överleva.
Jag ser inte OGL som en fristående produkt.
Populär hos vem då? Några få har försökt använda GPL Documentation för rollspel. Det har inte gett något resultat. OGL har däremot fungerat fantastiskt bra för rollspelsbranchen.
Ingen rättvis jämförelse. Allt som skaparna av D&D gör blir stort, ett litet företag jobbar inte efter samma spelregler.
En kreativ människa ser till att få utlopp för denna kreativitet där han/hon kan. OGL/d20 har gett dem en möjlighet. På vilket sätt är detta stöld?
Därför att de lockar till sig spelutvecklare med en missvisande licens. OK, stöld kanske är lite väl grovt. Jag kan kompromissa. Bedrägeri?
Så ingen som försöker tjäna pengar på sitt arbete kan vara en "good guy"???
Nej, men att framställa sig som om man gör mänskligheten en stor tjänst medan man egentligen gör allt man kan för att sko sig själv är i bästa fall oärligt.
De får marknadsföra hur mycket de vill, men OGL är inte något man skapat för att gynna andra företag eller konsumenterna. Det är något man skapat för att stärka sitt eget koncept och skaffa sig större marknadsandel. Allt annat är bluff och bieffekter. Inte helt olikt vad Microsoft försöker göra genom att drälla med IIS och IE i allt de producerar.
Tvärtom, den har gett branchen en injektion av nya kreativa talanger. Plötsligt har de möjlighet att få utlopp för sin kreativitet.
Total and utter bollocks. Det har gett WotC en injektion av nya talanger och mer material för deras produkter, samtidigt som bra koncept som Cthulhu, Judge Dredd och B5 slaktas som d20-produkter. Heck, till och med Steve Jackson har börjat göra d20-kompatibla grejor (Cardboard heroes (som iofs är kompatibel med det mesta) och Munchkin d20).
Mer och mer av marknaden kommer att likriktas inom ett regelsystem, på samma sätt som PC-marknaden idag domineras av ett operativsystem, med 4-5 uppstickare (Novell, "riktig" Unix (BSD med flera), Linux, QNX) som försöker överleva i nischer som MS inte brytt sig om att ta än.
Jag vill inte se samma sak hända i spelbranchen. Det är en långsam och lömsk process som inte märks så mycket, men det händer.
Det spelar ingen roll att det är stora företag bakom konkurrenterna. Titta på vad som hände inom videobranchen. Där hade man i början frihet att välja vilket format man trivdes bäst med, från tre stora aktörer (VHS, Philips2000 (aka Video2000), BetaMax). Eftersom mer film (egentligen porrfilm) producerades för VHS så slogs så småningom de andra ut, trots att det var bättre (inte förrän SVHS kom matchade VHS dem i kvalitet). Man kan alltså krossa konkurrensen genom att flöda marknaden med skräp, trots att konkurrenterna är starka.
Risken jag ser är egentligen snarare vad som skulle kunna hända om licensen ändrades/drogs in. Går det att garantera att sådant inte kan ske inom OGL på liknande sätt som inom GPL?
Leder den här diskussionen verkligen någonstans? Jag misstänker att den bara kommer att hamna i tvåpartsmonologläge och jag gav mig in i den bara för att Magnus bjöd in mig i sitt inlägg. Kommer du att låta dig övertalas?
Bara plakatet är tillräckligt "anti" passar det säkert in perfekt.
Näpp, de vill bara ha tama, väldresserade antis i korta koppel, inte självständigt tänkande bestar som skäller högt.