PH, DMG och MM
Har inte koll på vad grundtanken var när man delade upp PH, DMG och MM i tre böcker en gång i forntiden. Jag tror att Gary Gygax faktiskt inte hade ekonomiska motiv, men att motiven idag främst är ekonomiska.
Jag ser olika anledningar.
1. Som spelare behöver du bara köpa en PH för att spela. Du slipper en massa DM-tjafs som du inte kommer att använda.
2. Som DM vet du att majoriteten av dina spelare bara har en PH (sant, det är så det är, vi som köper alla tre är i minoritet, i alla fall om man ser det internationellt) och därför har du en massa andra regler som hjälper dig att spelleda som inte spelarna har. Ja, i teorin i alla fall...
3. Tradition. Idag är det nog mycket en tradition. AD&D var i tre böcker, och då ska D&D3e vara i tre böcker. Det finns nog med spelare som tycker att D&D3e är en förenklad version som riktar sig till småbarn, och om man gjorde en bok av det skulle de få slag. Och eftersom de trogna spelarna var de som först skulle vinnas över till den nya versionen använda man formatet de var vana vid (obs! spekulation).
4. Ekonomi. Eftersom PH är till spelarna köper en massa spelare den, och då säljer man mer. Om det fanns DM-tjafs i den också skulle den säkert sälja sämre.
D&D behöver en introprodukt för att dra till sig 10-12-åringarna, tror jag. Den kommer i höst, och kommer säkert att vara kopplad till D&D-figurerna som gör succé i USA tydligen.
M.