Nekromanti rustningar

jacobsson

Veteran
Joined
5 Aug 2003
Messages
67
Location
Kalmar/smedby
jag kom och tänka på att när jag skulle göra en karaktär till eon som skulle vara rustningssmed men då uppstod ett problem för mig vad är det för färdihhet men behöver för att göra rustningsdelar i läder, härdatläder eller nitläder?
är det det samma som vapensmide eller är det en egen färdihet?
 

Kenzui

Warrior
Joined
12 Jan 2004
Messages
389
Location
Stockholm, värmdö
hmm rustnings makande är ju såklart till för rustningar men så kan man ju faktiskt göra en läderrustning med lädermakar färdighet! enligt mig! bye!
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Nitläder...

vad är det för färdihhet men behöver för att göra rustningsdelar i läder, härdatläder eller nitläder?
Jag skulle tro att lädermakare verkar lämplig i kombination med rustningssmed.

Sen bör det tilläggas att du bör ge dig karaktär ett väldigt högt värde i övertala om han ska ha en rimlig chans att sälja en rustning i nitläder...

/Joel
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Nitarmband

Sen bör det tilläggas att du bör ge dig karaktär ett väldigt högt värde i övertala om han ska ha en rimlig chans att sälja en rustning i nitläder
varför det? Nitbälten och nitarmband säljer ju bra så varför inte nitläder i mundana? Det är väl snyggt :gremsmile:
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Re: Nitarmband

Dessutom är nitläder billigare än ringbrynja och därmed ett mer hållbart alternativ för de med lägre smärttröskel vad gäller utgifter.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Nitarmband

Dessutom är nitläder billigare än ringbrynja och därmed ett mer hållbart alternativ för de med lägre smärttröskel vad gäller utgifter.
Å andra sidan är det värdelöst som rustning, då nitarna gör mer skada än nytta. Se här, här och varför inte här om du inte rentav orkar söka själv. Se även här för en spark på en annan kär mundansk rustningstyp, nämligen ringlädret.

Nåja, vad det gäller nitläder i rollspel så stöder jag nog Herr Nils i hans teori om en hårdrockarkonspiration...

/Joel
 

Sankt Creigh

Warrior
Joined
17 Feb 2004
Messages
258
Location
SthlM
Re: Nitarmband

Jo men visst fan var det väl lite rockigt med nitarmband på 80-talet och i S/M kretsar men nu är det väl aningen förlegat... för att återgå till Eon; Bör man inte ha ett inslag av någon färdighet med smide även för att göra en nitläderrustning?

// Creigh
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Re: Nitarmband

Jag vill inte gå emot varken dig eller Herr Nils och säga att nitläder var ngt som fanns, det tror jag inte på för fem öre.
Däremot så vet jag inte om jag tror att jag kan hålla med om den där hårdrockarkonspirationen, eller iaf inte skylla till 100% på den som Herr Nils gjort någonstans (vet inte hur seriöst den beskyllningen var dock =)

Om jag visste föga om rustningar, jag skulle skapa ett rollspel, och såg på en gammal bild en läderrustning med ett fåtal nitar fastsatt i ett jämnt mönster över rustningen (mest troligt en brigandin(?1) där nitarna höll fast metallstyckena i rustningen) så skulle nog även jag tycka att "det där såg coolt ut, vi lägger till lite nitar och gör en "nitrustning"...

Jag säger inte att det är historiskt korrekt, eller för den delen särskilt praktiskt, men jag tror inte att hela skulden ligger på hårdrockartöntarna *kastar in en gnutta självironi*

Hela detta inlägg bör tas med en nypa salt, en grillpinne och en tallrik pommes frites. Men jag menar vad jag säger!
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Nitarmband

Bör man inte ha ett inslag av någon färdighet med smide även för att göra en nitläderrustning?
Också tar vi lite skamlös självcitering:
Jag skulle tro att lädermakare verkar lämplig i kombination med rustningssmed.
Säg till om du vill att jag ska svara på det fler gånger. :gremwink:

/Joel
 

Belldozer

Veteran
Joined
10 Jul 2003
Messages
23
Location
Falun
Re: Nitläder

Om man ska göra en rustning som består av läder med genomslagna nitar klarar sig nog en sadelmakare bra.

//Stefan Gunnarsson
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Hårdrock

Är herrn möjligtvis hårdrockare? *blänga misstänksamt*
Jag innehar inga hårdrocksskivor i konkret form (dock några i okonkret) jag har inte tillräckligt långt hår eller den typen av kläder så jag är väl ingen hårdrockare.
Jag har inget nitläder och skulle inte skaffa det heller efter som någon med ett armband envisades med att sticka mig hela tiden...

/Ceram, musik ätare i mängd...
 

Belldozer

Veteran
Joined
10 Jul 2003
Messages
23
Location
Falun
Re: Nitläder

Får ta och nämna det för min vän som är sadelmakare och tillverkar läderrustningar för reenactmentbruk :gremwink:

//Stefan Gunnarsson
 
Top