Nekromanti Rustnings brytande vapen (drakar och demoner)

en_müller

Veteran
Joined
16 Aug 2012
Messages
35
Location
Skåne
Okej nu är jag trött på att det inte finns några regler för vapen som tydlig är bättre på att bryta igenom rustning i drakar och demoner (6.0)

Så jag hade tänkt komma på några relger till det, men sen kom jag på att jag inte alls vet var jag ska börja. Någon av er som har gjort regler för sånt här inan i drakar och demoner? säg då jätte gärna
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Vad för vapen är bättre än andra på att bryta rustningar? Vill du ha vapen som är extra bra mot läder, mot plåt eller bara mot rustningar överlag? Tänker du dig att det handlar om magiska vapen eller helt enkelt att en syl funkar obehindrat mot en ringbrynja?
Krossvapen halverar plåt?
Stickvapen halverar tyg å läder?
om man siktar på armhåla eller knäveck får man ett minus på sitt slag men slipper rustning helt om man träffar?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Generellt sett skyddar plåt (och de flesta rustningar) sämst mot vapen som koncentrerer kraften mot en så liten punkt som möjligt. Klubbor (krossvapen) av olika slag funkade hyfsat mot ringbrynjor då de skadade även om det inte blev hål i rustningen, men mot plåt var de oftast sämre.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Jag har lärt mig allt jag vet från TV, så att jag har "sakfel" förvånar mig inte alls.
 

en_müller

Veteran
Joined
16 Aug 2012
Messages
35
Location
Skåne
jag var nog inte tydlig, jag vet att en stridshammare är en elak jävel mot plåt, jag är mest intresserad av hur man kan få in det i spel systemet " ex Kapten Blodflaga halv troll slår med sin mäktiga hammare mot en riddare och slår om kull honom" man kanske inte slår igenom men kraften kommer ju fortfrande gå igenom

Går man helt efter reglerna så gör det lika ont att bli slagen av ett bredsvär som att bli slagen av en stridscluba
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Arfert said:
Generellt sett skyddar plåt (och de flesta rustningar) sämst mot vapen som koncentrerer kraften mot en så liten punkt som möjligt. Klubbor (krossvapen) av olika slag funkade hyfsat mot ringbrynjor då de skadade även om det inte blev hål i rustningen, men mot plåt var de oftast sämre.
Beror på vad man menar med "klubbor". Stridsklubbor har ju sällan släta huvuden, utan är snarare gjorda för att just koncentrera kraften från huvudets tyngd på en smal yta (det som på engelska betecknas som "flanged mace" är ett utmärkt exempel). Dessa tillkom för att slå genom rustningar -- den svenska termen "hjälmkrossare" är talande.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Men, finns det inte penetrationsvärden i DoD6? I några av Riotminds versioner ska det iallafall göra det.

Om det är en så simpel grej som att stridshammare/pikyxor gör för lite skada på riddare jämfört med svärd finns det en enkel lösning : höj penetrationen för rustningsbrytande vapen och håll den låg för svärd.

Om du vill börja skilja på olika typer av rustningar etc. så blir det givetvis mer komplicerat, några enkla lösningar på det har jag inte.

Eller, missar jag något?
 

en_müller

Veteran
Joined
16 Aug 2012
Messages
35
Location
Skåne
ugh.... jag var rädd för detta svaret, ni har kommit fram till att jag måste tänk ut något själv ve och fasa
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Ok, då hittar jag på detta:

Varje vapen har en typ av rustning som det funkar bättre mot. Och med bättre menar jag att rustningsvärdet (eller vad det nu heter) halveras. Inga vapen påverkar naturliga rustningar.

Exempelvis: Dolk halverar Plåt. Pilbåge halverar ringbrynja.

Gör din lista.

Spela.

Sådär, nu är det klart.
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
amuller said:
jag var nog inte tydlig, jag vet att en stridshammare är en elak jävel mot plåt, ...
Stridshammare är det ultimata medeltida anti-rustningsvapnet. Oavsett vilken sorts rustning folk hade så kunde stridshammaren åsamka tillräckligt med skada för att döda, beroende på vilken ända av huvudet som användes. Inte för att någon någonsin använde stridshammaren för kroppsslag med tanke på att den behandlade alla hjälmar som om de var gjorda av papier-maché.
LÄNK
 
Top