DoD Rustningar, Vapenskada, och BV

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
174
Kollade i reglerna och såg att om en rustning skyddar mot all skada tar vapnet skada enligt reglerna om brytvärde.
Som jag tolkar det innebär det att det är väldigt sällan ett vapen kommer gå sönder pga detta, pga (som jag tolkar det) att du inte slår om skadan, det innebär att för att vapnet ska ta skada måste brytvärdet vara lägre än rystningen skydd.

Exempel: Person 1 slår mot person 2 och gör 5 i skada, person 2 har rystning som har skydd 6, detta innebär att person 1's vapen kan bli skadat, men också att det måste ha ett brytvärde på 5 eller lägre vilket väldigt få vapen har (dom flesta verkar vara 9 eller högre, ett värde som man sällan, om alls, kan komma upp i för skydd).

En av anledningarna till att jag tolkar det som att man inte slår om skadan är pga att det känns som en av design filosofierna är att spelet ska flyta på snabbt och undvika extra slag.

Hur tolkar ni andra denna del av reglerna?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,091
Location
Göteborg
Ja, som skrivet är det omöjligt utom för en kniv mot någon i plåtrustning med hjälm.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,006
Location
Umeå
Jag tyckte att det verkade vettigt först, det borde mest vara skadade vapen som drabbas. Men sedan hittade jag aldrig någon regel om sänkt brytvärde. Vapen är bara hela, skadade eller obrukbara. Och då blev regeln ganska onödig (om man inte slår om skadan, och det verkar väldigt omständligt).
 
Top