Nekromanti Rustningar

Gaidin

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
9
Location
Borås
mina spelares rollperssoner envisas med att sova med rustningarna på sig. borde dom inte få minus på CL (pga stelhet dagen efter) och isåfall hur mycket?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"mina spelares rollperssoner envisas med att sova med rustningarna på sig. borde dom inte få minus på CL (pga stelhet dagen efter) och isåfall hur mycket?"

Vad för slags rustning?

Björn Hellqvist gjorde ett praktiskt experiment på ett BorCon 1995 (möjligen 1994, men jag tror mer på 1995), och sov iförd ringbrynja genom hela konventet. Han blev inte mer stel i kroppen än vi andra konventsbesökare.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Björn Hellqvist gjorde ett praktiskt experiment på ett BorCon 1995 (möjligen 1994, men jag tror mer på 1995), och sov iförd ringbrynja genom hela konventet. Han blev inte mer stel i kroppen än vi andra konventsbesökare.

Jag gjorde samma sak flera nätter under lajvet Högting. Det var inga som helst problem. Det som kan bli jobbigt är att metall leder kyla lätt. Så ska de sova med rustning på när det är kallt så bör de ha mycket kläder emellan. jag tycker det kan vara ok att sova i rustning om man är ute i vildmarken. Men vill de sova i rustning även när de besöker värdshuset så är det lite underligt.

I värsta fall kan du låta dem sy täcke, kudde, och nattsärk i nitläder /images/icons/smile.gif

Willie

"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan
 

Edgar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
273
Location
Göteborg, Sverige
Så länge som rustningarna är någorlunda böjliga och inte altför hårda borde det inte vara några problem, men att sova i helrustning är nog dömt att misslyckas.
Sedan får man även ta med hur rpn sover (har han ringbrynja på sig och har en granrot precis i korsryggen hela natten så är hon troligvis inte specielt pigg på morgonen...)

//Edgar - har sovit iförd en ringbrynja på en hög med grankvistar...
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
har han ringbrynja på sig och har en granrot precis i korsryggen hela natten så är hon troligvis inte specielt pigg på morgonen...

Nej, och uppenbarligen så hände någonting allvarligt med personen i fråga också. Jag skulle i alla fall bli en smula chockad om jag går och lägger mig som pojke och vaknar som flicka...

/Azagthoth
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Jag skulle i alla fall bli en smula chockad om jag går och lägger mig som pojke och vaknar som flicka...</I>

Om man har rustning med vassa kanter och vänder sig lite fel, kanske... (-:

Fast det hände faktiskt en halfling i våran WFRP-kampanj en gång. Jag väcktes en morgon på värdshuset av den hårfotade rumskamraten som sa (med ovanligt ljus röst) "Du, d-det har hänt nåt K-KONSTIGT!!" (-:
(Egentligen var det en SLP som sedan fick en kvinnlig spelare, och hon ville inte spela pöjk, men det är oväsentligt.)

--
Åke
 
Joined
27 Nov 2000
Messages
936
Location
Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Sover man med rustning så är det 99% chans till en sömnlös natt. Så det är bara att låta dom vara sömnlösa och få j-vligt mycket minus dagen efter. Nej säg åt dom att ta av sig rustningarna om dom vill sova, tänk dig själv att gå och lägga dig med en parad rustning, lite överdrivet kanske, men en då...

Respektera Alla, Frukta Ingen...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Sover man med rustning så är det 99% chans till en sömnlös natt."

Det beror helt på vilken rustning man har. Har man ett plåtharnesk eller en lorica segmentata (den romerska rustning som verkar vara något liknande bandpansar i DoD6) så kan jag mycket väl tänka mig att natten blir svår. Till slut kommer man dock att somna - jag har själv sovit i en bandvagn under gång i terrängkörning och jag vet folk som har somnat i en bullrig Hercules i turbulens.

Har man någon annan form av rustning som är flexibel kommer man inte ha några problem. Som jag nämnde längre ner så har en god vän sovit på ett konvent iförd ringbrynja utan problem.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

and

Veteran
Joined
5 Dec 2000
Messages
89
Jag förstår inte problemet

Om du tycker att det är fel säg bara "nej det gör ni inte". Borde egentligen inte behövas mer....

And
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Re: Jag förstår inte problemet

Jag skulle personligen inte säga åt spelare vad deras rollfigurer får och inte får göra. Om spelarna nu helt saknar inlevelseförmåga kan man ju förklara för dem hur rollfigurerna känner sig när de ligger i sina rustningar och försöker sova, samt hur korkade de måhända känner sig. (Åtminstone om de sover fullt rustade till vardags).

I extremfall kan man be spelare slå ett motståndsslag för att se om rollfiguren verkligen klarar av att bete sig så underligt som spelaren vill. (Jag skulle exempelvis inte vilja sova full påklädd, för att inte tala om fullt rustad - och verkligen inte varje natt! Det skulle nog krävas ett visst mått av självdiciplin från min sida att envisas med ett sånt beteende i längden. Förr eller senare skulle jag nog klä av mig och sova bekvämt istället.) Misslyckas motståndsslaget känns det betydligt mer motiverat för spelledaren att gripa in och förbjuda ett beteende. Situationen kan närmast liknas vid att rollfiguren misslyckas med ett STY-slag och inte längre orkar släpa på en hästlast plundergods. Med reglerna bakom sig är det inga problem att förhindra sådant man upplever som missbruk av reglerna.

Vanligtvis räcker det dock att prata med sina spelare. Har spelarna inlevelse i spelet börjar rollfigurerna också att bete sig mer som levande varelser och inte endast vara "gubbar" i ett analogt dataspel.

/Baldyr - inlevelse, framför allt

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jo, stela borde de bli !! helt klart !! Sen så borde de få hysade tryckskadeor åxå. Jag betvivlar starkt att rustningar är direkt bekväma.......

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Det beror helt på

"Jag skulle exempelvis inte vilja sova full påklädd, för att inte tala om fullt rustad - och verkligen inte varje natt! Det skulle nog krävas ett visst mått av självdiciplin från min sida att envisas med ett sånt beteende i längden. Förr eller senare skulle jag nog klä av mig och sova bekvämt istället."

Det beror helt och hållet på omständigheterna.

I fält gör man sällan mer än att öppna klädseln lite och ta av sig kängorna (det senare mest för att befälen skäller på en). Annars klär man inte av sig mer än man behöver - det kommer garanterat ett eldöverfall i natt, och då ska man snabbt som faen ut i värnen. Då har man inte tid för så mycket mer än att greppa vapen, trycka fötter i kängorna, klämma fast hjälmen på huvudet och sedan rusa ut.

Sjömän under atlantkonvojerna sov gärna fullt påklädda och med flytväst på, gärna också på däck om vädret tillät, eftersom det om det skulle komma en tysk ubåt och skjuta så vill man inte slösa tid på att klä på sig när det gäller att komma till livbåtarna innan båten sjunker, exploderar eller översköljas av brinnade flygbränsle.

Visst, får jag välja så sover jag ytterst gärna avklädd i en skön spiralmadrassäng med duntäcke, fluffiga kuddar och en trevlig flicka som sällskap. Till och med på konvent försöker jag sova avklädd. Men i fel/fältmässiga förhållanden (och många äventyr utspelar sig trots allt under mer än fältmässiga förhållanden), då skulle jag inte tveka att sova påklädd, rustad, med flytväst och på kpisten om omständigheterna skulle kräva det.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
Re: Det beror helt på

det beror även på RPnas bakgrund. En vapenmästare/tränare från en stor stad är säkert van vid en viss komfort. Han måste sällan upp mitt i natten och slåss. En soldat är däremot van vid att ryckas upp mitt i natten. Yrken som inte NORMALT sett bär rustning vill säkert ha på den så lite som möjligt, kanske inte ens på dagen. Sen får man som SL se till att använda momentet "ni väcks ur er sömn av ett gäng vilda gurkmonster" försiktigt... till slut kommer RPna inte att gå och lägga sig innan den obligatoriska "mitt i natten" striden...
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
självklart

Jag håller givetvis med - det beror på omständigheterna. Det jag försökte säga var alltså att jag lika ogärna sover påklädd till vardags (dvs hemma i min säng) som de flesta rollfigurer sover fullt rustade hemma eller på värdshus (eller "mellan äventyr" om man så vill). Givetvis skulle jag också sova med skorna på om jag trodde att huset skulle kunna börja brinna när som helst, men det är ytterst sällan jag inbillar mig något liknande.

/Baldyr

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
dessutom...

så beror det på omständigheterna. Förväntar sig RPna att bli anfallna? Då sover de flesta med sina vapen i händerna.... Färdas de längst en stor väg mitt inne i ett civiliserat kejsardömme så får de vara BRA paranoida om de har rustningen på sig hela tiden... dessutom kommer de att börja lukta, vilket kan leda till andra, mer sociala probelm
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Re: Det beror helt på (ot)

Men i fel/fältmässiga förhållanden (och många äventyr utspelar sig trots allt under mer än fältmässiga förhållanden), då skulle jag inte tveka att sova påklädd, rustad, med flytväst och på kpisten om omständigheterna skulle kräva det.

Precis! Var det något man lärde sig i lumpen var det att kunna somna när som helst, hur som helst (liggande, stående, gående) och iklädd vad som helst.

Willie - som förmodligen skulle kunna sova i en pansardykardräkt

"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
Re: Det beror helt på

tänk bara på att alla RP inte är soldater. som sagt...
 
Top