Nekromanti Rustnings modifikation

Thedax

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
120
Hej, jag har sökt i forumet och inte hittat något. Vad får man för minus av att ha en fet rustning? Är det bara vikten som ger en överbelastning? Eller finns det andra minus också?

Och jag undrar även om strid mot fler personer. Om spelare A möter slp B1 och B2 som är på lag blir A:s vinit slag ob1t6 svårare. Om utfallet blir B1<A<B2 så är A försvarare mot B2 och anfallare mot B1, i vilken turordning slås dessa strider? Är de samtidigt? Och hur ska man strukturera det?

Kan någon visa en exempelstrid kanske?

Tack på förhand
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Finns lite i riddaren om negativa saker man kan få från rustningar tror jag, mest för hjälmar som ger negativ inverkan på SYN, Speja och Vinit kanske.


Gällande stridsfrågan får jag för mig att enligt reglerna blir det såhär:
B1 (som var sämst) får deklarera sina handlingar först. Sedan kommer A med sina handlingar. Sist får B2 deklarera handlingar.

Om man tittar på s 31 i spelledarens Guide på Instinktivt försvar så tolkar jag det som att om A vill försvara sig mot B2 alls, så kommer A bli försvarare mot alla i striden och därmed förlora sin chans att spöa på B1! Men det visste kanske inte B1 så det finns väl en möjlighet att B1 inte deklarerat några attacker alls.

Exempel då:
Jürgen Stålfot slåss mot möter på två rövare, Blodnäsa och Botulf det är dags för initiativ.
Jürgen vinner mot Botulf men förlorar mot Blodnäsa.

Botulf börjar med att deklarera ett undvikande.
Jürgen väljer att göra en kraftfull spark mot Botulf.
Blodnäsa väljer att göra två anfall mot Jürgen med sin jätteyxa.

Innan Blodnäsa slår tärningar för sina anfall får Jürgen göra ett val, instinktivt försvar mot attackerna från Blodnäsa och därmed förlora initiativet även mot Butulf. Eller låta bli att försvara sig och ge Botulf en pungspark.

Väljer han att försvara sig får Botulf inga attacker, för han har redan deklarerat sitt undvikande. Däremot är Botulf anfallare i nästa runda då Jürgen inte får slå Vinit den rundan (enligt reglerna för instinktivt försvar).
 

Vlad Stonehand

Veteran
Joined
3 Jun 2008
Messages
48
Location
Värmland
På din fråga om fet rustning är jag osäker på vad du menar, menar du extra tjock? i så fall borde ju viktökningen vara svaret på din fråga. Menar du istället 8 lager rustning blir det ett annat svar.

I ditt stridsexempel kommer attacken från B1 först enligt regelboken för han har numerärt övertag tack vare b2 (varför slåss dessa normalt så fredliga bananer?) vilket förmodligen var svaret du sökte. När jag dömer är det dock den som fick bäst vinit som börjar (husregel).

Runda 2 slår sen a för att försöka ta initiativet från b1 och b2 slår för att försöka ta det från a.

Lätt som en plätt va?
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Bra rustningar hindrar bäraren så lite som möjligt och ingen utom tornerrustningen i grundboken ger några minus på någonting (om man inte är överbelastad vilket är stor risk om man inte är stor och stark).
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
En rustning på medeltid skräddarsys och smeden har som uppgift att göra så att rustningen sitter tight, så den inte skramlar, och göra leder som kan röra sig relativt friktionslöst. Om smeden lyckas med det här så begränsar rustningen väldigt lite och skulle väl om något ge lite minus i smyga (det står väl nånstans att hårda sulor ger minus i smyga?) och hjälmen skymma sikten. I övrigt är det bara överbelastning. Dock är ju inte alltid rustningen skräddarsydd (om man typ stulit rustningen av nån) och då borde det tillkomma minus (såvida man inte har jävligt med tur och har exakt samma kroppsform som den tidigare ägaren). Dessutom kommer en rustning som är felanpassad att skramla, vara svår att röra sig i och ha större glipor. Dock vet jag inte om reglerna faktiskt säger nåt om det här.
Undantaget är som sagt tornerrustningen som inte är gjord för att man ska röra sig. Den är gjord för att man ska sitta still på hästen och kunna ta vilken jävla smäll som helst.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Petter42 said:
Dock är ju inte alltid rustningen skräddarsydd (om man typ stulit rustningen av nån) och då borde det tillkomma minus (såvida man inte har jävligt med tur och har exakt samma kroppsform som den tidigare ägaren). Dessutom kommer en rustning som är felanpassad att skramla, vara svår att röra sig i och ha större glipor. Dock vet jag inte om reglerna faktiskt säger nåt om det här.
När du nämner det så har jag för mig att det finns lite om det här i grundboken. Typ en frivillig regel om att bära "någon annans rustning". Kan dock inte kolla det nu.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
En rustning på medeltid skräddarsys
Well det är väl inte hundra procent sanning. En plåtrustning skräddarsys, men alla andra former av rustningar kan man ju köpa lite mer "stormarknadsaktigt" om det finns ett rustningsgille i närheten. Rustningar görs ju precis som vapen i stora försändelser till olika makthavare, och där skräddarsys ingenting. Så det finns nog gott om brynor, läderrustningar, fjällpansar osv som inte är skräddarsydda utan typ mer one-size. Sedan så skall jag inte påpeka att dessa sitter dåligt eller slappt, tvärtom, de spänns åt med en väldig massa läderremmar så de sitter så bra som möjligt.


/Poseur misstänker nog att Petter42 menade helplåtsrustning
 

Thedax

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
120
Tack! Då förstår jag lite bättre, med andra ord. Man kan inte först försvara sig mot slagen och sedan kötta den andra (rätt logiskt då allt sker simultant).

När vi väl pratar om strid, har någon ett bra tips på att få en strid att rinna på lite mer..smooth. Alltså snabbare. Och hur skriver i upp skada för slp:s? Man orkar ju inte ha ett papper för varje. Vi har just gått över till eon från D&D och det går markant långsammare (även om striderna blir mer strategiska och roligare).

Det jag tänkte med rustning var om man fick typ svårare för slag beroende på hur mycket rustningen skyddar (visserligen kan alvglas vara smidigare än lamellpansar även om det skyddar med) men så fungerar det i D&D..

/Tack och tack på förhand :gremlaugh:
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">/Poseur misstänker nog att Petter42 menade helplåtsrustning</div></div>

Du har helt rätt. Plåtrustningar var det jag syftade på då jag antog att det var det som menades med "fet rustning".
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Du har helt rätt. Plåtrustningar var det jag syftade på då jag antog att det var det som menades med "fet rustning".
Well du har en poäng där faktiskt. Men å andra sidan tycker jag att fjällpansar och ringbrynja är underskattat överlag. Men å andra sidan använder min spelare typ aldrig rutning av olika anledningar, oftast för fattiga, skyller på att det är svagt eller ful, ocoolt eller liknande.



/poseur vet dock inte varför han behövde säga det.
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Det finns många sätt att snabba upp spelet lite, men för det mesta brukar det gå fortare när man kört några gånger och alla vet vad dom ska göra. Om man även lär sig räkna lite med skadekolumnerna så behöver du bara skriva upp siffror eller göra ett kryss per rad i ställer för att göra nya rader och grejer.
Några av dom mer helhjärtade grejerna man kan göra är att helt enkelt göra drastiska ändringar i systemet (typ använda ett annat/eget) eller slå tärningar innan varje spelomgång. Då gör du helt enkelt som så att du slår ett gäng slag, och sedan när det behövs lite flyt i rullandet (i strid) så kryssar du bara det översta resultatet på listan i stället för att slå.

Men börja med att strunta i stridsutmattning. Oftast är den obefintlig ändå och går över så fort striden tar slut. För det mesta kan man skippa insikt och förenkla en MASSA saker. Exempelvis verkar det populärt att skippa EONs VINIT-system och ta det klassiska att den som vinner initiativ är den som slår FÖRST. Dessutom kan man ignorera rätt många skador under striden och ta det efteråt.

Förresten antar jag att ni har EON III och inte vill använda det förenklade stridssystemet.

Dessutom har ämnet (vilket kanske inte är så konstigt) tagits upp innan i många trådar:
https://www.rollspel.nu/threads/483101.html
(Tar upp det delvis:)https://www.rollspel.nu/threads/499111.html
https://www.rollspel.nu/threads/38554Snabbare%20strider.html
(Smidigt hjälpmedel om du har datorn vid rollspelsbordet:)https://www.rollspel.nu/threads/48258Eongeneratorn version 0.53.html

Förlåt för att jag bara länkar en massa saker. Blir mycket att läsa då.

/Petter tycker att någon (annan) borde göra en sammanfattning av det hela.

EDIT: Här är ett system anpassat till EON. Har dock inte provat det, så jag kan inte uttala mig.
 

Vlad Stonehand

Veteran
Joined
3 Jun 2008
Messages
48
Location
Värmland
Öhh, jo. Man kan vara försvarare mot en motståndare och anfallare mot en annan samtidigt. Som jag skrev tidigare i den här tråden...
 

Thedax

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
120
Vlad Stonehand said:
Öhh, jo. Man kan vara försvarare mot en motståndare och anfallare mot en annan samtidigt. Som jag skrev tidigare i den här tråden...
Ja, men man kan inte välja att bara dela upp det. Alltså utan konsekvenser ha två strider efter varandra.
 

Thedax

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
120
Petter42 said:
Det finns många sätt att snabba upp spelet lite, men för det mesta brukar det gå fortare när man kört några gånger och alla vet vad dom ska göra. Om man även lär sig räkna lite med skadekolumnerna så behöver du bara skriva upp siffror eller göra ett kryss per rad i ställer för att göra nya rader och grejer.
Några av dom mer helhjärtade grejerna man kan göra är att helt enkelt göra drastiska ändringar i systemet (typ använda ett annat/eget) eller slå tärningar innan varje spelomgång. Då gör du helt enkelt som så att du slår ett gäng slag, och sedan när det behövs lite flyt i rullandet (i strid) så kryssar du bara det översta resultatet på listan i stället för att slå.

Men börja med att strunta i stridsutmattning. Oftast är den obefintlig ändå och går över så fort striden tar slut. För det mesta kan man skippa insikt och förenkla en MASSA saker. Exempelvis verkar det populärt att skippa EONs VINIT-system och ta det klassiska att den som vinner initiativ är den som slår FÖRST. Dessutom kan man ignorera rätt många skador under striden och ta det efteråt.

Förresten antar jag att ni har EON III och inte vill använda det förenklade stridssystemet.

Dessutom har ämnet (vilket kanske inte är så konstigt) tagits upp innan i många trådar:
https://www.rollspel.nu/threads/483101.html
(Tar upp det delvis:)https://www.rollspel.nu/threads/499111.html
https://www.rollspel.nu/threads/38554Snabbare%20strider.html
(Smidigt hjälpmedel om du har datorn vid rollspelsbordet:)https://www.rollspel.nu/threads/48258Eongeneratorn version 0.53.html

Förlåt för att jag bara länkar en massa saker. Blir mycket att läsa då.

/Petter tycker att någon (annan) borde göra en sammanfattning av det hela.

EDIT: Här är ett system anpassat till EON. Har dock inte provat det, så jag kan inte uttala mig.

Tack! Ska läsa igenom det :gremsmile: antar att det är lite som warhammer, tar 1000 år att spela i början men sen börjar man uppskatta komplexiteten :gremwink:
 

Vlad Stonehand

Veteran
Joined
3 Jun 2008
Messages
48
Location
Värmland
Tja, åter igen är jag osäker på vad du menar. (Måste vara extra trög just nu).
Men svaret du söker är - nej och jo.

Utan konsekvenser är det definitivt inte. Eon är nog det regelverk som jag stött på där det är svårast att strida mot fler motståndare samtidigt. Allt blir svårare. Det blir konsekvensen. Och jo, det blir ju typ två strider efter varandra, även om det är väldigt lite efter....

Ok, jag kör ett exempel nedan. Hoppas jag inte snubblar på en tärning i räknandet för jag är rätt seg just nu.

A ska slåss med B1 och B2. Alla slår vinit för att se hur stiden tar sin början. A ska slå två gånger mot vinit, en gång för varje motståndare. Han slår dessutom sina slag med fyra tärningar istället för med tre. Trots detta lyckas han i detta exempel bli anfallare mot B2 men försvarare mot B1.

Låt oss här för enkelhetens skull säga att alla tre slåss med svärd och sköld.

B1 deklarerar att han tänker attackera två gånger, A deklarerar försvar mot B1 och en attack mot B2. B2 deklarerar försvar mot A. A hade kunnat deklarera att han inte ville anfalla B2 men då hade B2 också kunnat attackera för full skada, som nu är fallet kan han bara välja motanfall om han inte väljer parera och det ger ju bara halv skada.

B1 börjar och gör sina två attacker med 4 tärningar på båda slagen.

A (som ju också deklarerat två handlingar, attack och försvar) ligger också en tärning upp från början.
Således parerar han första attacken med 3 tärningar och andra med fyra. Detta p.g.a. sin sköld som bekant bara kräver två tärningar i grund.

Sen kommer As attack på 3+1+2=sex tärningar. B2s försvar är just en motattack med tre tärningar som A om han vill kan utföra en instinktiv försvarshandling mot, men då med 2+1+3=sex tärningar. Då tappar han dessutom automatiskt initiativet nästkommande runda.

Nej, numerärt underläge är tufft i Eon. Finns hjälp på inkommande så gäller det bara att parera och strunta i att anfalla tills oddsen jämnat ut sig lite.
 

Thedax

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
120
Tack för det yterligare förtydligandet, förstår dock inte varför As slag blir 3 + 1 + 2 tärningar. Det här blir ju hans tredje handling, då borde man ju bara slå 3 + 2 tärningar, eller har jag missat något? Han har ju inte deklarerat blockeringen mot motattacken än, eller? Men annars förstår jag. Man börjar helt enkelt med den anfallare med bäst initiativ, låter honom deklarera handlingar, sedan låter man alla andra deklarera sina efter vinit ordning. Dock behöver försvarare inte ange vilka handlingar, utan bara om de vill utföra några..rätt?

Tack att ni är så tålmodiga med mig :gremsmile:
 

Vlad Stonehand

Veteran
Joined
3 Jun 2008
Messages
48
Location
Värmland
Ja, så gör vi.
Här kommer ett förtydligande på hur jag räknade:
3 tärningar i grund för attacken
1 tärning för att han utför två handlingar (attack & försvar)
2 tärningar för att han redan gjort två pareringar.
Så tolkar jag reglerna. Det är ju därför första pareringen utförs med tre tärningar istället för med två.
 

Naz

Veteran
Joined
24 Nov 2009
Messages
14
Location
Stockholm
Med en sköld heter det att man blockerar.
Parerar gör man med vapen eller händerna.
 

Thedax

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
120
Med en sköld heter det att man blockerar.
Parerar gör man med vapen.
Ont får man i händerna.
 
Top