Nekromanti Rustningspenetration?

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Jag har kommit på en husregel för rustningspenetration, t.ex. anser jag att en hacka borde penetrera stelt pansar bättre än ett svärd.

Regeln funkar såhär: För varje Ob1T6 vapnet ger i skada minskas skyddet med ett (-1).

Vad tycks?
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Det säger ju egentligen inget om prenetrationen, utan bara om hur stort vapen man har. T.ex så borde inte ett kraggsvärd penentrera mer än en stridshacka. (alltså penentrations mässigt, det är klat att det går igenom lättare,men det beror ju på momentumet.)

Om du vill ha regler för detta, vilket jag själv tycker finns inbakat i de tre skyddstyperna, så borde det antingen kopplas till spetsighet av vapnet eller skicklighet (leta efter glipor, vilket man väl kan sikta på meed +ob3t6 i svårighet?).

/Marcus skulle egentligen räkna matte
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Stridshacka gör väl ändå stickskada, vilket oftast är det som stela rustning skyddar sämst emot...
Vilket betyder att det redan är inbakat i systemet...

Jag menar, en enorm binderakkhammare borde väl inte penitrera rustning bättre än en stridshacka heller?
Ändå gör den mer skada...

Hammaren gör Ob4T6 (alltså -4 på skyddet)
Hackan gör Ob2T6 (alltså -2 på skyddet)

Eller menar du för varje Ob1T6 vapnet gör i stickskada kanske?
Nåja, jag tycker att det är inbakat i att rustning skyddar olika mot Hugg, Kross och Stick...
 

DeathJester

Veteran
Joined
25 Dec 2004
Messages
62
Jag utgår från att du menar att husregeln gäller för vapen med penetrerande effekt, såsom stridshackor, "ringbrynjeknivar", rustningsbrytande pilar etc..

Isåfall så tycker jag spontant att idén är intressant. Jag har inte några tabeller eller annat i närheten, så jag kan inte kolla närmare. Jag vet att vi tidigare har kört med att rustningspenetrerande vapen halverar rustningens skydd när rustningen är hård, men det var nog en nödlösning.
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Jag menar att alla vapen inte är penetrerande, men att de som är det ger -1 i rustningsvärde per ObT6.

En stridshacka penetrerar bättre en plåtrustning som skyddar 15 mot stick än ett spjut t.ex. och därmed anser jag att man borde säga att om personen med stridshackan ger totalt Ob5T6+2 i skada så minskas rustningsvärdet med 5. Inte för spjutet dock, eftersom det inte alls penetrerar lika bra.
 
Top