Nekromanti Ruttnande människor

RaskoInikov

Veteran
Joined
2 May 2005
Messages
132
Location
Boden - Norrland.
Nu är mitt universalregelsystem nästan färdigt (kvarstår; namn, lite bilder och korrekturläsning).

Så - jag har så smått börjat göra efterforskningar och leta material till min spelvärld (se presentation), men jag skulle behöva lite hjälp med att hitta information om människans förruttnelseprocess / dekomposition. Gärna information som också täcker hur miljön inverkar.

Någon som har länkar eller Litteraturhänvisningar om detta morbida ämne ? Allt av intresse är stort tack.
 

PVC

Veteran
Joined
5 Jun 2005
Messages
176
Location
Luleå
Är det bara jag på detta forumet som trots min pedantiska känsla för detaljer tycker att den invinklingen det låter som du väljer är något överdriven. Jag menar, ska du använda faktan till att beskriva hur pass rutten en människa är när man stöter på den och hur den förändras under tiden(riktigt spännande händelseförlopp). :gremcrazy:
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Är det bara jag på detta forumet som trots min pedantiska känsla för detaljer tycker att den invinklingen det låter som du väljer är något överdriven. Jag menar, ska du använda faktan till att beskriva hur pass rutten en människa är när man stöter på den och hur den förändras under tiden(riktigt spännande händelseförlopp)
Utan att vara Raskolnikov på minsta sätt kan jag tänka mig en del användningsområden, men det skall förstås vara inbyggt i olika kunskaper som rollpersonerna har och inte vara nödvändigt för spelarna att memorera.

I deckaräventyr kan det ju ge nyttiga ledtrådar. Det arketypiska fastställandet av dödsögonblicket (om man skall tro den precision som påhittade deckare verkar kapabla till) bygger ofta på att hjälten kastar en blick på liket.

Omgivningens påverkan på fortskridandet spelar roll där, men också i rent stämningsskapande moment i andra genrer. Vandrande lik blir intressantare om de varierar sig: lealösa rödhåriga figurer med läderhud i en mosse, dammiga knastrande russin i öknen, uppsvällda blekfisar vid kusten, etc.

Är rollpersonerna odöda kan det ha stor betydelse, särskilt om förruttnelsen inte hejdas när odödheten inträder.

Ren återuppståndelse kan vara beroende av att någon viss del av kroppen är mer eller mindre intakt.
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Call of Cthulhu 5th edition innehöll ett kort avsnitt om rättsmedicinska kunskaper under 1890-talet, 1920-talet och 1990-talet (de tre perioder man oftast spelar CoC i). Det avsnittet vill jag minnas också innehöll lite information om hjälpsamma saker som hur lång tid det tar för en kropp att brytas ned, när likstelhet träder in etc.

Om detta avsnitt fortfarande är med i senare upplagor av CoC vet jag dock inte.

hälsar
Örnie
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Här är vad jag hittade på nätet efter en snabb sökning.

Body farm Amerikansk plats där de faktiskt testar hur lång tid det tar för kroppar att brytas ned under olika förutsättningar...

/Ulfgeir
 

RaskoInikov

Veteran
Joined
2 May 2005
Messages
132
Location
Boden - Norrland.
CoC och rollspelshänvisningar

Jo, i AFMBE finns det ju också ganska detaljerad information om lik, men det är inte den sortens hänvisningar jag är ute efter. Fakta i rollspel ska man inte tro på för mycket eftersom den är där bara för att relatera till en fiktiv spelvärld.

Även om det skulle vara legit så vill jag inte sno nån annans arbete.

Jag vill att ni ska göra det åt mej :gremtongue: haha
 

RaskoInikov

Veteran
Joined
2 May 2005
Messages
132
Location
Boden - Norrland.
Lite koncept

PVC said:
Är det bara jag på detta forumet som trots min pedantiska känsla för detaljer tycker att den invinklingen det låter som du väljer är något överdriven...
Faktum är att odöda har en ganska stor del i spelvärlden jag arbetar på. Någonting har gått fel i maskineriet så många som dör går inte vidare utan blir spöken, odödingar eller värre. De som blir odöda blir det ibland utan att märka det.
RP skulle mycket väl kunna sluta som odöda om det går illa. Den största anledningen häri för att beskriva förruttnelsen så noga är att de odöda inte kommer att vara animerade i något stadie - de kommer att fortsätta ruttna och fortfarande vara besjälade och medvetna.

I övrigt kommer det att innehålla lite element influerat från The Others & Total Recall 2070 också, men det går jag in på i en konceptsdiskussion som jag tänkte plåga forumet med vid ett senare datum. :gremsmirk:
 

Galdermester

Warrior
Joined
30 May 2001
Messages
222
Location
Norge
I boken vandöda & nekromanti til Eon står det litt om forråtneles prosessen osv.
Vet ikke hvor "bra" informasjonen er. Men har du tilgang til boken, så kan du jo ta en titt.
 

Jarfi

Veteran
Joined
1 Jul 2005
Messages
155
Location
Linköping
Re: Lite koncept

Vad är det (mer exakt) du vill veta?
Det mesta du kan tänkas behöva veta står nog i 'Forensic Pathology' av Bernard Knight
Länk
Det är en lite kortare version än den jag läst, men den ska ju räcka gott till ditt syfte.

Enkelt kan sägas att miljön avgör både hastighet och typ av föruttnelse.
Temperaturen avgör den biokemiska processhastigheten, enl +10->x2 (kommer inte ihåg vad regeln heter). Fryspunkten gör ju naturligtvis att inget händer alls och likaså över 70grader då alla proteiner denatureras.
Fuktighet? I torrt klimat (läs just där liket befinner sig, som just den del av bostaden liket ligger i exvis) ger en mumifierande verkan, där slutresultatet är som torkat läder (mao hårt och sprött) över skelett nästan utan inre organ, då dessa dunstar.
Fuktigt ger en föruttnelse, i vanlig bemärkelse, här agerar alltså bakterier i högre utsträckning.
I vatten sväller liket fort och ruttnar sedan ungefär som i en fuktig miljö, om inga fiskar äter upp det.
Bakterier finns överallt och föruttnar lik överallt utom i torr eller sur/syrefattig miljö (förutsätter att kroppen är helt omgiven).
Insekter (mest flugor) äter och eller lägger ägg. Flugor har en levnadscykel där ägg kläcks till larver under det första dygnet, larver förpuppas efter 1-2 dygn och sedan har nya flugor och allt börjar om. Temperaturen spelar här stor roll.

Vävnader:
Skelettet blir alltid kvar.
Huden är kvar länge, för alltid om den har kunnat garvas av värme och/eller syra.
muskler och senar ruttnar eller torkar till läderremmar.
inre organ inkl hjärnan ruttnar eller dunstar fortast. Dessa äts också först av insekter.

En kort sammanfattning, således. Har du mer specifika frågor ställ dem gärna. Kursen i rättsmedicin tyckte jag var spännande. Så jag läst lite mer. Jag har en viss om än mycket begränsad erfarnhet av både kliniska och rättsmedicinska obduktioner.
 
Top